چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

معرفی کتاب > نیلوفر شهسواریان: داستان از چه قرار است؟ «کریم»، نوجوانی فلسطینی است که در رام‌الله زندگی می‌کند. گاهی اسرائیل در شهرشان حکومت‌نظامی اعلام می‌کند و شهروندان باید تا زمان اعلام شده، از خانه‌شان بیرون نیایند.

اسرائيلي‌ها به کسي رحم نمي‌کنند، مي‌خواهند فلسطيني‌ها را تحقير کنند و اگر تخلفي ازشان ببينند، آن‌ها را به زندان مخوف‌ المسکوبيه در اسرائيل مي‌اندازند.

کريم دلش مي‌خواهد زندگي آرامي داشته باشد، قهرمان فلسطين شود و به همراه دوستانش «هوپر» و «جاني» فوتبال بازي کند. هوپر زمين فوتبالي درست مي‌کند که با همه‌ي زمين‌هاي فوتبال فرق دارد و ماجراجويي‌هاي داستان هم از همين زمين شروع مي‌شود.

آن‌روز، همين که بازي پر جنب و جوششان را تمام کردند، کريم از نفس افتاده گفت: «اگه فقط مي‌شد اون سنگ گنده رو از سر راه برداريم، عالي مي‌شد!»

جاني گفت: «اون رو؟ زده به سرت؟ فکر کنم حتي نمي‌تونيم تکونش بديم. بي‌خيال!» و سنگ‌ريزه‌اي برداشت و به‌طرف آن‌صخره، که عين کوه نزديک محوطه‌ي بازي ميخ شده بود، پرتاب کرد. سنگ‌ريزه، با صداي دنگ، به آن خورد و برگشت. 

جاني از جا بلند شد، داخل ماشين رفت و لحظه‌اي بعد با يک بطري نوشابه‌ي گازدار برگشت. نوشابه يکي از چيزهايي بود که به پيشنهاد کريم توي ماشين انبار شده بود. جاني بطري را دست به دست برگرداند و هرسه نوبتي از آن نوشيدند.

 

  • چرا بخوانيم؟ چرا نخوانيم؟

پيش از اين فقط از تلويزيون، اخبار فلسطين را تماشا مي‌کردم. تصور دقيقي از اين نداشتم ‌که مردم اين سرزمين چگونه زندگي مي‌کنند، محيط طبيعي‌شان چه‌شکلي است و از چه راهي درآمد به دست مي‌آورند. با خواندن «يک تکه زمين کوچک» با خانواده‌ي کريم همراه شدم؛ خانواده‌اي که روابط اعضاي آن مثل خانواده‌هاي کشور ما گرم و صميمانه است، مردمشان عاشق فوتبال و جام جهاني هستند و مثل همه‌ي انسان‌ها خشونت و اسلحه را دوست ندارند.

«اليزابت لرد»، نويسنده‌ي كتاب، مرا به کوچه‌هاي رام‌الله مي‌برد و نشان مي‌دهد ‌که حتي در منطقه‌اي به‌زور اشغال شده، باز هم روزنه‌اي از اميد وجود دارد. راستش اول فکر مي‌کردم با رماني حوصله سر بر روبه‌رو مي‌شوم که فقط مي‌خواهد درگيري بين فلسطين و اسرائيل را نشان بدهد، اما به قدري کريم و خواسته‌هايش و موقعيتي را که در آن قرار گرفته، نزديک به خودم احساس کردم که برايم جالب شد نويسنده چه‌طوري توانسته به اين خوبي ماجراها را توصيف کند.

نويسنده‌ي اين داستان، يعني اليزابت لرد، در نيوزيلند متولد و در انگليس بزرگ شده است. در خاورميانه زندگي کرده، آن‌جا را مي‌شناسد و نگارش و تحقيق اين کتاب را با هم‌کاري دکتر «سونيا نمر»، استاد دانشگاه بيرزيت فلسطين (قصه‌گو، مترجم، تاريخ‌نگار و نويسنده‌ي کودک) انجام داده است. ممکن است بخش‌هاي ابتدايي رمان هيجان‌انگيز به نظر نرسد، اما ماجراهاي نفس‌گير از ميانه‌ي کتاب اتفاق مي‌افتد.

 

  • چه ويژگي خاصي دارد؟

اين رمان برنده‌ي جايزه‌ي «همپشاير» شده، نويسنده‌اش هم تا به‌حال پنج‌بار نامزد مدال «کارنگي» شده و جوايزي چون جايزه‌ي کتاب کودک انگليس را هم برده است.

 

  • يك تكه زمين كوچك

نويسنده: اليزابت لرد

مترجم: پروين علي‌پور

ناشر: نشرافق (66413367)

قيمت: 21‌هزار تومان

کد خبر 420295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha