جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین –مهدی تهرانی: در پایان چهارمین سالی که هری پاتر وارد مدرسه جادوگری شده ، اتفاقات ریز و درشتی در هاگوارتز روی داده که تمامی آنها با خوش شانسی و خوش قلبی هری و دوستانش ختم بخیر شده است.

در چنين شرايطي هري پاتر مطرح‌ترین و شناخته شده‌ترین عضو جوان "هاگوارتز" به حساب می‌آید، ضمن این که داشتن این عنوان به مثابه رویارویی با خطر در هر لحظه می‌تواند باشد.

در ضمن چهره‌های شناخته شده دیگر هاگوارتز از گروههای دیگر قرار است؛ همراه هری در مسابقه‌های معتبر و بسیار قدیمی جادوگری که به صورت سراسری بین مدارس جادوگری اروپا، با عنوان "تورنمنت سه جادوگر" به رقابت بپردازند.

شرایط و کم و کیف اوضاع مسابقه از آن حکایت دارد که هری بسیار آماده و سرحال است. او در حقیقت چهره‌ترین و جوان اول در تمامی اروپا بین مدارس جادوگری شناخته می شود، اما قرار نیست اوضاع اینقدر آرام بماند.

پیش از برگزاری تورنمنت و بازگشت بچه‌ها به هاگوارتز، هری و دوستانش  تیزهوشانه پی مي‌بردند كه اتفاقاتي مشکوک در حال وقوع است.
تمام این علایم و اتفاقات مشکوک به یک چیز ربط دارد که این علایم مرتبط با بازگشت و حضور والدر مورت پست فطرت است.

هری یا باید با تمام قوا و به کار بردن هوش و حواس کامل در مسابقه ها شرکت کند یا این که تمام همتش را مصروف این نمايد که همیشه یک قدم از والدر مورت پیش باشد.

هری پاتر و جام آتش/ ساخته مایک نیول/۲۰۰۵

هرچند کسب عنوان در مسابقه‌های جادوگری برای هری و وجهه شخصی‌اش و حتی برای هاگوارتز حیاتی است ، اما غفلت از نقشه‌های والدر مورت می‌تواند به پایان بازی خطرناک آن اهریمن با هری بیانجامد...

نمره اخلاق: صفر

آنچه در ظاهر قرار است برنامه کاری هری در سال چهارم حضورش در هاگوارتز باشد ، تمرکز شدید بر درسها و کلاسها و همچنین شرکت در بازیهای ورزشی است تا امسال نیز بتواند چهره ای شاخص میان همه شاگردان مستعد هاگوارتز داشته باشد.

همه می دانیم نمره انضباط هری هرگز درخشان نیست. این نمره را با کارهای ران و کمتر، هرمیون نیز ارتباط دهید آن وقت گرفتن نمره انضباطی حدود یک می‌تواند شاهکاری برای آن 3نفر باشد.

مسابقه‌های کوئیدیش نیز که برقرار است و امسال دور بین المللی آن نیز برگزار می‌شود و هری همراه ران و هرمیون و بقیه ویزلی‌های کله خراب اما وفادار و صادق قصد شرکت دارند.

با همه اینها جادوگران قدیمی از 300تا 400ساله اعتقاد دارند که هری بر خلاف پدرش جیمز جادوگری طبیعی نیست طبق قوانین هاگوارتز جادوگر طبیعی نمره رفتارش همیشه ممتاز است.

کیف هاگرید کوک است

ستاره‌های بدون رقیب سری فیلم‌های هری‌پاتر فقط شامل خودش و بقیه بچه‌ها نیستند. اصلا مگر می شود هری پاتری دید که در آن "روبی کالتران" نباشد؟اگر گریم جالب توجه کالتران چهره واقعی او را برایتان کمرنگ کرده ، فیلم از جهنم (from Hell) را با بازی او و جانی دپ در نقش 2کارآگاه زبردست لندنی در دوران ویکتوریایی به یاد بیاورید. 

هری پاتر و جام آتش/ ساخته مایک نیول/۲۰۰۵

هاگرید با آن جثه بلند و بالا که البته قلبی پاک و کوچک دارد نماد محبت و وفاداری کامل است. برای او پروفسور دامبلدور یک قدیس است ، سپس یک جادوگر ارشد.

اگر هاگرید نبود به احتمال قوی؛ هری شاید سال اول که هیچ همان ماه نخستین ورودش به هاگوارتز کله‌پا می‌شد. نقش او و البته اهمیت کاراکتر هاگرید در قسمت سوم جدای از کلان بودن دارای جذابیت خاص بود. 

هاگرید بلند بالا که برای یک دایناسور فسقلی گریه می‌کند و دوری او را بر نمی‌تابد حالا در قسمت چهارم؛ کیفش حسابی کوک می‌شود. چراکه یک جادوگر خوشنام و خوش ذوق و سختکوش به نام "مادام ماکسین" همراه شاگردانش از بیوکس باتونز در هاگوارتز حضور به هم می‌رسانند که همگان را متوجه هنرهای خود می‌کنند؛ اما آنچه جالب است هم قد و قواره بودن او با هاگرید است و این می تواند هر چه بیشتر تماشاگر را به دیدن فیلم ترغیب کند.

نكته ديگر این‌که امسال یک جادوگر معلم جدید دیگر هم در هاگوارتز حضور دارد که کمی تا قسمتی کارهایش و دیوانه بازی‌هایش شبیه "هاگرید" است و مهمتر این که به هیچ وجه اعتماد بچه ها را نمی‌تواند به خودش جلب کند و حتی گاهي ممکن است جزو جادوگرهای عوضی هم در نظر گرفته شود.

دارودسته نیویورکی (2002) مارتین اسکورسیزی را به یاد بیاورید، اولین سکانس خارجی و دعوا و بزن بزن و کشت و کشتار روی برف و آن غول بی‌شاخ و دمی که با گرفتن 10دلار از کشیش والون (پدر آمستردام / دی کاپریو)، با چماقش بر فرق و سر و صورت رقیبان دسته خرگوش‌های مرده می‌کوبید!

برندن گلیسون در این قسمت جدید هری پاتر به ماجرا اضافه شده است. با یک گریم فوق العاده جالب توجه ، چشم چپ او بدجوری زیرعینک ور قلمبیده است. گلیسون در این فیلم در نقش "آلستر مودی" یا چشم دیوانه ظاهر می‌شود. که پروفسور درس دفاع هنری‌های تاریکی است.

میراندا ریچاردسون نیز در چهارمین قسمت هری پاتر ایفاگر یک نقش فانتزی است. او که حرفه‌اش گزارشگری است در نقش ریتا اسکیتر حضوری تاثیرگذار دارد.

هری پاتر و جام آتش/ ساخته مایک نیول/۲۰۰۵


750 صفحه کتاب ،5/2 ساعت فیلم

استیون کلاوس در مقام فيلمنامه نويس قسمت چهارم هري پاتر؛ کتاب حدود 750صفحه‌ای رولینگ را این قدر فشار داده که سرجمع از آن ، مایک نیول فیلمی 157 دقیقه‌ای ساخته است. تمام فیلمنامه‌های قبلی هری‌پاتر نیز دستپخت همین استیون کلاوس است و به ظاهر قرار است فیلمنامه هری پاتر ششم را نیز به او بسپارند، اما به طور یقین قسمت پنجم هری پاتر که سال 2006اکران می شود، سناریستی دیگر خواهد داشت.

مایک نیول ، کارگردان هری پاتر و جام آتش چهره سرشناسی است. برای تماشاگر ایرانی نیز تعدادی از فیلمهای اواسط دهه  90او بسیار گل کرده است. فیلمهای 4عروسی و یک تشییع جنازه (1994) و دنی براسکو (1997) از بهترین فیلمهای نیول به شمار می‌آیند. این کارگردان 63 ساله ، در سالهای اخیر کم کار شده است ، اما کلا نسبت به کارهایی که در ژانرهای مختلف انجام داده کارنامه‌اش ، قابل قبول است.

7سال پس از ساخت موفق دنی براسکو، لبخند مونالیزای (23) او نیز با استقبال روبه رو شد. نیول برای فیلمبردای هری پاتر چهارم دست به انتخاب مناسبی زد. و راجر پرات را به کار دعوت کرد.

2نکته مهم در این انتخاب دخیل بوده است. اول این که پرات سال 2002 فیلمبرداری هری پاتر و تالار اسرار را به عهده داشت و دیگر این که سال گذشته فیلم تروی ساخته ولفگانگ پترسون توسط پرات فیلمبرداری شده بود و بسیارهم مورد استقبال قرار گرفت.
یکی از ویژگی‌های پرات ، فیلمبرداری‌های قابل توجه او از صحنه‌های تعقیب و گریز است و در فیلمبرداری از صحنه‌ای پرسرعت بسیار به کارش تسلط دارد.

جاروی جادوگرو آتشدان متحرک  

در هری پاتر و جام آتش ، صحنه‌های پرتحرک کم نیستند. به مسابقه کوئیدیش که علاقه دارید؛! آن توپهای سنگین و آن توپ کوچک بالدار.
فضای مسابقه در قسمت اول را به یاد بیاورید. حالا تصور کنید روی دسته جارو نشسته‌اید و در گرماگرم مسابقه کوئیدیش قرار دارید و با سرعت هر چه تمامتر با جارو در فضا می‌چرخید و حتی چیزی نمانده که آن توپ لاکردار را بگیرید؛ اما ناگهان بوی سوختگی به مشام شما برسد.

 

خوب که نگاه می کنید متوجه می‌شوید چوب جارو در حال سوختن است. چرا؛ چون یک اژدهای هم‌نژاد نوربرت (اژدهای کوچولوی هاگرید در قسمت اول که به رومانی اعزام شد) اما 100برابر او دنبالتان کرده است.

طبیعی است که شما چنان قیقاجی در آسمان می‌دهید که نگو و نپرس و اگر هری پاتر هم باشیم که چه بهتر. هری پاتر در یک صحنه اصلی دقیقا با چنین اتفاقاتی روبه رو می‌شود.

طبیعی است که فیلمبرداری از چنین صحنه ای با سرعت بالا آسان نیست ، بویژه این که تصاویر گرفته شده باید هنگام تدوین نیز به کار بیاید. به نظر می رسد راجر پرات در این زمینه موفق عمل کرده است.

Harry Potter and the Goblet of Fire

كارگردان: مايك نيول؛ فيلمنامه: استيو كلاوس؛ از كتاب: جي رولينگ؛ موسيقي: جان ويليامز؛زمان فيلم: 157 دقيقه؛ بودجه فيلم: 150 ميليون دلار؛ فروش فيلم:898 ميليون دلار؛ توزيع : كمپاني برادران وارنر؛محصول 2005 انگلستان

بازيگران: دنيل رادكليف(هري پاتر)؛ روپرت گرينت(ران)؛ اما واتسون(هرميون)؛مايكل گامبون( دامبلدور)؛رالف فاينس(والدمور)؛آلن ريكمن(سورس)؛برندن گليسون(آليستر مودي)؛ روبي كالتران(هاگريد).

هری پاتر و جام آتش/ ساخته مایک نیول/۲۰۰۵

کد خبر 275406

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha