همشهری آنلاین: گروه‌های مدافع حقوق بشر از گفته‌های مری رابینسون مقام ارشد سابق سازمان ملل متحد در تایید موضع رسمی حکومت دوبی درباره وضعیت دختر ناپدید شده حاکم این شیخ نشین انتقاد کرده‌اند.

مري رابينسون و دختر حاكم دبي

مری رابینسون که پیش تر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل بوده، پس از سفر به امارات متحده عربی و دیدار با شیخه لطیفه، دختر شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی، او را فردی توصیف کرده است که دارای "مشکلات روانی" است.

شیخه لطیفه در ماه های گذشته پس از انتشار یک ویدیوی جنجالی که در آن از حبس و شکنجه خود به وسیله خانواده اش خبر می داد، ناپدید شده بود.

دولت دوبی که یکی از هفت شیخ نشین امارات عربی متحده است، دو روز پیش تصاویر دیدار مری رابینسون با شیخه لطیفه را که پانزدهم دسامبر صورت گرفته، ‌ منتشر کرده بود.

گروه های مدافع حقوق بشر که در ماه های گذشته پیگیر وضعیت دختر حاکم دوبی بوده اند، در بیانیه هایی ضمن انتقاد از خانم رابینسون او را متهم کرده اند که از صلاحیت تشخیص اختلال روانی برخوردار نیست.

خانم رابینسون که پیش تر رییس جمهوری ایرلند هم بوده، متهم شده که مواضع دولت دوبی را بیان کرده است.

  • دختر جنجالی شیخ دوبی

در ماه های گذشته، بی خبری از وضعیت شیخ لطیفه با انتقاد گروه های مدافع حقوق بشر همراه بوده است.

شیخه لطیفه در مارس ۲۰۱۸ قصد داشت با یک کشتی تفریحی از امارات فرار کند که در نزدیکی سواحل هند از فرارش جلوگیری و به دوبی بازگردانده شد.

مدتی بعد، فیلمی از شیخه لطیفه ۳۳ ساله منتشر شد که از "برخوردار نبودن از حق انتخاب در زندگی شخصی اش" انتقاد می کرد و می گفت جانش در خطر است.

او همچنین گفت که پس از یک فرار ناموفق در ۱۶ سالگی، سه سال زندانی بوده و شکنجه شده است.

خانم رابینسون که پس از دیدار از دوبی صحبت می کرد، به بی بی سی گفت شیخه لطیفه از این که در ویدیوی منتشر شده ادعای شکنجه و حبس خود را مطرح کرده است، پشیمان است.

خانم رابینسون همچنین از شیخه لطیفه به عنوان "فردی آسیب پذیر و دارای مشکلات روانی" نام برد.

مری رابینسون به بی بی سی گفت:‌ "با او (شیخه لطیفه) ناهار خوردم. او زن جوان دوست داشتنی است که دچار مشکل روانی است و به وضوح به مراقبت های پزشکی که برایش اعمال می شود، نیاز دارد. "

به گفته خانم رابینسون، شاهزاده اماراتی تحت درمان های روان پزشکی قرار دارد.

به گفته خانم رابینسون، او به دعوت همسر حاکم دوبی به امارات متحده عربی سفر کرده بود تا به او در حل یک مشکل خانوادگی کمک کند.

گروه موسوم به دادگاه های بین المللی گویرنیکا ۳۷ که یک گروه مدافع حقوق بشر است، در بیانیه ای خانم رابینسون را فاقد صلاحیت تشخیص مشکلات روانی دانسته است.

این گروه در بیانیه اش نوشت:‌ "به نظر می رسد خانم رابینسون تنها چند ساعت با شیخه لطیفه بوده و به رغم برخوردار نبودن از آموزش های پزشکی و روان پزشکی او را بیمار تشخیص داده و به این نتیجه رسیده است که او تحت درمان های متناسب با شرایطش است. معلوم نیست خانم رابینسون خود را چطور صاحب صلاحیت تشخیص داده است. "

گروه دیگری که "بازداشت شده در دوبی" نام دارد هم در بیانیه ای تاکید کرد که سوال های جدی درباره سلامت و وضعیت شیخه لطیفه وجود دارد.

این گروه که پیگیر وضعیت شیخه لطیفه است، در بیانیه خود نوشته که به نظر می رسد سخنان خانم رابینسون کاملا منطبق با آن گفته های حکومت دوبی است و نشانه ای از کاهش مشکلات او در آن دیده نمی شود.

کد خبر 426781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha