نصب پارکینگ‌های مکانیزه در سال‌های اخیر بهره‌مندی شهروندان از این امکان را فراهم کرده و گزینه مناسبی در تأمین جای پارک در محله‌های پایتخت بوده است.

افشين حبيب زاده

اما به نظر می‌رسد هنوز از ظرفیت این مراکز در مناطق به خوبی استفاده نمی‌شود و جای کار بسیار دارد. به همین بهانه سراغ «افشین حبیب‌زاده» نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران رفتیم تا در این‌باره و برنامه‌های مدیریت شهری برای توسعه پارکینگ‌های مکانیزه در پهنه شرق بیشتر بدانیم.  

  •  پارکینگ‌های مکانیزه با چه هدف و رویکردی در مناطق جانمایی شده‌اند؟  

از سال‌ها پیش با توجه به افزایش تعداد خودروهای شخصی در مقایسه با یکی، ۲ دهه گذشته، کمبود پارکینگ در مناطق دارای بافت فرسوده به دلیل تراکم بالای خانه‌ها و کم بودن عرض معابر باعث بروز مشکلات متعدد در شهر شده است و حتی شاهد درگیری افراد بر سرجای پارک هستیم. در این شرایط مدیران شهری برای برطرف کردن این معضل ضمن توجه به تجربیات کشورهای پیشرفته از تکنولوژی روز برای حل مشکلات استفاده کرده‌ و پارکینگ‌های مکانیزه را در اختیار شهروندان قرار داده‌اند.

امکان جدیدی که استفاده از این پارکینگ‌ها با توجه به محاسن آن از جمله بیشترین استفاده از فضای فوقانی سطح زمین و اشغال مساحت کم، موجب شد این مسئله در اولویت برنامه‌های مدیریت شهری قرار بگیرد و شرایطی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه از طریق بخش خصوصی فراهم کند. به همین دلیل در برخی از نقاط که ضرورت وجود پارکینگ بیشتر احساس می‌شد از طریق خود شهرداری پارکینگ‌های مکانیزه جانمایی یا با در اختیار گذاشتن زمین از بخش خصوصی دعوت شد تا در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. از طرف دیگر برخی از سازمان‌ها، اداره‌ها و مراکز عمومی هم که بدون توجه به پیوست‌های ترافیکی طرح‌های عمرانی خود را به سرانجام رسانده بودند، ملزم شدند با اختصاص فضایی مناسب، معضل کمبود پارکینگ را در حیطه خود برطرف کنند.  

  •  آیا مدیریت شهری با جانمایی این پارکینگ‌ها به هدف مورد نظر دست یافته است؟  

جانمایی پارکینگ‌ها براساس نیازهای شهری و ورود بخش خصوصی صورت گرفته است. با توجه به هزینه بالای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی و نیاز به فضای وسیع‌تر برای انجام این کار طرح راه‌اندازی پارکینگ‌های مکانیزه با صرفه‌تر به نظر می‌رسد و در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شده وقتی پارکینگ طبقاتی چند صدمتر با مکان مد نظر افراد فاصله دارد، آنها ترجیح می‌دهند خودرو خود را در کنار خیابان پارک کنند و مسافت طولانی طی نکنند.

بیشتر پارکینگ‌های مکانیزه در شهر در مساحتی حدود ۴۰‌مترمربع با ظرفیت ۱۶خودرو است که در صورت لزوم امکان جابه‌جایی دستگاه‌های مکانیزه در مدت زمان اندک وجود دارد. با این وجود اگر به جای پارکینگ‌های طبقاتی که عملاً جای پارک بسیاری از آنها بدون استفاده می‌ماند، چندین پارکینگ مکانیزه در فاصله‌های کوتاه از هم جانمایی شود، افراد رغبت بیشتری به استفاده از پارکینگ خواهند داشت.  

  •  به نظر شما استقبال شهروندان از این پارکینگ‌ها خوب بوده‌است؟  

اکنون شهروندان در استفاده از پارکینگ‌های مکانیزه استقبال خوبی داشته‌اند و با ارائه خدمات صحیح در این زمینه، این طرح با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.  

  •  برنامه‌های آینده برای بهره‌مندی بیشتر شهروندان از پارکینگ‌های مکانیزه چیست؟  

اکنون طرحی توسط کارشناسان در دست بررسی است تا از امکانات پارکینگ‌های مکانیزه جانمایی شده در محوطه شهرداری مناطق و سازمان‌های وابسته برای پارک خودروهای شهروندان با مکانیزم مشخص در ساعات غیراداری توسط شهروندان استفاده شود. در این شرایط استفاده از پارکینگ‌های‌ حاشیه‌ای، پارکینگ‌های طبقاتی و مکانیزه و تشویق شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل عمومی باید مورد توجه مدیریت شهری قرار بگیرد در غیراین صورت موفق نخواهیم بود.  

کد خبر 427998

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha