راحله عبدالحسینی‌-خبرنگار: بانوان هم‌محله‌ای ۳ سال و نیم پیش دورهم جمع شدند و گروه موسیقی «آوای شهر امید» را تشکیل دادند.

موسيقي

اعضای ۱۵۰ نفره این گروه، آهنگ‌ها و ملودی‌های نوستالژیک ایران و جهان را با هم زمزمه می‌کنند تا طنین موسیقی حالشان را بهتر کند. برخی از اعضا میانسال هستند و برخی جوان. اما همگی با یک نیت مشترک هر هفته به سالن تمرین در پردیس سینمایی قلهک می‌آیند تا آوای عشق را زمزمه کنند. در بین اعضا بیماران سرطانی، ‌ام اسی، فلج و افسرده دیده می‌شود که حضورشان در این گروه در همین مدت کوتاه روند بهبود را سرعت ‌بخشیده است.

گروه آوای شهر امید، آذر امسال نخستین گروه کر بانوان پایتخت بود که با فروش بلیت در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه رفتند و برای خانواده‌ها برنامه اجرا کردند. سه‌شنبه این هفته را در کنار این گروه گذراندیم و در حال و هوای شورانگیزشان سهیم شدیم.  

بانوان رأس ساعت در سالن تمرین گردهم آمده‌اند. از روی برگه‌ای که در دست دارند اشعار را می‌خوانند. حواس‌شان به دست و اشاره‌های استاد هم است تا از ریتم خارج نشوند. می‌دانند روی چه کلماتی باید مکث کنند. بیشتر بانوان بازنشسته‌اند یا خانه‌دار. مهم‌ترین هدف‌شان از حضور در این جمع فاصله گرفتن آنان از روزمرگی است. «زری میوه‌چی» مؤسس گروه کر آوای شهر امید درباره زمان شکل‌گیری این گروه می‌گوید:

«وقتی دیدم بانوان در کانون سرود سراهای محله جمع می‌شوند و سرودهای قدیمی را زمزمه می‌کنند به این فکر افتادم که همگی در یک گروه جمع شویم و کارمان را فرامنطقه‌ای کنیم. از ۱۳اردیبهشت سال ۱۳۹۴ همسرایی در گروه آوای شهر امید را آغاز کردیم.» تعدادی از بانوان عضو گروه کر آوای شهر امید، مشکلات و بیماری‌های جسمی یا روحی داشتند که بر اثر جادوی موسیقی اکنون احساس رضایت و بهبود دارند.  

  • راهی به سوی آرامش

نقطه عطف اجرای کوچک و بزرگ گروه کر آوای شهر امید، آذر امسال در فرهنگسرای ارسباران بود. میوه‌چی می‌گوید: «اجرای ما نه فقط برای بانوان بلکه برای خانواده‌ها بود. این نخستین بار است که گروه کر بانوان برای خانواده‌ها برنامه داشت. ما قصد داریم با اجرای این برنامه‌ها تعداد اعضا را به ۵۰۰نفر برسانیم و در استادیوم آزادی برنامه اجرا کنیم و سرودهای ایران را بخوانیم و خانواده‌ها را با خود همدل و همزبان کنیم.» میوه‌چی صحبت‌هایش را ادامه می‌دهد: «از بانوان دعوت می‌کنم به گروه ما ملحق شوند. موسیقی راهی برای رشد و تعالی است. راهی که هدفش فقط برخورداری از آرامش در زندگی است.» 

  • از اجرای کنسرت تا راه‌اندازی ارکستر 

«امید عزیزی» رهبر گروه کر آهنگ‌ها و ملودی‌های معروف جهان را برای تمرین، انتخاب و با اشعار فارسی این ملودی‌ها را تمرین می‌کند. او که کارشناس ارشد هنرهای نمایشی و آهنگساز است ۱۲هدف برای گروه از اجرای کنسرت تا راه‌اندازی ارکستر تعریف کرده است: «سن۹۰درصد اعضای گروه بانوان بیشتر از ۵۰سال است. با این حال نگاه تخصصی به گروه کر دارند و سخت‌ترین ملودی‌های جهان را با اشعار فارسی کار می‌کنیم.

بعد از اجرای کنسرت هدف ما اجرای کنسرت نمایش با بازیگران تئاتر است.» حق عضویت گروه ماهی ۴۰هزار تومان است. از آنجا که کار گروه کر بعد از این سال‌ها حرفه‌ای شده و همگی سواد موسیقیایی دارند اعضای جدید بعد از قبولی در آزمون می‌توانند به عضویت گروه درآیند. عزیزی می‌گوید: «خصلت گروه کر این است که حرفی برای گفتن داشته باشد. در واقع اجتماع هدفمند آوازی است. هدف ما اجرای آهنگ‌های شاد لحظه‌ای نیست. مادران عضو این گروه حالا حرفی برای گفتن به فرزندان خود دارند و برای آنان از آهنگ‌هایی می‌گویند که درباره صلح جهانی و محیط‌زیست است و آهنگ‌هایی که به زبان ایتالیایی و ملودی‌های انگیزشی با همدیگر کار کرده‌ایم.»

  • نوای موسیقی با هدف خودباوری 

بانوان آوای شهر امید حالا دیگر این گروه کر را خانه دومشان می‌دانند. موسیقی با هدف خودباوری در این گروه نواخته می‌شود و با تک‌تک نواهایی که می‌خوانند یک گام به سوی آرامش و نوعدوستی برمی‌دارند. «اعظم ارجمندی» معلم بازنشسته یکی از اعضای گروه می‌گوید: «بعد از دوران بازنشستگی به دنبال معنا در زندگی بودم. با همکاری یک انجمن مردم‌نهاد کتابخانه‌ها و مدارس استان سیستان و بلوچستان را تجهیز می‌کنیم.

از سوی دیگر در جست‌وجوی شادی در زندگی‌ام بودم تا با این گروه آشنا شدم و آهنگ‌های خاطره‌انگیز را زمزمه کردیم. اینجا گروه سرود نیست. ما به دنیای موسیقی حرفه‌ای قدم گذاشته‌ایم و این‌طوری حال‌مان خوب می‌شود.»  «مژگان رحمانی» یکی از اعضای گروه، امسال به جمع آوای شهر امید پیوسته است. او می‌گوید: «اوایل نگران بودم که شاید نتوانم با گروه همراه شوم و مطالب را یاد بگیرم. اما موسیقی ذهن مرا به چالش کشید. حتی روابطم با فرزندانم بهتر شده و انرژی مثبت و شوق و انگیزه را به خانه می‌برم.»

کد خبر 428354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha