سمیرا نشلی - خبرنگار: کارآفرینی مدرن یا همان کسب‌وکار در فضای مجازی این روزها طرفداران زیادی دارد.

چراغ سبز به کسب و کارهای نوپا

میل و رغبت جوانان تازه نفسی که قرار است برای خود کسب وکاری راه بیندازند به مشاغل اینترنتی بیشتر است. «علی مهام» جوان کارآفرین۳۰ساله‌ای است که چند سالی می‌شود به‌عنوان مدرس تجارت الکترونیک در فرهنگسراهای پایتخت فعالیت می‌کند. از نظر مهام محله‌های مدرن و نوسازی مانند منطقه‌های ۲و ۲۲ قابلیت زیادی برای توسعه بازار کسب و کار اینترنتی دارند. زندگی در محله‌های عمودی، گردش و خرید در مگامال‌های غول‌پیکر چراغ سبزی است برای کارآفرینی در فضای مجازی.  

گشت‌وگذاری کوتاه در منطقه ۲۲ نشان می‌دهد بازار کسب وکار در این منطقه در مراکز تجاری و تفریحی خلاصه شده است. مراکز تجاری‌ای که بیشترین کالایی که ارائه می‌دهند پوشاک است؛ آن هم لباس، کیف و کفش یک برند خارجی. علی مهام که سال‌هاست در زمینه تجارت الکترونیک و کسب و کار اینترنتی فعالیت می‌کند می‌گوید: «مدتی است روی طرح کارآفرینی خلاق در مناطق ۲ و ۲۲ کار می‌کنم. مناطقی که از نظر تراکم جمعیت در شرایط کاملاً متفاوتی قرار دارند. منطقه ۲ یکی از پرتراکم‌ترین مناطق تهران از نظر بافت جمعیتی است و از شمال تا جنوب این منطقه مشاغل متعددی وجود دارد. این منطقه از نظر کسب و کار در شرایط مناسبی قرار دارد چون تنوع بافت جمعیتی و موقعیت جغرافیایی رآن باعــث شده تنوع زیادی در کسب و کار ببینیم.

در محله‌های سعادت‌آباد و شهرک غرب شاهد رونق مراکز تجاری مدرن هستیم و در محله‌های جنوبی‌تر کسب و کار تنوع بیشتری دارد و همه نوع شغلی دیده می‌شود. در این منطقه بازار راسته‌های تجاری داغ است. همچون راسته ساخت و فروش طلا در صادقیه، غذاخوری‌های محله ستارخان و بازار لوستر سه‌راه تهران‌ویلا نمونه‌هایی است که می‌توان به آنها اشاره کرد. تنوع مشاغل در منطقه ۲ بازار کارآفرینی را سخت‌تر می‌کند. در این شرایط ما باید از کارآفرینی خلاق کمک بگیریم.»

  •  بازار رقابتی برای منطقه ۲ 

مهام که مدرک کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خود را از دانشگاه مولتی مدیای مالزی گرفته، کارآفرینی خلاق را حلقه گمشده کسب و کار می‌داند و می‌گوید: «فردی که می‌خواهد در منطقه ۲ کسب وکاری راه بیندازد باید وارد بازار رقابت شود. کسب درآمد در این منطقه با رقابت و خلاقیت در کسب و کار همراه است اما وضعیت در منطقه ۲۲ شکل دیگری است. منطقه ۲۲ را می‌توان مستعدترین منطقه برای فعالیت اقتصادی معرفی کرد.

برج‌های مسکونی این منطقه قبل از اینکه امکانات مناسب رفاهی وارد منطقه شود پر شده است و چیزی به نام بازار در این منطقه معنی ندارد. آنچه وجود دارد مراکز تجاری پر زرق و برق است و نقطه اوج آنها هم فروش اجناس لوکس و خارجی است. این شرایط بازار رقابت را کمرنگ می‌کند چون در وهله اول مردم دنبال رفع نیازهایشان هستند. مثلاً اگر در منطقه ۲ برای راه‌اندازی یک غذاخوری باید بهترین کیفیت و متفاوت‌ترین دکور را مدنظر قرار دهید، در منطقه ۲۲ حتی یک غذاخوری ساده هم می‌تواند مشتری 
جذب کند.»

  •   جای خالی تنوع شغلی در منطقه ۲۲ 

شکل مدرن زندگی در مناطق ۲ و ۲۲ می‌تواند زمینه‌ساز رونق تجارت الکترونیک شود. علی مهام معتقد است مشاغل اینترنتی نه تنها جوابگوی شکل رقابتی کسب و کار در منطقه ۲ است بلکه می‌تواند جای خالی بازار و تنوع شغلی در منطقه ۲۲ را هم پر کند. او می‌گوید: «یک موبایل، یک خط تلفن، اتصال به اینترنت، راه‌اندازی وب‌سایت و دریافت نماد اعتماد الکترونیکی از وزارت صنعت و معدن مسلماً برای کسی هزینه ندارد.

تنها باید نگاه خلاق وجود داشته باشد. برای نمونه ما طرح جذب مشتری در مراکز تجاری غرب تهران را شروع کرده‌ایم. یک وبسایت راه انداخته‌ایم و از صاحبان مشاغل درخواست کرده‌ایم تا در ازای افزایش مشتری به مشتری‌های ما تخفیف بدهند. فروشگاهی که در روز ۱۰۰ مشتری داشته است ما قول جذب مشتری تا ۲۰۰ نفر را به آن داده‌ایم. در ازای این افزایش مشتری درخواست می‌کنیم به مشتری‌هایی که از طریق سایت ما مراجعه کرده‌اند تخفیف بدهند.

این جریان هم باعث رونق فروش فروشگاه می‌شود و هم سایت ما اعتبار پیدا می‌کند. سایت معتبر هم می‌تواند در کنار تبلیغات به فعالیت‌های آموزشی بپردازد. این تنها یک نمونه ساده از بهره‌مندی از فضای مجازی برای کارآفرینی خلاق است. شما می‌توانید روی نیمکت‌های دریاچه شهدای خلیج‌فارس بنشینید و از هوای پاییزی لذت ببرید اما کارآفرین هم باشید. چون مغازه، فروشگاه، اداره و حتی تولیدی شما در تلفن همراهتان قراردارد.»

کد خبر 427881

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha