همشهری آنلاین: یک استاد دانشگاه اماراتی با اشاره به افزایش اختلافات میان ولیعهد ابوظبی و حاکم دبی، گفت : اختلافات میان این دو نفر به مرحله انفجار رسیده است.

تشدید اختلاف ولیعهد ابوظبی و حاکم دبی

به گزارش روز شنبه ایرنا، سالم المنهالی استاد روابط بین الملل و رسانه اماراتی در توئیتی نوشت : اختلافات بین 'محمد بن زاید' ولیعهد امارات و 'محمد بن راشد' نخست وزیر امارات و حاکم دبی در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است .

او افزود : این اختلافات به زودی به مرحله انفجار خواهد رسید.

منابع خبری اماراتی پیشتر یکی از دلایل اختلاف این دو نفر را به ماجراجویی های محمد بن زاید در حمله نظامی به یمن اعلام کرده و گفتند که شکست های متوالی برای امارات در صحنه نبرد یمن موجب بروز اختلاف های زیادی بین دو طرف شده است به ویژه آنکه عمده هزینه های جنگ یمن از سوی امارت دبی تامین می شود.

به گفته این منابع محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی بارها از عدم دستیابی به اهداف اعلام شده در یمن و طولانی شدن نبرد در این کشور انتقاد و اعلام کرده است که دولت باید به دنبال راهی برای برون رفت از این شرایط باشد.

در همین ارتباط نخست وزیر امارات و حاکم دبی، اواسط مرداد ماه گذشته در توئیتر سیاستمداران جهان عرب را به سوء مدیریت متهم کرد و گفت که بحران کنونی کشورهای عربی نداشتن مدیریت صحیح است .

حاکم دبی اضافه کرد: ما در جهان عرب سیاستمدار زیاد داریم، اما نقص ما در مدیریت است . بحران ما بحران مدیریت و نه منابع است . اگر به چین و ژاپن نگاه کنید آنها هیچ منابعی در اختیار ندارند، ولی ببینید به کجا رسیده اند . آنها را با کشورهایی که نفت، گاز ، آب و نیروی انسانی دارند ولی به توسعه نرسیده اند، مقایسه کنید. این کشورها اکنون حتی نمی توانند خدمات اولیه مانند ایجاد راه و برق را برای شهروندان خود فراهم کنند.

به گفته ناظرین امور منطقه ، موضوع قطر یکی دیگر از موارد اختلافی میان ولیعهد ابوظبی و حاکم دبی است . در حالیکه محمد بن زاید بر لزوم قطع تمامی روابط با قطر تاکید داشته و با همکاری عربستان ، مصر و بحرین این کشور را تحت محاصره قرار داده اند ، حاکم دبی این سیاست را در تضاد با همکاری میان همسایگان می داند.

او به ازگی در مطلبی با عنوان ' مسیر روشن' خواستار وحدت میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و دوری از تفرقه میان 'برادران' شده بود.

مواضع وی در این زمینه درست بر خلاف مواضع محمد بن زاید و ' انور قرقاش' وزیر مشاور در امور خارجی امارات است که حاضر نیسنتد از شروط 13 گانه برای از سرگیری روابط با قطر کوتاه بیایند.

روی کار آمدن ' عبدالفتاح السیسی ' به عنوان رییس جمهوری در مصر یکی دیگر از زمینه هایی بود که اختلاف میان دو طرف را ایجاد کرده است .

مخالفین اماراتی می گویند: بر خلاف مواضع رسمی دولت امارات که از نامزدی السیسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر بعد از سرنگونی دولت اخوان المسلمین حمایت می کرد ، محمد بن راشد خواستار حمایت از یک کاندیدای غیر نظامی بود و می گفت چنانچه قرار باشد ابوظبی از کاندیدای نظامی حمایت کند ، 'احمد شفیق' نخست وزیر اسبق به مراتب مناسبت تر از السیسی خواهد بود.

نخست وزیر امارات حتی در جریان بحران اول میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس در سال 2014 میلادی که طی آن عربستان ، امارات و بحرین سفرای خود از دوحه را فراخواندند ، جانب قطر را نگاه داشت و در توئیتی نوشت که روابط با قطر حتی با فراخوانی سفرا قطع نخواهد شد.

محمد بن راشد در این دوره و در بحبوحه اختلافات سیاسی میان کشورش با قطر حتی اقدام به ارسال نامه ای دوستانه برای 'شیخ تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر نمود.

طی روزهای اخیر مخالفین اماراتی اعلام کردند که اختلاف غیر علنی بین محمد بن راشد حاکم دبی و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به موضوع جر و بحث در محافل خصوصی امارات تبدیل شده است.

حساب کاربری 'امارات لیکس' در این زمینه می نویسد :اماراتی ها این روزها سرگرم بحث درباره اختلاف روز افزون بین بن زاید و بن راشد هستند به ویژه پس از سقوط اقتصادی بی سابقه ای که امیر نشین دبی با آن روبرو است.

این گزارش می افزاید : اماراتی ها تصویر مبهمی درباره آینده دارند و در این مورد بدبین هستند و این در حالی است که آنها از اختلافات روز افزون بین حکام دو امیر نشین بزرگ کشور و اینکه این اختلافات چه تاثیری بر انسجام سست ومتزلزل در این کشور خواهد داشت، به شدت نگرانند.

به گزارش امارات لیکس مردم امارات به سبب سخت گیری نهادهای امنیتی ،درباره آینده کشور و اختلافات میان دولتمردان آن همچنان در خفا سخن می گویند زیرا ممکن است تحت تعقیب امنیتی شدید قرار گیرند هرچند چنین سخنانی به تدریج علنی می شود.

کد خبر 416547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha