سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

محمد سالاری - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای‌شهر: یکی از بزرگ‌ترین مخاطرات طبیعی که پایتخت را تهدید می‌کند، وجود گسل‌های متعدد در دشت‌های تهران است.

محمد سالاری

گسل‌هایی که فعالیت هریک به تنهایی می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری داشته باشد. به‌ویژه آنکه در بخش‌هایی از پایتخت شاهد تراکم بالای جمعیت، بافت‌های فرسوده و انبوه ‌سازه‌های شهری هستیم که نشان می‌دهد در دوره‌های زمانی مختلف نگاهی مسئولانه برای پیشگیری از حوادث وجود نداشته است. بنابراین در شرایط کنونی باید از پدافندهای غیرعامل سازمان‌های پژوهشی و مطالعاتی استفاده کرد که بهره‌مندی از نتیجه تحقیقات و بررسی‌های کارشناسی آنها می‌تواند ما را به شعار «تهران، شهری برای همه» نزدیک کند.

نمونه این تحقیقات اجرایی، طرح «دقیق‌سازی حریم گسل‌های تهران» است که با همکاری سازمان شهرسازی و معماری تهران و سازمان زمین‌شناسی کشور واقع در منطقه ۹ در حال اجراست. در این طرح به دنبال این هستیم که حریم گسل‌های جنوبی و شمالی شهر را مشخص کنیم تا ساخت‌وسازی در آنها انجام نشود و اگر هم با توجه به ضرورت توسعه فضاهای عمومی ساخت‌وسازی در آنها صورت می‌گیرد کاملاً اصولی و مطابق با مقررات ملی شهرسازی و ایمن‌سازی و افزایش تاب‌آوری شهری باشد.

در واقع اجرای پیوست طرح دقیق‌سازی حریم گسل‌های پایتخت به کارشناسان و متخصصان حوزه زمین‌شناسی توسط شورای‌شهر پیشنهاد شده تا بر نحوه فرایند انتخاب زمین و آغاز عملیات سازه‌های عظیم شهری مانند بلندمرتبه‌ها، بزرگراه‌ها و تونل‌ها نظارت و دخالت داشته باشند. در این طرح با توجه به نوع و مقاومت خاک، مراحل گودبرداری به‌طور استاندارد انجام شود و فرونشست‌ها و فروچاله‌ها کاهش می‌یابد. در واقع به یمن استقرار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در منطقه ۹، اجرای راه‌حل‌های علمی مقابله با مخاطرات طبیعی از جمله زلزله و حتی آلودگی هوا از همین منطقه آغاز شده است.  

کد خبر 427864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha