سحر جعفریان-خبرنگار: صبح یک روز زمستانی است. خیابان آزادی، تقاطع خیابان استادمعین مثل همیشه شلوغ و پر جنب‌وجوش به نظر می‌رسد.

استادمعین با زیرگذر به طرشت می‌رسد

اما این صبح زمستانی تفاوتی با روزهای قبل دارد و آن آغاز دوباره فعالیت عمرانی پروژه زیرگذر استادمعین و بازدید شهردار پایتخت از روند اجرای آن است. این پروژه در سال ۱۳۹۴ کلید خورد و در اسفند ۱۳۹۵ با ۳۷‌درصد پیشرفت به دلایل مختلف مدیریتی و مهندسی متوقف شد. در گزارش زیر می‌توانید شرح بازدید چند ساعته شهردار «پیروز حناچی» از پروژه زیرگذر استادمعین را بخوانید.  

ساعت ۸ صبح است. بازدید شهردار پایتخت از پروژه خاک‌گرفته زیرگذر استادمعین از ضلع شمالی آن آغاز می‌شود. دقیقاً از جایی که خیابان شهید اکبری منطقه ۲ در محله طرشت به خیابان استادمعین در منطقه ۹ متصل می‌شود. عوامل فنی پروژه به بیان جزئیات عملیات اجرایی زیرگذری که در میانه فرایند احداث به تونل تبدیل شده می‌پردازند. این جزئیات شامل مشخصات مصالح و سخت‌افزارهای فلزی به کار رفته، چگونگی پیشرفت ۷۵‌درصدی پروژه تا قبل از پایان سال جاری و همچنین طرح‌های حاشیه پروژه نظیر افتتاح پارکینگ خیابان استادمعین و احداث ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی است.

«علی مفاخریان» شهردار منطقه ۹ ضمن همراهی شهردار تهران در این بازدید با تأکید بر رفع معارضات سازمانی و ترافیکی پروژه می‌گوید: «نیمه دوم سال ۱۳۹۵ بود که عملیات اجرایی زیرگذر با توجه به تأمین نشدن انحراف ترافیکی به خیابان آزادی، وجود معارضان شرکت‌های مخابرات، آب، گاز و پادگان جی و غیرقانونی بودن قطع درختان متوقف شد و از آنجایی که رفع معارضان پروژه‌ها در دستورکار شهرداری منطقه قرار دارد و افتتاح این پروژه یکی از مطالبات مردمی به شمار می‌آید با تمام توان مشغول ‌کاریم.»

  • ترافیک همچنان ادامه دارد ولی... 

 معبر ارتباطی شمال به جنوب زیرگذر استادمعین دومین مسیر مواصلاتی منطقه ۹ به شمار می‌آید که می‌تواند دسترسی‌های مناطقی شمالی به جنوبی را تسهیل کند. «پیروز حناچی» درباره آغاز دوباره عملیات عمرانی این معبر شمالی به جنوبی می‌گوید: «توقف دوساله فعالیت عمرانی زیرگذری که طبق نقشه‌های مهندسی قرار است دسترسی مناطق شمالی به مناطق جنوبی را در کنار گذرگاه‌های مواصلاتی بزرگراه یادگار امام(ره) و شهید آیت‌الله ‌سعیدی تسهیل کند، باعث شده تا شهروندان در ترددهای خود دچار محدودیت‌هایی در محور جنوبی بلوار و میدان استادمعین شوند. هرچند با بهره‌برداری از این پروژه همچنان بار ترافیکی در ابتدای خیابان شهید اکبری، انتهای استادمعین و سی‌متری جی احساس خواهد شد و از همین حالا باید برای آن نیز چاره‌ای اندیشید.

به‌عنوان مثال در اطراف میدان استادمعین با توجه به حجم مراکز تجاری پر تردد و کاهش نفوذ خودرو باید معبرهای پیاده‌رو ایجاد کنیم و برای شرایط اضطراری پایتخت نیز از فضاهایی که به‌عنوان مثال پادگان جی در اختیارمان می‌گذارد بهترین بهره ‌را ببریم.» اما بالاخره این پروژه چه زمانی افتتاح می‌شود؟ مدیر فنی پروژه در این‌باره می‌گوید: «تلاش می‌کنیم تا اوایل اسفند ماه، ۷۵‌درصد طرح اجرا شود. در واقع با توجه به تأمین منابع اعتباری این پروژه از طریق افتتاح پارکینگ طبقاتی خیابان استادمعین تا مهر ماه سال ۹۸ زیرگذر به بهره‌برداری خواهد رسید.» «علی رجب‌لو» ادامه می‌دهد: «ضمن اجرای جدول‌گذاری به طول ۸۵۰‌متر از تقاطع نوری نیارکی تا سی‌متری جی، مرحله شمع‌گذاری و بتن‌ریزی آغاز می‌شود.»

  • طرح‌های تکمیلی یک پروژه

«فرزاد فرهادیان بابادی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه۹ در حاشیه این بازدید درباره طرح‌های تکمیلی پروژه فرامنطقه‌ای استادمعین می‌گوید: «طرح‌هایی مانند اصلاح راست‌گرد خیابان آزادی به جنوب (استاد معین)، جابه‌جایی پل عابرپیاده معارض، احداث ایستگاه‌های تاکسی خط ۳۰ متری و ۲۱متری‌جی در پهلوگاه غربی خیابان استاد معین، سرپناه ایستگاه اتوبوس، ایجاد دوربرگردان جنوب به جنوب در مرکز خیابان استادمعین و ساماندهی مسیرهای پیاده‌رو در انتهای زیرگذر نیز اجرا می‌شود.» او همچنین درباره محدودیت‌های حاشیه‌ای پروژه و ایجاد گره‌های ترافیکی انتهای خیابان استادمعین و خیابان هاشمی می‌گوید: «برای رفع محدودیت‌های ترافیکی محور جنوبی پروژه از تدابیری مانند نصب تابلوهای موقت راهنمایی و حضور مأموران راهور کمک خواهیم گرفت.»

  • دیوارکشی در محدوده پادگان جی

دیوارکشی حاشیه زیرگذر استادمعین در محدوده پادگان جی نیز از بخش‌های دیگر این طرح است که به‌زودی آغاز می‌شود. «مجید امانی» معاون فنی و عمران شهردار منطقه در این‌باره می‌گوید: «محدوده پادگان جی یکی از مهم‌ترین معارضان پروژه بوده که با توجه به توافق‌های صورت گرفته میان شهرداری و وزارت دفاع این مسائل رفع شده است. البته رفع معارضان تأسیساتی کابل‌های شرکت مخابرات و لوله‌های انشعاب آب ۳۰۰ و ۷۰۰ متری نیز در دستور کار قرار دارد. با رفع این معارضان دیوارکشی حاشیه پروژه در محدوده پادگان جی به‌زودی آغاز می‌شود. در واقع با اجرای دیوارکشی و جمع‌آوری حصارهای کارگاهی اطراف آن فضای قابل توجهی آزاد می‌شود که بر نمای بصری شهر اثر مثبت خواهد گذاشت. پیش‌بینی می‌شود دیوارکشی پروژه تا قبل از ۲۲بهمن به پایان برسد.» 

  • دریچه 

شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهری محله:
باغ‌های طرشت از برگ‌های شناسنامه پایتخت است

شاید خیلی‌ها نمی‌دانند که شهردار تهران ساکن یکی از محله‌های منطقه ۲ است برای همین پس از پایان بازدید از پیروز حناچی درباره باغ طرشت پرسیدیم. باغ‌هایی که در ضلع شمالی پروژه استادمعین در محله طرشت هنوز خودنمایی می‌کنند. شهردار تهران می‌گوید: «باغ‌های طرشت باتوجه به پیشینه‌ای که دارند در واقع به نوعی یکی از برگه‌های شناسنامه تهران محسوب می‌شوند. حفاظت از آنها با توجه به کمیسیون ماده ۵ طرح جامع باغ‌ها در دستور کار شهرداری قرار دارد و با ارائه راهکارهای خلاقانه در جذب مشارکت شهروندان می‌توان به پاسداری از آنها پرداخت. البته اجرای پروژه‌های خرد و کلان‌شهری نظیر همین زیرگذر استادمعین برای توسعه مسیرهای دسترسی شهری تبعاتی مانند نابودی بخشی از هویت و تاریخ محله‌ها را دارد اما مسئولان در حوزه‌های مختلف باید توجه داشته باشند یکی از وظایف‌شان به حداقل رساندن حذف تاریخ تهران است.»

  • تهران برای همه است

پیروز حناچی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری محله که ساخت بزرگراه باعث دردسرهای ترافیکی جدید برای شهروندان می‌شود، بار دیگر به شعار «تهران، شهری برای همه» تأکید می‌کند و می‌گوید: «هرچقدر مسیرهای سواره‌رو را افزایش دهیم به نوعی تقاضا برای سفرهای درون‌شهری افزایش پیدا می‌کند. در سوی مقابل، هر چقدر به فکر جایگزینی این مسیرها با مسیرهای پیاده‌رو باشیم، آلودگی هوا کاهش می‌یابد و پایه‌های شهر زیست‌پذیر به‌تدریج شکل می‌گیرد. بنابراین پیشرفت شبکه معابر شهر باید براساس قانون مصوب طرح جامع تهران انجام شود و هر قدمی فراتر از آن آسیبی جدی بر پیکره تهران وارد می‌کند.»
 

کد خبر 427882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha