فاطمه عسگری نیا: میدان راه‌آهن از گذشته‌ای دور تاکنون به‌عنوان دروازه تهران مشهور بوده و هست.

معتادان محله راه اهن

میدانی که به اندازه همه تاریخچه خواندنی و دلنشینش، اکنون آسیب‌های اجتماعی زیادی گریبانگیرش شده است. شاید یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی که در حاشیه این میدان قدیمی به چشم می‌خورد حضور معتادان متجاهری است که در گوشه و کنار میدان راه‌آهن پرسه می‌زنند.  به محض طلوع خورشید از پشت ساختمان‌های بلند و کوتاه محله راه‌آهن، لشکر معتادان بی‌خانمان از کوچه‌پسکوچه‌های قدیمی محله بیرون می‌زنند. پیر و جوان، ژنده‌پوش و سیاه‌چرده.

دارایی هر کدامش گونی سفید رنگ چرکی است که‌گاه روی شانه‌های افتاده‌شان هست و گاه بالش زیر سرشان می‌شود. قرار صبحگاهشان برای صرف صبحانه‌ای گرم، در مرکز «دی آی سی» است. «رستم صابری» از اهالی این کوچه می‌گوید: «شب‌ها سراسر حاشیه این کوچه خوابگاه معتادان است و روزها محل پرسه‌شان.» او می‌افزاید: «چگونه انتظار داشته باشیم وقتی که غذای گرم و سرنگ تمیز و دیگر خدمات بهداشتی و درمانی به معتادان در همسایگی خانه‌های ما فعال است سایه حضور معتادان متجاهر از محله کم شود؟» 

«علی‌اصغر فراهانی» دبیر شورایاری محله راه‌آهن در گفت‌وگو با همشهری محله می‌گوید: «مرکز دی‌آی‌سی فعال در کوچه خواجه‌دهی روزانه به ۵۳۲ معتاد خدمات عرضه می‌کند؛ از عرضه بسته‌های بهداشتی تا غذای گرم. وقتی چنین مجموعه‌ای در دل محله مشغول کار است نه تنها از تعداد معتادان متجاهر و غریبه‌ای که بیشتر آنها شهرستانی هستند کم نمی‌شود بلکه هر روز به این تعداد افزوده خواهد شد.»

معاون اجتماعی شهردار منطقه ۱۱ می‌گوید: «طرح ساماندهی معتادان متجاهر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی محله‌های مختلف منطقه ۱۱ از جمله میدان راه‌آهن در این منطقه به‌زودی اجرا می‌شود.» «محمدجواد رشیدی» می‌افزاید: «با توجه به اولویت رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی در قالب مسائل و مشکلات حوزه اجتماعی در منطقه ۱۱، تشکیل اتاق فکر در اولویت‌ کارهای معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه قرار گرفته است و نخستین جلسات این اتاق فکر با محوریت ساماندهی معتادان متجاهر، برگزار و قرار شده با همکاری دستگاه‌های مسئول قریب به ۳۰۰ نفر از معتادان متجاهر محله شناسایی و جمع‌آوری و به مراکز ویژه نگهداری این افراد منتقل شوند.»

کد خبر 428247

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha