شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که افراد ممکن است به شدت تلفن‌های همراه خود وابسته شوند و حتی علائم اعتیاد به آن را نشان دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر  دیوید شفیلد روانشناس از دانشگاه استافوردشایر در تحقیقی که به تجزیه و تحلیل احساس دانشجویان درباره تلفن‌های همراهشان می‌پرداخت دریافت که برخی از واکنش‌های آنها بسیار شبیه علائم افرادی است که بیماری قمار (pathological gambling) دارند.

 او در این باره گفت:"تلفن‌های همراه به بخش بسیار مهمی از زندگی روزمره بدل شده‌اند و استفاده از آن‌ها می‌تواند اثراتی تعیین‌کننده بر افراد داشته باشد."

 حدود 40 درصد از 106 دانشجویی که پرسشنامه‌‌هایی را در مورد استفاده از تلفن همراه پاسخ داده بودند، گفته بودند نمی‌توانند با نبودن تلفن همراهشان  کنار بیایند. 90 درصد این افراد 18 تا 25 ساله هم پذیرفته بودند که  موبایل‌هایشان را  همه جا همراه خود می‌برند.

 اما یافته جالب این بود که بیش از 35 درصد این افراد گفته بودند از موبایل برای گریز از مشکلاتشان استفاده می‌کنند،32 درصد مکررا تلاش کرده بودند استفاده‌ از موبایل را کم کنند و 14 درصد گفته بودند که دوست داشتند در مورد میزان استفاده  از موبایل دروغ بگویند.

 و بالاخره هفت درصد تلفن‌های همراهشان را مسئول از دست دادن شغل یا به هم خوردن روابط شخصی دانسته بودند. شفیلد گفت که این مورد آخر احتمالا غافلگیرکننده‌ترین نتیجه است.

در یک بررسی دیگر از دانشجویان خواستند که برای سه روز استفاده از تلفن‌های همراه را کنار بگذارند. به  دنبال این کار فشارخون آنها پایین‌تر رفت و کمتر در زندگی روزمره خود دچار تحریک و بگومگو شدند.

این اثر برطرف‌کننده استرس اما تاوانی راهم به دنبال داشت؛ دانشجویان نسبت زمانی که می‌توانستند با دوستانشان گپ بزنند احساس شادی کمتری می‌کردند.

به گفته دکتر شفیلد هنگامی که افرادی به شما تلفن می‌زنند احساس بهتری نسبت به خود می‌کنید و عزت نفس بیشتری به دست می‌آورید، در حالیکه هنگامی کسی به شما تلفن نمی‌کند ممکن است احساس افسردگی یا حقارت کنید.

 دکتر شفیلد با وجود یافته‌هایش مطمئن نیست که آیا علائم مشاهده‌شده نشان‌دهنده اعتیاد واقعی است یا صرفا فشارهای زندگی مدرن را نشان می‌‌دهد.

 با این حال او توصیه‌ای برای افرادی که  جداشدن از تلفن همراه برایشان سخت است دارد.
او می‌گوید: " بهتر است هر چند وقت یک بار موبایل را  کنار بگذارید. گرچه ممکن است هنگامی که به تعطیلات می‌روید، باقی گذاشتن موبایل در خانه سخت به نظر برسد، ولی ارزش امتحان کردن را دارد."

کد خبر 4226

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز