دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

علی اصغرمحمدی: قطار سال تحصیلی 87-86 به نیمه راه رسید اما از سرانه دانش آموزی که در واقع به مثابه سوخت موتور محرکه این قطار است هنوز خبری نیست و لکوموتیورانان (مدیران مدارس) از پیمودن ادامه راه با توجه به تامین نشدن سوخت مورد نیاز عاجزند.

این در حالی است که وعده‌های وزیر، وکیل و سرپرست هم به جایی نرسیده و فریاد سرنشینان این قطار که از نفس افتاده و سرعتی ندارد نیز همچون گذشته به جایی نمی‌رسد، زیرا آنچه به جایی نرسد فریاد است.

البته همه مسئولان تصمیم‌گیر بر این نکته متفق‌القولند که آموزش و پرورش نیاز به یک دگرگونی اساسی دارد و بارها نیز مقام معظم رهبری بر توجه ویژه به امر تعلیم و تربیت تاکید کردند، اما آیا با این وضعیت می‌توان توقع معجزه داشت؟

از طرفی تاخیر در پرداخت سرانه مدارس به امر آموزش را دچار اختلال کرده، اما گوش شنوایی نیست.

براساس شنیده‌ها آموزش و پرورش در جدیدترین اقدام خود در باره سرانه دانش‌آموزی به هر منطقه آموزش و پرورش شهر تهران مبلغی حدوداً 50 میلیون تومان تحت عنوان سرانه نوبت اول سال 86  اختصاص داده است که با یک حساب سر انگشتی البته با در نظر گرفتن تعداد دانش‌آموزان، به هر مدرسه بین 100 تا 200 هزار تومان تعلق می‌گیرد، که آن هم هنوز واریز نشده و در حال طی مراحل اداری است. البته برخی از مدیران در اعتراض به این شیوه از واریز سرانه‌ها اعلام کردند از در یافت مبلغ تخصیص یافته خودداری می‌کنند.

این در حالی است که بدهی‌های مدارس بابت هزینه‌های مختلف مانند آب، برق، گاز، نیروهای حق‌التدریسی و کارکنان شرکتی بسیار چشمگیر است و از طرفی هزینه مضاعفی برای تعمیر لوله‌های آب که بر اثر برودت هوا ترکیده است نیز به مدارس تحمیل شده   و پرداخت این مبالغ ناچیز بیشتر جنبه تبلیغی دارد تا کاربردی.

مدیر یکی از دبیرستان‌های منطقه 14 تهران در این باره به همشهری گفت: پرداخت این مبلغ ناچیز نه تنها مشکلات مدارس را حل نمی‌کند بلکه موجب افزایش مشکلات خواهدشد، زیرا مسئولان اعلام می‌کنند بخشی از سرانه مدارس به حساب ورایز شد و این موضوع صرفا برای کاستن از فشار افکار عمومی و در عین حال کسب وجه برای برخی است که به دنبال دست و پا کردن کلاهی برای خود از این نمد هستند.

یکی از مدیران مدارس شبانه روزی خوزستان نیز در این باره گفت: به علت کمبود بودجه، توان تامین غذای گرم دانش‌آموزان را نداریم و به جای غذای گرم به دانش‌آموزان نان و پنیر داده می‌شود.

وی افزود: تا جایی که اطلاع دارم برخی مدارس شبانه ‌روزی بدهی‌های زیادی از بابت قبوض آب و برق و گاز دارند و اگر وساطت بعضی مسئولان استانی و محلی نبود ادامه کار این مراکز با مشکل جدی‌تری مواجه می شد.

مدیر یکی واحدهای آموزشی منطقه 5 تهران نیز با انتقاد از واریز نشدن سرانه مدارس به همشهری گفت: تا کنون با کمک‌های اولیا، مدرسه را اداره کردیم اما این کمک‌ها نیز جوابگوی هزینه‌های مدرسه نیست و در این ارتباط مدیران با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستند.

وی با اشاره به این که براساس بخشنامه وزارت آموزش و پرورش اخذ هرگونه وجه یا تعهد مالی هنگام ثبت نام دانش‌آموزان از والدین ممنوع اعلام شده بود و مسئولان این وزارتخانه نیز همواره بر رعایت این بخشنامه تاکید داشتند، افزود: هنگام ثبت نام بازرسان برای نظارت بر اجرای این موضوع به مدارس مراجعه می‌کردند اما چرا این بازرسان الان به مدارس مراجعه نمی‌کنند تا مشکلات را از نزدیک مورد بررسی قرار دهند؟

در همین حال سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: برای تامین بخشی از این کسری بودجه از اعتبارات ستادی وزارت آموزش و پرورش کاسته و به عنوان سرانه مدارس به استان‌ها پرداخت شد.

در حالی که وزارت آموزش و پرورش به شدت از کمبود بودجه رنج می‌برد سرپرست وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: محیط بیرون از مدرسه و خانه برای دانش‌آموزان جذابیت بیشتری دارد و این وزارتخانه تلاش می کند با اجرای برنامه‌هایی، محیط مدارس را برای دانش‌آموزان جذاب و با نشاط طراحی کند.

با خواندن این مطلب این ضرب‌المثل به ذهن می‌آید که  خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است، البته بهتر است سرپرست محترم  وزارت آموزش و پرورش به جای تلاش برای ایجاد محیط جذاب برای دانش‌آموزان تلاش کند تا سرانه دانش‌آموزی به حساب مدارس واریز شود.

جالب این که معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش درباره مطالبات فرهنگیان گفت: فرهنگیان کشور نسبت به پرداخت معوقه ها و بن‌های عقب مانده خود تا پیش از عید نوروز قطعاً امیدوار باشند.

وی گفت: قطعاً در سال آینده نیز آموزش و پرورش با کسری بودجه مواجه می‌شود و باید با آن دست و پنجه نرم کند.

در حالی که مدارس دولتی از نبود بودجه به علت واریز نشدن سرانه دانش‌آموزی به شدت رنج می‌‌برند و معاون توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش قاعدتاً باید به فکر چاره اندیشی برای معضل سرانه دانش‌آموزی باشد در اظهار نظر جالبی که بیشتر به مثل ماهی گیری از آب گل آلود می‌ماند اعلام کرد که مدارس غیردولتی(غیرانتفاعی سابق) باید الگوی مدارس دولتی شوند.

سید نصرت‌الله فاضلی در همایشی در بابلسر که ایسنا خبر آن را منتشر کرد با تاکید بر تقویت مدارس غیردولتی گفت: توسعه مدارس غیردولتی، عدالت آموزشی را در جامعه محقق می‌کند.

یاد آور می شود که منظور معاون توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش از تقویت مدارس غیر دولتی همان مدارس غیر انتفاعی است که اخیرا به مدارس غیردولتی تغییر نام پیدا کرده است.

فاضلی با اشاره به این که 12 درصد از اعتبارات دولت مختص آموزش و پرورش است تصریح کرد: اداره کردن 150 هزار مدرسه در کشور توسط دولت کار بسیار سختی است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که مدارس غیردولتی باید الگوی مدارس دولتی شوند، تصریح کرد: می‌توان با ایجاد رقابت آموزشی، کیفیت آموزش را در جامعه بالا برد.

این اظهارات معاون محترم توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش جای تامل دارد، زیرا در تناقض آشکار با اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

بر اساس اصل 30 قانون اساسی، دولت‏ موظف‏ است‏ وسایل‏ آموزش‏ و پرورش‏ رایگان‏ را برای‏ همه‏ ملت‏ تا پایان‏ دوره‏ متوسطه‏ فراهم‏ سازد و وسایل‏ تحصیلات‏ عالی‏ را تا سر حد خودکفایی‏ کشور به‏ طور رایگان‏ گسترش‏ دهد.

دلایل کسری بودجه آموزش

درحالی که مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش کسری بودجه اعلام شده است معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش دلایل کسری بودجه این امر را تشریح کرد.
محمدرضا محدث‌خراسانی افزود: در پیش‌بینی بودجه امسال با مسائل مختلفی مواجه شدیم که نتیجه آن، کسری بودجه برای آموزش و پرورش بود.

وی با بیان این‌که کسری بودجه مربوط به سایر فصول آموزش و پرورش است، گفت: این کسری برای همه دستگاه‌هاست و تنها برای آموزش و پرورش نیست اما مشکل در آموزش و پرورش با توجه به گستردگی آن، بیش‌تر به‌نظر می‌آید.

محدث اظهار داشت: امسال آموزش و پرورش افزایش حقوق داشت و افزایش خوبی هم پیش‌بینی شده بود اما برای این افزایش در بودجه، اعتباری از قبل پیش‌بینی و تصویب نشده بود.

وی ادامه داد: بر اساس بند «و» تبصره 19 قانون بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف بود در اول سال همه حقوق فرهنگیان  را تا پایان سال  از سر جمع اعتبارات بردارد که این کار را کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش گفت: این حرکت، خوب بود به شرطی که در حقوق افراد ثابت و موظف کسری نیاوریم. نکته‌ای که در آموزش و پرورش وجود دارد این است که بخش قابل توجهی از نیروهای آموزش و پرورش یعنی حدود 50 هزار نفر، حق‌التدریس هستند.

وی افزود: حقوق معلمان حق‌التدریس در بند «و» لحاظ نشده بود، ضمن این‌که بخش قابل توجهی در بخش خدمات آموزش و پرورش از نیروهای شرکتی هستند که این‌ نیز در این بند‌ نیامده و در سایر فصول لحاظ شده بود.

محدث اظهار داشت: پیشنهاد ما در مجلس این بود که سر جمع اعتبارات که ماهیت حقوقی دارد در بند «و»، در اختیار وزارت امور اقتصاد و دارایی قرار گیرد که البته قرار نگرفت.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش امسال تعداد زیادی بازنشسته داشت که حدود 45 هزار نفر بود که اعتباری برای پاداش پایان خدمت این افراد در نظر گرفته نشده بود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش به در نظر گرفتن یک هزار و 100 میلیارد تومان در اصلاحیه بودجه برای کسری آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: این میزان درباره کسری‌ها مربوط به حقوق است که انشاءالله به زودی پرداخت می‌شود و امیدواریم با پیگیری‌های سرپرست آموزش و پرورش مابقی کسری‌ها نیز پرداخت شود.

کد خبر 42300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز