همشهری آنلاین: متیو هجز، دانشجوی انگلیسی متهم به جاسوسی در امارات که اخیرا آزاد شده ادعا کرد که تحت شکنجه های شدید و تهدید به حبس ابد در یک پایگاه نظامی دور افتاده در این کشور، مجبور به اعتراف شده است.

متیو هجز

به گزارش ایرنا، هجز در مصاحبه امروز (چهارشنبه) خود با شبکه خبری 'الجزیره' افزود: اماراتی ها تهدید کردند که مرا به یک پایگاه نظامی در خارج امارات تا ابد تبعید می کنند.

وی با اشاره به این که اماراتی ها از او خواسته اند که اسنادی را از وزارت خارجه انگلیس بدزد، گفت: من به آنها گفتم هرگز چنین کاری نمی کنم و چگونه از من چنین انتظاری دارید، در حالی که من اصلا آنجا کار نمی کنم. سپس ماموران اماراتی مرا متهم به جاسوسی برای سازمان اطلاعات بریتانیا کردند.

هجز اضافه کرد: بازجویی من ۱۲ ساعت طول کشید و دو ماه اجازه استحمام نداشتم و بارها تصمیم به خودکشی گرفتم.

پس از حملات شدید اللحن و مکرر مقام های انگلیسی از جمله 'جرمی هانت' وزیر خارجه انگلیس به همتایان اماراتی خود، سرانجام این دانشجو که به حبس ابد محکوم شده بود، در ۲۶ نوامبر (هشتم آذرماه) و همزمان با روز ملی امارات آزاد شد.

این دانشجوی دانشگاه 'دورهام' در انگلیس، پنجم می ۲۰۱۸ ( ۱۵ اردیبهشت ۹۷) در فرودگاه بین‌المللی دبی بازداشت شد. او ادعا کرده که مشغول تحقیقات درباره سیاست‌های خارجی و امنیت داخلی امارات پس از قیام‌های مردمی در برخی کشورهای عربی بوده است.

گزارش‌ها حاکی است که او پس‌ از آن بازداشت شد که یک تبعه امارات به مقام‌های کشورش گفت که هجز سؤالات حساسی درباره وزارتخانه‌های این کشور پرسیده و در تلاش بوده تا به اطلاعات طبقه‌بندی ‌شده دست پیدا کند.

رسانه‌های اماراتی در آن زمان اعلام کردند، این دانشجوی دانشگاه دورهام به اتهام‌های وارد شده علیه خود اعتراف کرده است. هرچند گزارش‌های دیگری منتشر شد که هجز در بازداشت، ناچار به امضای اعترافاتی شده که به زبان عربی نوشته ‌شده بود، درحالی که وی هیچ تسلطی به این زبان نداشته است.

کد خبر 428672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha