دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

ابوذر چهل امیرانی - دبیرتحریریه: ظهر که می‌شود، صدها وانت‌بار از مناطق مختلف با اجناس کارکرده و معیوب به سمت جنوب تهران به راه می‌افتند؛ اجناسی که قرار است با فروش آنها، نانی به سفره کسانی برود که صبح تا ظهر در کوچه‌پسکوچه‌ها برای خرید وسایل کارکرده شهروندان می‌چرخند.

ابوذر چهل امیرانی|دبیرتحریریه

به محض اینکه به خیابان خلازیر می‌رسند، وسایل دست دوم را به خانواده‌هایی می‌فروشند که به هر دلیلی توان خرید اجناس نو را ندارند. تکلیف وسایل معیوب و به دردنخور هم معلوم است. تکه تکه شده و ضایعات آنها برای ذوب و ساخت کالاهایی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کار سال‌هاست در جنوب تهران رونق دارد و هرساله صحبت‌هایی برای جلوگیری از فعالیت ضایعات‌فروشان، همچینین خریداران و فروشندگان اجناس دست دوم به گوش می‌رسد، اما راه به جایی نمی‌برد. گذشته از اینکه ساماندهی این مشاغل امری ضروری است و باعث جلوگیری از معضلاتی همچون آلودگی محیط و هوا می‌شود، اما باید از برخوردهای قهری با این افراد خودداری کرد.

سال‌ها به این افراد، به‌صورت غیرمستقیم اجازه فعالیت در این مشاغل داده شده و روزی خود را از این راه تأمین می‌کنند. از آنجا هم که سیستم جامعی برای خرید اجناس کارکرده شهروندان در شهر وجود ندارد و این افراد به نوعی به تفکیک وسایل به درد نخور کمک می‌کنند، می‌بایست برای ساماندهی فعالیت آنها تمهیداتی اتخاذ شود.

در این روند، راه‌اندازی واحدی در اداره ساماندهی مناطق ضروری به نظر می‌رسد تا با ارائه مجوزهای قانونی، فعالیت خریداران اجناس دست دوم و معیوب با روش‌هایی صورت بگیرد تا خسارتی به شهر وارد نشود. در این صورت با آموزش‌هایی که به آنها می‌توان داد، می‌آموزند که چگونه از ایجاد آلودگی صوتی در محله‌ها پرهیز کنند. متأسفانه در این نقاط شاهد سوزاندن اجناس دست دوم هستیم و محیط‌زیست و هوا آلوده می‌شود. اگر این کاسبان تحت آموزش قرار گیرند و اداره‌ای فعالیت‌های آنها را زیرذره‌بین داشته باشد بی‌شک شاهد مشارکت بیشتر این افراد در پاکیزگی محیط خواهیم بود.

کد خبر 428473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha