شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

بهاره خسروی-خبرنگار: دروازه محمدیه تنها بازمانده از نسل دوران دروازه‌های طهران قدیم است.

دروازه محمدیه تنها بازمانده از نسل دوران دروازه‌های طهران قدیم است.

دروازه‌ای که در آخرین سال سلطنت محمد شاه قاجار در سال 1225 شمسی در «پاقاپوق» تهران، محله عباس‌آباد بازار تهران ساخته شد. این دروازه که آخرین نقطه ورودی به شهر محسوب می‌شد بر روی حصار شاه طهماسب صفوی بنا شد و بعدها به نام‌های دروازه نو، دروازه پاقاپوق و محمدیه معروف شد.

استاد محمد قلی‌کاشی‌پز شیرازی بر بدنه این دروازه، کاشیکاری‌های لعاب‌دار رنگی با نقوش شیرطلایی و نقش رستم و دیو سفید را اجرا کرده بود. این اثر ارزشمند، این روزها، در مخزن موزه ملی ایران نگهداری می‌شود. همچنین از میان 4 برج دروازه نو، درحال حاضر 3 برج باقیمانده که در میان مغازه‌های بازار زندانی شده است.

اما اینکه چرا این دروازه با همه تغییرات شهر تهران در 2 دوره تخریب دروازه‌ها در دوران ناصرالدین شاه و رضاخان دست نخورده حکایت جالبی دارد. این عدم تغییر بر گرفته از اعتقادات مذهبی شهر تهران است. معمولاً مردم در زمان گذر از این دروازه ذکر صلوات می‌گفتند و همین موضوع باعث شد در زمان تخریب دروازه‌های تهران ناصرالدین شاه به این دروازه دست نزند. در دوره رضاخان همین دیدگاه مذهبی به او هم اجازه تخریب دروازه محمدیه را نداد.

  • طهران را در خانه موزه مقدم ببینیم

اگر خیال سیر و سفر درخانه‌های طهران قدیم و معماری دوران قاجار را دارید، بازدید از خانه موزه مقدم یکی از گزینه پیشنهادی ما به شماست. این خانه یکی از مجلل‌ترین خانه‌های دوران قاجاری است که متعلق به یکی از درباریان آن دوره به نام محمدتقی‌خان احتساب‌الملک بوده است. احتساب‌الملک دو پسر به نام حسن و محسن داشت.

حسن در جوانی فوت می‌کند و محسن بعد از تحصیل در اروپا به سرزمین مادری باز می‌گردد و به‌عنوان یکی از استادان برجسته در دانشگاه تهران شروع به کار می‌کند. علاقه او به تاریخ و فرهنگ ایرانی باعث شد تا آثار ارزشمندی مانند کاشی، قطعات سنگی تراش خورده و کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد، تاریخی و... در این خانه زیبای پدری که امروز تبدیل به خانه موزه شده جمع‌آوری کند.

او در سال 1351 این خانه زیبا را با همه لوازم تاریخی ارزشمندش وقف دانشگاه تهران ‌کرد. اگر علاقه‌مند به گرفتن عکس‌های زیبای سلفی وکارت پستالی یا تحقیق در دنیای زیبایی‌های معماری ایرانی هستید، خانه موزه مقدم را از دست ندهید. این خانه پر از نوستالژی زندگی قجری در طهران قدیم است. برای تماشای این موزه روزهای یکشنبه و جمعه از ساعت 9 تا 17 می‌توانید، راهی خیابان امام‌خمینی(ره)، بعد از شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک 251 شوید. اما حتماً قبل از حرکت با شماره تلفن 66463144 تماس بگیرید.

کد خبر 420891

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha