یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

علی مولوی: بعضی از تصویرگرها و نقاش‌ها، خیلی خوب بلدند با آثارشان با ما حرف بزنند. حتی بعضی‌هایشان می‌توانند با نقاشی‌هایشان برای ما قصه بگویند. درست مثل «والری گورباچف»، نویسنده و تصویرگر ۷۲ساله‌ی اُکراینی که سال‌هاست برای کودکان نقاشی می‌کند.

دوستی‌های رنگی

او که در اینسالها در نیویورک زندگی میکند، دربارهی علاقهاش به نقاشی میگوید: «از وقتی یادم میآید، نقاشیکشیدن را دوست داشتم. پدرم دلش میخواست ریاضی بخوانم، اما من هنر را انتخاب کردم.»

حالا او از تصویرگرهای مشهور و شناختهشدهی ادبیات کودکان در دنیا بهشمار میرود و آثار بسیاری منتشر کرده است.

«کتاب چ»، بخش کودک و نوجوان نشر چشمه، مجموعهای از آثار این هنرمند را با نام «قصههای دوستی» منتشر کرده است. وجه اشتراک این هشت کتاب، داستانهایی زیبا دربارهی دوستی حیوانات با تصویرگریهای گورباچف است، اما همهی کتابها نوشتهی خودش نیست.

درواقع از این مجموعهی هشتجلدی، شش کتاب «قرمزِ قرمزِ قرمز»، «نیکی و گرگهای بد گنده»، «نیکی و هدیهی هیجانانگیز تولد»، «روزی که مولی پرواز کرد»، «چه فکر خوبی مولی!» و «نیکی و روز بارانی»، اثر خود او است و داستان کتابهای «شبی که خرگوش کوچولو خوابش نمیبرد» و «کی امشب به من شببهخیر میگوید؟» را «کارول روت»، نویسندهی آمریکایی  نوشته و گورباچف برای آنها تصویرگری کرده است.

گفتنی است «شیوا حریری»، مسئول آثار نوجوانان و صفحههای «چشمهها» در هفتهنامهی دوچرخه و همکار قدیمی و همیشگی نشریه‌ی سهچرخه، مترجم این کتابها به زبان فارسی است.

او ابتدا در سال ۱۳۸۹، کتاب قرمزِ قرمزِ قرمز را ترجمه کرده بود، اما امسال در کنار چاپ دوم این کتاب، هفت جلد دیگر این مجموعه را هم ترجمه کرده است.

قصههای دوستی، متنهای کوتاهی دارند و برای قصهی قبل از خواب بچهها یا برای بچههایی که تازه خواندن و نوشتن را یاد گرفتهاند، کتابهای مناسبی هستند.

تلفن نشرچشمه: ۸۸۳۳۳۶۰۰

کد خبر 431520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha