پرنیان سلطانی - خبرنگار: همه‌چیز از یک کار خیر ساده شروع شد؛ زمانی که یکی از خیّران محلی با کمک همسایه‌ها برای نوعروسان نیازمند جهیزیه تهیه می‌کرد.

كودكان

فکرش را هم نمی‌کرد روزی بنیاد خیریه‌ای تأسیس کند که ۱۵هزار نفر را تحت پوشش داشته باشد، برای بیش از هزار نفر اشتغالزایی کند، در ۴ منطقه محروم کشور مدرسه بسازد، تنها حامی بیماران ایکتیوز شود، ۶ کلینیک درمانی در تهران و شهرستان‌ها دایر کند و برای بانوان خودسرپرست برنامه‌های ویژه توانمندسازی تدارک ببیند. اما این اتفاق افتاد و حالا بیش از ۱۰ سال از تأسیس بنیاد نیکوکاری «دست‌های مهربان» می‌گذرد؛ بنیادی که سال گذشته به‌عنوان برند برتر خیریه‌های کشور دست یافت. در این گزارش راهی بنیاد خیریه دست‌های مهربان شده و از این مرکز خیریه گزارشی تهیه کرده‌ایم.  

تابلو نصب شده روی ساختمان ابتدای خیابان آیت‌الله کاشانی نشان می‌دهد راه را درست آمده‌ایم. این ساختمان که چند سالی است در اختیار بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان قرار دارد این روزها به خانه امید بیش از ۱۵ هزار نیازمند در تهران و شهرستان‌ها تبدیل شده است. ساختمانی که در آن کودکان به بازی و شادی مشغولند، زنان سرپرست خانوار در کارگاه‌ها مشغول کارند و افراد تحت پوشش تمام کارهای پزشکی و دندانپزشکی را رایگان در این مرکز انجام می‌دهند.

اما اینکه چطور این تشکل‌ مردم نهاد تشکیل شده سؤالی است که «زهرا یوسفی» مدیرعامل بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان به آن پاسخ می‌دهد: «سال‌ها پیش دکتر «شهرام فرجی» مؤسس خیریه با همراهی خیّران محله‌اش برای نوعروسان نیازمند جهیزیه تهیه می‌کرد. تا اینکه یک روز برای این کارش از او مجوز خواستند. او هم تصمیم گرفت برای انجام این کارهای خیر یک کانال رسمی ایجاد کند که حاصل این تصمیم ثبت بنیاد خیریه دست‌های مهربان در سال ۱۳۸۶ بود.»

  •  خیریه‌ای برای همه اقشار نیازمند

«محوریت کار بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان حمایت از زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست و کودکان ایتام بود. اما به مرور فعالیت‌های این خیریه با نیازهای مختلف افراد تحت پوشش گسترش پیدا کرد.» این را مدیرعامل دست‌های مهربان که از سال ۱۳۹۳ سکان هدایت این سازمان مردم‌نهاد را به دست گرفته است می‌گوید و ادامه می‌دهد: «در ابتدا به خانواده‌های تحت پوشش سبد کالا و مستمری ماهانه داده می‌شد. اما مسئولان خیریه به مرور متوجه شدند که این افراد نیاز به آموزش دارند، کار می‌خواهند، دختر دم بخت دارند و باید جهیزیه تهیه کنند و بیمارند و به درمان نیاز دارند. به همین دلیل فعالیت‌های خیریه گسترش پیدا کرد تا جایی که امروز با کمک خیّران بیش از ۲۰۰ دانشجو حمایت مالی می‌شوند،

به حدود ۶۰۰ بانوی نیازمند جهیزیه کامل اهدا شده، ۴ مدرسه در مناطق محروم ساخته شده، ۶مرکز درمانی در تهران و شهرهای دیگر دایر شده، بچه‌های ایتام در مراکز نگهداری، آموزش زبان، موسیقی، نقاشی، اوریگامی، سفال، رباتیک و... می‌بینند و زنان سرپرست خانوار در ۶۰ رشته آموزشی شامل قالیبافی، خیاطی، ساخت جعبه‌های کادویی، چرم‌دوزی، نقطه‌کوبی، ساخت زیورآلات و... آموزش دیده و همزمان با دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای شاغل می‌شوند و تولیدات‌شان را از طریق بنیاد به فروش می‌رسانند.»

زهرا یوسفی-مدیرعامل بنیاد نیکوکاری

  •   تنها حامی بیماران ایکتیوز

اوایل امسال یکی از افراد تحت پوشش دست‌های مهربان به بخش درمانی این مرکز مراجعه کرد و پرسید در این کلینیک جایی برای بیماران ایکتیوز هم هست؟ و از آن به بعد بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان به تنها حامی بیماران ایکتیوز در سراسر کشور تبدیل شد. این‌طور که یوسفی می‌گوید ایکتیوز یک بیماری نادر ژنتیکی است که باعث خشکی شدید و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود اما متأسفانه بیمه‌های درمانی این بیماران را نمی‌پذیرند. مدیرعامل بنیاد خیریه دست‌های مهربان که با داشتن مدرک دکترای حسابداری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد فیروزکوه است در این باره توضیح می‌دهد: «تاکنون ۴۰۰، ۵۰۰ بیمار ایکتیوز در سراسر کشور شناسایی شده و تحت پوشش بنیاد دست‌های مهربان قرار گرفته‌اند. اما این بیماران بیش از نیاز به حمایت‌های درمانی، نیازمند پذیرفته شدن درجامعه هستند. به همین دلیل ما در بنیاد علاوه بر اینکه در راه درمان کمک‌شان می‌کنیم سعی داریم با روش‌های مختلف از جمله نشریه بنیاد با نام مهراوه، فرهنگسازی کنیم تا مردم بیشتر با این اختلال ژنتیکی آشنا شوند و این بیماران را راحت‌تر بپذیرند.»

  •  ‌ چرخه کار خیر

در این بنیاد خیریه هر فرد با هر توانی که دارد در خدمت افراد تحت پوشش است. یوسفی از کمپین «یک اتفاق خوب» هم می‌گوید: «بنیاد طرحی با عنوان یک اتفاق خوب دارد که در قالب این طرح به محله‌های حاشیه‌ای شهر تهران می‌رویم و برای نیازمندان ساکن در این محله‌ها سبد کالا و پوشاک می‌بریم. پزشکان داوطلب و آرایشگران خیّر هم همراهی‌مان می‌کنند تا به این افراد رایگان خدمت‌رسانی کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که پوشاک یا شیرینی‌هایی که برای نیازمندان می‌بریم عمدتاً کار دست بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش بنیاد است. به این‌ترتیب که بانوان ما در کارگاه‌های دست‌های مهربان لباس می‌دوزند، خیّران آنها را خریداری و بعد بین نیازمندان توزیع می‌کنند. به این‌ترتیب در این چرخه کار خیر همه نفع می‌برند و نتیجه کار برای همه رضایت‌بخش است.»

  • من یک نارنجی هستم!  

‌رنگ بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان «نارنجی» است و شعار این خیریه هم این است: «من یک نارنجی هستم! ‌»مدیرعامل بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان در این‌باره می‌گوید: «رنگ نارنجی رنگ گرمی است که از منظر روان‌شناسی رنگ احقاق حقوق بدون درگیری و سر و صداست. به همین دلیل مؤسس بنیاد هنگام تأسیس این خیریه که حامی زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست است از رنگ نارنجی استفاده کرد. متعاقب انتخاب این رنگ، ما برای حامیان خود از هشتک «من یک نارنجی هستم» استفاده می‌کنیم و می‌گوییم کسی که یک نارنجی است از کنار مشکلات دیگران بی‌تفاوت عبور نمی‌کند و معتقدیم هرکدام از ما اگر بتوانیم فقط مسیر زندگی یک نفر را تغییر بدهیم یعنی رسالت‌مان را روی زمین انجام داده‌ایم.»

کد خبر 427619

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha