چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

اصغر بادپر: بیش از یک ماه از بازشدن مدرسه‌ها می‌گذرد و ما با کوله‌های جدید یا با همان کوله‌های قدیمی به مدرسه می‌رویم. کتاب‌ها و دفترهایی هم که هرروز باید با خود به مدرسه ببریم، معمولاً زیاد و سنگین‌اند

حتماً بارها شنيده و خوانده‌ايم كه كارشناسان بر استفاده از كوله‌ي استاندارد و با وزن كم تأكيد مي‌كنند. بياييد با مرور اين موضوع راهي پيدا كنيم براي استفاده‌ي درست از همين كوله‌هايي كه داريم تا از ساختار بدنمان مراقبت كنيم.

* * *

پارساي 14 ساله كه به‌خاطر زياد بودن كتاب‌هاي كمك آموزشي‌اش كوله‌پشتي بزرگ‌تري براي خود انتخاب كرده، در اين باره مي‌گويد: «پارسال براي بيرون‌آوردن هر كتاب و دفتري از توي كوله‌ كلي اذيت مي‌شدم، اما امسال هرچند كوله‌ام سنگين‌تر است، ولي سركلاس راحت‌ترم.»

فاطمه، دانش‌آموز دوم متوسطه‌ي دور دوم، از كوله‌ي پارچه‌اي استفاده مي‌كند كه جنس خود كوله سنگين نيست؛ اما بازهم گاهي كوله‌اش آن‌قدر سنگين مي‌شود كه نگران است يك‌باره كوله آن‌همه سنگيني را تحمل نكند، پاره شود و همه‌ي آن‌چه داخل كوله است بيرون بريزد.

محمد هم كه آخرين سال دانش‌آموزي را تجربه مي‌كند، مي‌گويد كه پارسال كيف‌كوله‌اش خيلي اذيتش كرده و به‌خاطر همين امسال كيف بنددار گرفته است. محمد مي‌گويد: «خيلي وقت‌ها در كيفم بسته نمي‌شود يا حتي وقتي ‌كه به‌صورت ضربدري و كج آن را روي شانه‌ام مي‌اندازم، باز هم كتف‌هايم درد مي‌گيرد.»

* * *

كوله‌هاي ما از هر جنسي كه باشند، بزرگ يا كوچك، استاندارد و يا غير‌استاندارد حالا ديگر خريده‌ايم و بايد روش درست استفاده از آن‌ها را ياد بگيريم و آن را به‌كار ببريم. چون به گفته‌ي كارشناسان، استفاده‌ي نادرست از كوله‌پشتي مي‌تواند انحناي نامناسبي در ستون فقرات ايجاد كند و بر روي اسكلت بدن و حتي نحوه‌ي راه رفتن آدم تأثير بگذارد.

در اين‌جا برخي توصيه‌هاي متخصصان براي استفاده‌ي درست از كوله‌پشتي را مرور مي‌كنيم:

1. بهتر است كوله‌پشتي سبك باشد و قسمت‌هاي مختلفي براي وسايل مختلف داشته باشد. هم‌چنين بند اسفنجي و پهن داشته باشد ولي اگر كوله‌ي شما اين خصوصيات را نداشت مي‌توانيد حداقل از آن درست استفاده كنيد.

بنابه نظر كارشناسان وزن كوله و محتويات داخل آن نبايد بيش‌تر از 10 تا 15درصد وزن دانش‌آموز باشد. پس تا مي‌توانيد وسايل اضافه را از آن بيرون بگذاريد.

2. كوله‌پشتي را دو بندي روي دوشتان بيندازيد و بندهايش را به‌طور متقارن از هر دو سمت راست و چپ تنظيم كنيد تا فشار كم‌تري به كمر و شانه وارد شود. اگر كوله‌ي شما بند كمري دارد، از بند كمري آن استفاده كنيد.

3. كتاب‌ها و دفترها را طوري در كوله‌پشتي بچينيد كه نزديك به بدن‌تان قرار بگيرند و كتاب‌ها و چيزهايي را كه وزنشان نه‌چندان سنگين است و نه‌چندان سبك، در قسمت مياني و وسايل سبك را در قسمت جلو كوله بگذاريد.

4. اگر در زمان استفاده از كوله‌پشتي احساس كرديد عضلات شانه و يا كمرتان درد گرفته، بهتر است كمي كوله را زمين بگذاريد و به بدنتان استراحت بدهيد.

5. كوله‌پشتي نبايد از گودي كمر پايين‌تر بيايد. چنان‌چه كوله در ارتفاع پاييني قرار بگيرد، فشار بيش‌تري به شانه‌ها وارد مي‌شود و علاوه بر درد كمر و ايجاد خستگي، باعث كشيده شدن بدن به سمت جلو و قوز كردن مي‌شود.

کد خبر 420308

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha