دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۰
۰ نفر

عاطفه سادات حسین‌زاده-خبرنگار: ترافیک بزرگراه‌های ارتش و صیاد روان می‌شود.

نقشه

۳ سال پیش بود که طرحی عمرانی در بزرگراه ارتش اجرا شد؛ طرحی که اعتراض‌هایی هم از سوی شهروندان به دنبال داشت که دلیل آن کم‌عرض شدن بزرگراه و افزایش مشکلات ترافیکی در بزرگ مسئولان ساخت ۱۱دستگاه پل برای افزایش ایمنی و کاهش زمان سفر را از اهداف اجرای این پروژه عمرانی عنوان کردند. سرانجام با وجود مشکلاتی مانند تقاطع‌های متعدد در بزرگراه ارتش و پادگان‌های نظامی، این طرح انجام شد. تاکنون ۹پل در بزرگراه ارتش به بهره‌برداری رسیده و دسترسی ساکنان شهرک‌های محلاتی، قائم(عج)، گلها، صدف، لاله، دانشگاه، البرز و محله‌های سوهانک، اوشان، ازگل و شهرک گلها به بزرگراه‌های امام علی(ع) و غرب و جنوب منطقه آسان‌تر شده است. افتتاح پل شهید صیاد شیرازی مهم‌ترین بخش این طرح عمرانی است که توانسته بار ترافیکی در این مسیر را سامان دهد. با «مرتضی حسنی» مدیر پروژه بزرگراه ارتش و صیاد شیرازی درباره جزئیات اجرای این طرح و تأثیر مثبت ساخت این پل‌ها در منطقه گفت‌وگو کرده‌ایم.  

  • تأمین دسترسی‌های محلی

طراحی پل‌های ارتش نتیجه ۳ سال بررسی، مطالعه و توجه به طرح‌های مصوب بالادست شامل طرح‌های تفصیلی، دریافت نظرات مردم و مسئولان و ملاحظات فنی و مهندسی است. اینها صحبت‌های حسنی، مدیر پروژه بزرگراه ارتش و صیاد شیرازی است. او اصلی‌ترین دلیل شکل‌گیری این طرح را توجه به نقش اصلی بزرگراه ارتش به‌عنوان یک بزرگراه پرتردد و ارتقای این معبر در شبکه بزرگراهی و افزایش سطح ایمنی می‌داند و می‌گوید:

«دوربرگردان‌های موجود در بزرگراه ارتش با توجه به تقاضای زیاد سفر به‌طور غیرهمسطح طراحی و اجرا شده است. زیرا دوربرگردان‌های همسطح به‌طور ذاتی از خط سبقت جداشده و در ساعات غیراوج ترافیک عامل رخداد تصادفات در این محدوده می‌شد که با غیرهمسطح شدن ورود و خروج آنها از مسیر کندرو سطح ایمنی ترافیک را ارتقا دادیم.»

او توجه به طرح توسعه خط بی. آر. تی (خط ۹) امام‌علی(ع) ‌ـ ارتش را از دیگر دلایل طراحی دوربرگردان‌های غیرهمسطح می‌داند و می‌گوید: «با توجه به طرح توسعه بی. آر. تی تا انتهای شرقی بزرگراه ارتش و تقاضای بالا برای سفر از شرق به جنوب (ارتش به امام علی(ع) و برعکس) و بزرگراهی بودن این ۲ مسیر، پیوند مسیر شرقی‌ـ غربی ارتش با پل‌های دوگانه روی بلوار اوشان طراحی و اجرا شد.» طراحی پل رمپ جهتی جنوب به غرب ارتش دسترسی اهالی آجودانیه، پاسداران و اراج و دیگر محله‌ها در غرب تقاطع تأمین می‌شود.»

  • مراکز تجاری و جذب مسافر

مدیر پروژه صیاد شیرازی و ارتش درباره علت افزایش ترافیک پس از راه‌اندازی پل‌های ارتش می‌گوید: «در تمام نقاط دنیا هرگونه مسیری جدید ساخته شود چه شریانی چه بزرگراهی و حتی آزادراهی، باعث جذب سفر می‌شود و ترافیک و شلوغی ایجاد می‌کند. در کنار این بزرگراه‌ها ایجاد مراکز تجاری کوچک و بزرگ نیز بر ترافیک می‌افزاید. همزمان با شروع پروژه ارتش و صیادشیرازی در منطقه یک، ساخت مراکز تجاری متعددی در حاشیه بزرگراه آغاز شد که بر ترافیک افزوده است.

این موضوع ارتباط مستقیم با سهولت دسترسی به مجتمع‌های تجاری پس از ساخت پل‌ها دارد. معاونت حمل‌ونقل وترافیک ومعاونت شهرسازی شهرداری تهران برای رفع این مشکل، پارکینگ‌هایی را برای کم کردن بی‌نظمی و بار ترافیک در نظر گرفته است که امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان اجرا شود.»

  • شرایط سخت روزهای بارانی 

شرایط اقلیمی شمال شرق منطقه یک و حجم بارش‌های باران و برف در فصل پاییز و زمستان از مشکلاتی است که سرعت روند ساخت پروژه‌های عمرانی در این منطقه را کند می‌کند. حسنی درباره شرایط سخت روزهای بارانی و برفی در زمان اجرای پروژه پل‌های ارتش این‌طور توضیح می‌دهد: «بزرگراه ارتش در شمال شرق منطقه و نزدیک به ارتفاعات سوهانک و شهید محلاتی است و از نظر دمای برودت نسبت به محله‌های دیگر منطقه دمای پایین‌تری دارد.

در فصل زمستان روزهایی بود که فقط در محدوده بزرگراه ارتش شاهد بارش برف بودیم در حالی که در سایر محله‌ها و مناطق شهر خبری از بارش برف نبود. زمان اجرای عملیات خاکی پل ۵ ارتش، بارندگی روند اجرای پروژه را مشکل‌ساز می‌کرد اما این شرایط سخت موجب تعطیلی کار نمی‌شد و کارگران و مهندسان کار را با تمام توان ادامه می‌دادند.» 

  • ترافیک روان می‌شود 

 به گفته حسنی در این پروژه ساخت ۱۱دستگاه پل برای افزایش ایمنی و کاهش زمان سفر پیش‌بینی شده بود و با وجود تقاطع‌های متعدد در این بزرگراه و پادگان‌های نظامی تاکنون ۹ دستگاه پل به اجرا رسیده که در صورت رفع مشکلات تا خرداد سال آینده ۲ پل دیگر نیز ساخته می‌شود.

از دلایل اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح در این بزرگراه، سهولت در دسترسی بزرگراه امام‌علی(ع) به بزرگراه ارتش و برعکس، کاهش ترافیک در تقاطع خیابان صنایع و معابر مجاور(خیابان گلزار و شهید لنگری) و امکان دسترسی آسان‌تر از بلوار اوشانی تا میدان سپاه بدون توقف در تقاطع‌های همسطح و ایجاد شرایط مناسب از نظر پدافند غیرعامل برای دسترسی به مرز بهداشتی و درمانی بیمارستان شهید چمران است. حسنی درباره دسترسی محله‌ها به بزرگراه می‌گوید:

«به‌طور کلی ساخت پل در بزرگراه‌ها دسترسی به محله‌ها را محدود می‌کند اما ساکنان شهرک‌های اطراف می‌توانند از طریق مسیر کندرو و مانند گذشته به محله‌ها دسترسی داشته باشند. در بزرگراه ارتش دسترسی‌ها در محدوده بیمارستان شهید چمران و محله اراج با توجه به ایجاد خیابان جدید شهید صیاد شیرازی آسان‌تر شده است.»

۳۱ متر دوربرگردان‌ها، جنوب به جنوب خیابان صیاد (پل b۱۱) در محدوده شمال بیمارستان چمران کوتاه‌ترین پل ارتش است که در زیرگذر جنوب به جنوب در محور بزرگراه صیاد قرار دارد.  

۵۵۴ متر پل رمپ جهتی، پل(b۵) که ارتباط بزرگراه امام علی(ع) جنوب به ارتش و غرب را به‌طور مستقیم تأمین می‌کند طولانی‌ترین پل ارتش است.  
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
       پل‌های ۱ و ۲ در امتداد بزرگراه ارتش که از خیابان‌های صیاد و بلوار مژدی (اوشان) گذر می‌کند دسترسی اهالی شرق و غرب بزرگراه ارتش را آسان می‌کند.  
       پل ۶ که از روی خیابان صنایع گذر می‌کند به منتهی الیه شمالی بزرگراه صیاد شیرازی متصل می‌شود ودسترسی میدان اقدسیه و غرب بزرگراه را فراهم می‌کند.  
       پل‌های ۷ و ۸ و ۹ و ۱۰و ۵ به‌صورت دوربرگردان در امتداد بزرگراه ارتش، دسترسی محله‌های شمالی بزرگراه ارتش شامل قایم، سوهانک و لاله را تأمین می‌کند.  
       پل‌های ۳ و ۱۳ در ادامه بزرگراه صیاد شیرازی از خیابان ولی‌عصر(عج) و رمپ تقاطع ارتش غرب به امام علی(ع) جنوب، گذر و ارتباط شمالی و جنوبی امتداد بزرگراه صیاد شیرازی را با بلوار مژدی وشهرک‌های دارآباد و شهرک گلها و دانشگاه برقرار می‌کند.  
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • گفت و گو با یکی از مسئولان پلیس راهور منطقه
  • حذف دور برگردان ها باعث کاهش تصادفات شد

حسنی درباره نقش پلیس راهور می‌گوید: «پلیس راهور از طراحی تا پایان اجرای پروژه هماهنگی و همکاری ویژه‌ای داشت و درطراحی پروژه نقاط پرخطر، ایمن و پر تردد را شناسایی کرد و در اختیار مسئولان طرح قرار داد و در روند اجرای پروژه شامل کنترل ترافیک، بستن مسیر، تابلوهای راهنما و بازکردن مسیرهای فرعی کمک شایانی انجام داد.» «احمدرضا طوسی» مسئول بخش شرقی پلیس راهور منطقه در رابطه با فعالیت‌های انجام شده در این پروژه می‌گوید:

«حذف دوربرگردان‌های همسطح از بلوار امام علی(ع) تا بلوار نیروی زمینی سبب کاهش تصادفات، روان‌سازی ترافیک و افزایش سرعت اجرای پروژه شد. مانند دوربرگردان اقدسیه که قبل از اجرای پل‌های ارتش تنها دوربرگردان بزرگراه محسوب می‌شد و همیشه شلوغ بود اما اکنون ترافیک بسیار روان شده و دسترسی شهروندان به بزرگراه صیاد و امام علی(ع) را آسان کرده است.» پلیس راهور منطقه می‌افزاید:

«طبق آخرین آمار ثبت شده از دوربین‌های بزرگراه، روزانه ۶ هزار خودرو در معابر اصلی بزرگراه گذر می‌کنند و مأموران راهنمایی و رانندگی در ساعات پرترافیک برای روان‌سازی و کنترل‌ تردد در تقاطع‌ها و ورودی‌های شهرک‌های اطراف بزرگراه ارتش حضور دارند.

کد خبر 422335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha