همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: سینمای ابر قهرمانی (Superhero) عمدتا برای تجلیل و روایت از فردی مثبت که دارای قدرت‌های ویژه ای‌است ساخته می‌شود. دنیای سینمایی مارول (Marvel Cinematic Universe) روایت کننده چنین داستان‌هایی است.

سینما

ساخت و ساز در ژانر قهرمانی و ابرقهرمانی در ۳ دهه اخیر ثابت کرده که این آثار اگر توسط کارگردانان خلاق ساخته شوند این ژانر حتی می‌تواند به لحاظ منطق سینمایی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. سری فیلم‌های بتمن ساخته کریستوفر نولان شاهد این مدعا است.

در ژانر قهرمانی بیش از هر مقوله‌ای بحث خوش ساخت بودن و ایفای نقش کاراکترهااست که اهمیت دارد. چرا که داستان در این ژانر اهمیت خود را از دست داده و چشم نوازی باورپذیر؛ بهترین راهکار و احتمالا جزو قوانین نانوشته ژانر شده است.

البته در میان خیل عظیم ابرقهرمانان این روزهای سینما مانند "بتمن"، "سوپرمن"؛ "اسپایدرمن"،"آیرون من"؛ "کاپیتان آمریکا"؛ "  ایکس من" و چه آنهایی که موردی می‌آیند و می‌روند مثل "دایورجنت" و "لاک پشت‌های نینجا" فرهنگ غالب؛ جهانشمول نیست. با اینهمه فیلم‌های ابرقهرمانی اگر داخل سیاست نشوند می‌توانند فیلم‌هایی با مضامین سطحی و دم دستی جلوه‌گری کنند که اوقات فراغت را فقط پر می‌نمایند.

دنیای سینمایی مارول (Marvel Cinematic Universe) یک دنیای داستانی است که محور مجموعه فیلم‌هایی ابرقهرمانی می‌باشد که بر پایهٔ شخصیت‌های کمیک‌بوک‌های مارول کامیکس ساخته می‌شوند. مارول استودیوز، استودیو و سازندهٔ اصلی این فیلم‌هاست. این مجموعه شامل انتشار کمیک‌بوک‌ها، فیلم‌های کوتاه و مجموعه‌های تلویزیونی نیز است. این دنیای مشترک، شبیه دنیای مشترک مارول در کمیک‌ها، با تقاطع داستانی فیلم‌ها، بازیگران و دست‌اندرکاران مشترک شکل گرفته است. کلارک گرگ در نقش مأمور فیل کولسن در بیشتر  داستان‌ها حضور داشته است.

مرد آهنی (۲۰۰۸) نخستین فیلمی بود که از این مجموعه منتشر شد و فاز اول دنیای سینمایی مارول را کلید زد و با ساخت انتقام‌جویان (۲۰۱۲) فاز اول به پایان رسید. مرد آهنی ۳ (۲۰۱۳) آغازگر فاز دوم مارول بود و این فاز با فیلم مرد مورچه‌ای (۲۰۱۵) به پایان رسید. مارول فاز سوم را با فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (۲۰۱۶) آغاز کرد. این دنیا با انتشار کمیک‌های مربوط به دنیای سینمایی مارول در سال ۲۰۱۰ گسترش یافت و با فیلم‌های کوتاهی به نام تک‌برداشت‌های مارول در سال ۲۰۱۱ این گسترش ادامه پیدا کرد. با ساخت سریال مأموران شیلد، پای این دنیا به تلویزیون نیز باز شد. مارول در حال آماده‌سازی چندین فیلم و سریال است.

این مجموعه، پرفروشترین مجموعه فیلم تاریخ و اولین مجموعه فیلم پرفروش سینمای آمریکاست و همچنین الهام‌بخش شرکت‌های کمیک و کمپانی‌های فیلمسازی دیگر، برای ایجاد یک دنیای مشترک بوده است.

کد خبر 360732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha