مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از صدور ۴۷۳۴ رای تخلفات ساختمانی در ۶ ماهه اول امسال خبر داد.

به گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی در نشست خبری تشریح اقدام‌هاي معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: براساس ماده 100 قانون شهرداری‌ها، یکی از وظایف شهرداری کنترل تخلفات ساختمانی و ارایه احکام قضایی با همکاری قوه قضاییه، شورا و وزارت کشور است. در این رابطه در 6 ماه اول امسال 4 هزار و 734 رای مبنی بر قلع و قمع یا جریمه صادر شده است.

حناچي گفت: این تخلفات بسیار است، در راستا جلوگیری از شکل‌گیری تخلفات، اقدام‌هايی چون ارتقاء و تکمیل ماده 100 قانون شهرداری‌ها، برقراری ارتباط با اداره کل حقوقی شهرداری تهران، ارسال هوشمند و اولیه پرونده ها و همچنین آموزش شهروندان را در دستور کار قرار دادیم.

حناچی افزایش کیفیت ریسک پذیری با محوریت مناسب سازی را از دیگر برنامه‌ها ارزیابی کرد و گفت: امروز معنا معلولیت کاملا تغییر کرده و معلول کسی است که نتواند در عرصه‌های اجتماعی حضور پیدا کند. با این نگاه حدود 35 درصد از جامعه مخاطب ما در شهر را معلولان تشکیل می دهند که باید با نگاه کرامت انسانی در این خصوص برنامه‌ریزی کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران همچنین به موضوع نما و هویت مساجد پرداخت و تصریح کرد: ایران کشوری است که از لحاظ معماری بسیار شناخته شده است و ما نیز باید این ارزش ها را تداوم ببخشیم. با این وجود متاسفانه معماری امروز ما تناسبی با هویت کشورمان ندارد، به طوری که برخی از نمادها می توانند، اهانت فرهنگی محسوب شوند.

حناچی تهیه و تکمیل ضوابط طرح تفضیلی، تعیین عملکردهای مجاز در پهنه‌ها، نظارت بر اجرای طرح ها و ساماندهی و یکپارچه‌سازی طرح‌های اجرایی را از دیگر برنامه‌های خود دانست و گفت: تلاش می کنیم اراضی درشت دانه‌ای که می‌توانند زمینه‌ساز تحول در شهر باشند، را به درستی کنترل و تدقیق کنیم.

او ادامه داد: ساماندهی و ارتقاء کیفی میادینی چون بهارستان، محمدیه و منیریه در کمیسیون ماده 5 از اقداماتی است که در راستا تقویت هویت تاریخی شهر به سرانجام رسیده است.

حناچی در ادامه به موضوع باغات اشاره و عنوان کرد: براساس ماموریت شورای شهر و وعده هایی که به شهروندان داده اند، ضوابط برج باغ متوقف و ضوابط جایگزین به شورای شهر ارایه شد. تلاش ما این است در طرح جدید تا حد زیادی به ماده 14 قانون زمین شهری نزدیک شویم و نگاهمان توسعه باغات باشد. همچنین سعی می کنیم شرایطی را فراهم سازیم تا مالک تلاش کند باغ را توسعه دهد و به جای آن از مزایای طرح‌های پیشنهادی شهرداری استفاده کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به آخرین وضعیت طرح تفضیلی منطقه 22 گفت: در حال حاضر طرح مذکور به شورای عالی شهرسازی ارسال شده است تا مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد. به عقیده من در این مدت اگر همین یک اقدام را انجام دهیم، کار بزرگی را به ثمر رسانده ایم.

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نوسازی، مقاوم سازی و بهسازی بافت فرسوده پرداخت و عنوان کرد: برای اولین بار در بودجه سال 97 ردیف‌هایی برای فضای سبز و پارکینگ در نظر گرفته شده است. در این دوره تلاش می‌کنیم موضوع را صرفا کالبدی نبینیم و در حوزه های اجتماعی هم ورود پیدا کنیم. بازبینی محله سیروس نیز در قالب همین طرح پیگیری می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این دوره را برگزاری مسابقات معماری معرفی و خاطرنشان کرد: در ماه های اخیر مسابقات معماری پهنه جنوبی دریاچه خلیج فارس، ساختمان پلاسکو و محور راه آهن-تبریز که به طول 8 کیلومتر مناطق 17 و 18 را در بر می گیرد، برگزار شده یا در حال برگزاری است.

حناچی توجه به بافت تاریخی را از دیگر برنام‌ های مدیریت شهری معرفی و عنوان کرد: در انتها دوره قبل مدیریت شهری، تا اندازه‌ای به این موضوع پرداخته شد اما اگر از چند دهه قبل این موضوع را مد نظر قرار می‌دادیم، امروز می‌توانستیم تهران را به شکل دیگری نگاه کنیم. نکته مهم این است که طرح تفضیلی در بافت تاریخی باید متناسب با خود بافت باشد نه اینکه با الگوبرداری از سایر بخش های شهر، معماری بافت تاریخی را از بین ببریم.

او در ادامه سخنان خود به مشکل حاشیه نشینی پرداخت و تصریح کرد: تمامی کلان شهرها با مشکل حریق روبه‌رو هستند. در کشور ما نیز در اغلب موارد مردم پول زمین را پرداخته کرده اما پول ساخت را نداده اند که همین موضوع مشکلاتی را در رابطه با ساماندهی حاشیه نشینی ایجاد می کند. البته براساس ماده 99 قانون شهرداری‌ها، تداخل عجیبی در مسئولیت ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف داریم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بهبود فرایندهای صدور پروانه را از دیگر طرح های مورد نظر معرفی کرد و گفت: این حوزه بیشترین حجم نارضایتی را دارد و بر همین اساس تلاش می کنیم تا با کاهش روند صدور پروانه بخشی از اختیارات را به معاونین مناطق تفیض کنیم. ضمن اینکه پیشتر در این زمینه امضاهای طلایی داشتیم که امروز با ضابطه مند کردن روند، بر کاهش مشکلات در مناطق تمرکز کردیم.

به گفته حناچی تلاش می شود تا POD بزرگراه حقانی که در گذشته برای آن پروانه صادر شده بود، به پروژه قابل دفاع تبدیل شود و با طرح اراضی عباس آباد هم‌خوانی داشته باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر جزئیات طرح برج باغ ها خاطرنشان کرد: موضوع باغات در طرح جامع و تفضیلی شهر تهران دیده شده بود اما با تصویب پیشنهادات جدید شهرداری تهران انواع و اقسام ضابطه ها ملقا می شود و آنچه شورا تصویب می کند، فصل الخطاب قرار می گیرد.

حناچی ادامه داد: در لایحه برج باغ، شهرداری تهران رویکرد به باغات از برج باغ به خانه باغ تبدیل شده است؛ ضمن این‌که پیشنهاد دادیم باغات اکولوژییک و تاریخی پایتخت خریداری شوند. همچنین با وجود 6 هزار پارسل باغ و اراضی مشجر پیشنهاد ما این است که برای باغات فرایند صدور پروانه به شکل متفاوت در نظر گرفته شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران همچنین به آخرین وضعیت ساختمان پلاسکو اشاره کرد و گفت: باتوجه به فشار ذی نفعان این ساختمان بر بنیاد در نهایت بنیاد مستضعفان تصمیم گرفت تا قسمت شمالی بنا را مقاوم‌سازی کند. شرط ما این بود که مشاور صاحب صلاحیتی طرح را به تصویب برساند. در مورد بقیه بخش‌ها نیز می‌توانیم به میزان قبل به مالک مجوز دهیم. البته با رعایت ضوابط و مقررات ملی ساختمان و اختصاص بخشی به یادمان آتش‌نشانان، به احتمال زیاد از میزان سطح و سطوح کاسته می شود. در هر صورت تشخیص این امر را به کمیسیون ماده 5 سپرده‌ایم.

به گفته حناچی اولین جلسه داوری مسابقه طراحی پلاسکو نهایتا عصر 13 آبان برگزار می‌شود. مشاوری که بنیاد با آن قرارداد بسته بود، نیز یکی از شرکت‌کنندگان در مسابقه خواهد بود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود به ساخت و سازهای بی رویه در مناطق 21 و 22 پرداخت و گفت: این مناطق عملا از سال 84 به بعد داخل محدوده شهر تلقی شده اند اما از آنجا که طرح تفضیلی نداشته اند، براساس مصوبه کمیسیون ماده 5 اجازه ساخت و ساز در آنها داده شد. زمانی که طرح جامع به تصویب رسید نیز استنادهایی در طرح تفضیلی دیده شده بود که به مصوبه کمیسیون ماده 5 ارجاع می داد و تمامی بلند مرتبه‌سازی‌ها با همان استناد انجام شد.

حناچی همچنین به پروژه ایران مال اشاره و عنوان کرد: مبنای ما برای تشخیص تخلف پروانه است و مرجع رسیدگی به آن نیز کمیسیون ماده 100 است که این کمیسیون تاکنون رای برای پروژه ایران مال صادر نکرده است.

حناچی ادامه داد: پروانه پروژه ایران مال یک میلیون و 600 هزارمترمربع است که تاکنون در یک میلیون و 200 هزارمترمربع آن ساخت و ساز شده است. ما این اختیار را داریم که اگر تشخیص به تخلف دهیم، از مابقی ساخت و ساز جلوگیری کنیم.

او گفت: با این وجود نباید فراموش کنیم، فضای ساخته شده در شهر حاصل تلاقی منافع سیاست‌گذاران و سیاست مداران، سرمایه گذاران و شهروندان است.کاری به فرد ندارم اما شهر با سرمایه اداره می شود و میزان موفقیت مدیران شهری به سرمایه سالمی است که جذب می کنند. اگر اشتباهی رخ مي‌دهد، باید از مدیران شهری پاسخ بخواهیم نه فردی که سرمایه آورده است.

حناچی در ادامه به موضوع هولوگرام پرداخت و تصریح کرد: شهرداری و شورا فشار زیادی را تحمل می‌کنند تا به مسیر قبل بازنگردیم اما آنچه را که ظرف 3 دهه به وجود آمده نمی‌توان در یک سال از بین برد. برای این کار حداقل یک بازده زمانی 5 ساله لازم است.

به گفته حناچی یکی از اقدام‌هاي مثبت در راستا شفاف‌سازی خروج لایحه منابع مالی پایدار از دولت و بررسی آن در کمیسیون شوراهای مجلس است. با تصویب این لایحه مشخص می‌شود، شهرها با چه منابع سالمی باید اداره شوند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود از تدوین طرح جامع برج میلاد برای کلیت 120 هکتاری آن تا پایان سال خبر داد و گفت: در این طرح موضوع گود برج میلاد هم در کنار اراضی پیرامونی برج تدقیق می‌شود.

حناچی همچنین به موضوع توسعه برنامه محله‌ای پرداخت و تصریح کرد: در پروژه هایی که می توانند نقش الگو را ایفا کنند پذیرفته شد تا هزینه طراحی راپرداخت و مشاور انتخاب کنیم تا هویت بنا حفظ شود. ضمن اینکه در مناطق 11 و 12 برنامه هایی برای حفظ معماری ایرانی در حال اجراست.

او در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص فرونشست زمین در تهران گفت: این موضوع دلایل مختلف دارد. به طور مثال در جنوب غرب تهران فرونشست زمین براساس برداشت بی‌رویه از سفره های آب زیرزمینی اتفاق می‌افتد. درمناطق جنوبی اما قنات‌هایی متروکه ای وجود دارد که در فصل بارندگی می توانند فعال شوند و به فرونشست زمین بینجامند. در محدوده پایین تر از خیابان 15 خرداد نیز هنوز آثار باقی مانده زلزله های تهران در عمق 7 متری دیده می‌شود که تمامی این دلایل باید به عبور زیرساخت‌های شهری مانند مترو به ویژه زمانی که از دستگاه‌های مکانیزه استفاده نمی‌شود را اضافه کرد.

حناچي در ادامه سخنان خود با بیان این‌که سقف جمعیتی تهران همواره معلول منابع آب موجود در این شهر است، تصریح کرد: به عقیده کارشناسان در پایتخت نهایتا برای 10 میلیون نفر منابع آبی وجود دارد که تهران از سال 75 به بعد این آستانه را رد کرده‌است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار شهرنوشت در خصوص آخرین وضعیت مسکن امید و توافق‌هاي شهرداری و دولت در این زمینه گفت: جلسه‌هاي این طرح در حال برگزاری است اما دستگاه‌های دولتی که قرار بود به این طرح زمین اختصاص دهند، به تعهدات خود عمل نکردند.

کد خبر 420901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha