یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

زهرا صدراعظم نوری-عضو شورای شهر: باغ‌های شمال شهر طی ۱۰ سال اخیر به شدت مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

زهرا صدراعظم نوری

هکتارها فضای سبز و باغ‌های قدیمی تبدیل به مجموعه‌های اداری، تجاری و مسکونی شده است و می‌توان گفت که آلودگی هوای امروز به‌عنوان یکی از مشکلات شهر تهران هم نتیجه نابودی درختانی است که ریه‌های تنفسی شهر به شمار می‌آیند. یکی از دلایل اصلی نابودی درختان مصوبه برج باغ‌ها بود که این اجازه را به مالکان می‌داد ۳۰‌درصد باغ را حفظ کنند و در ۷۰‌درصد زمین مجاز به ساخت‌وساز بودند اما مالکان با ساخت پارکینگ در کل زمین موجب صدمه زدن به ریشه درختان و نابودی فضای سبز شدند.

مصوبه برج باغ‌ها سال ۱۳۹۶ لغو و از شهرداری خواسته شد به جای نگاه برج باغ، نگاه خانه باغ داشته باشد. نگاه اقتصادی به باغ‌ها و اجرای این طرح موجب شد طی ۱۰ سال اخیر ۱۲۸هکتار از باغ‌های شهر از بین برود. ما در کمیسیون ماده ۷ حفاظت از صیانت باغ‌ها و فضای سبز مصر هستیم که به ساخت‌وساز در باغ‌ها مجوز ندهیم.  موضوع دیگری که در بودجه سال ۱۳۹۷ پیگیری کرده‌ایم که می‌تواند به افزایش سرانه فضای سبز کمک کند مصوبه عوارض ناشی از قطع درختان است که در این مصوبه جرائم قطع درخت پس از دریافت، صرف تملک و احیای باغ‌ها می‌شود.

براساس درآمدهای تبصره بودجه ۹۷، ۵۰‌درصد از بودجه کمیسیون صیانت باید صرف تملک شود. طی ۸ ماه گذشته ۱۰۶میلیارد تومان جریمه به وسیله آرا صادر شده که ۴۸ میلیارد تومان از این مقدار وصول و دریافت شده است که بخشی از این پول صرف تملک باغ‌ها در مناطق کم برخوردار از نظر فضای سبز می‌شود. از این مبلغ ۱۰۶ میلیارد تومان جریمه، قطع درختان منطقه یک با ۵۲‌ درصد، بیشترین فراوانی را دارد و منطقه ۳ با ۵/۳ درصد قطع درخت کمترین فراوانی و در نتیجه جریمه را به خود اختصاص داده است. 

کد خبر 422355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha