همشهری آنلاین: بعد از یک روز پراسترس می‌توانید به طور طبیعی و با تغذیه سالم، سرحال بیایید.

تاثیر مصرف ماهی و گوشت بوقلمون در کاهش استرس

به گزارش خبرنگار مهر، برخی مواد خوراکی دارای مواد مغذی هستند که به لحاظ علمی ثابت شده است انرژی‌زا بوده، میزان کورتیزول را کاهش داده و سروتونین را افزایش می‌دهند. در ادامه به ۵ ماده خوراکی مقابله کننده با استرس اشاره می شود.

  • گیاهان پربرگ به رنگ سبز تیره

به گفته محققان، سبزی‌جات برگ سبز نظیر اسفناج حاوی فولات هستند که موجب تولید دوپامین، ماده شیمیایی در مغز که لذت و خوشی ایجاد می‌کند، می‌شود و به حفظ آرامش کمک می‌کند.

  • بوقلمون

تریپتوفان، اسیدآمینه موجود در گوشت بوقلمون است که سروتونین تولید می‌کند. در عوض این ماده شیمیایی موجب تنظیم گرسنگی، شادی و آرامش می‌شود. مطالعه سال ۲۰۰۶ نشان می‌دهد افرادی که ۱ گرم تریپتوفان سه بار در روز مصرف کردند شاهد تغییر در خلق و خوی‌شان بودند و کمتر رفتار تهاجمی در مقایسه با گروه دارونما داشتند.

  • ماهی چرب

غذاهای دریایی نظیر ماهی تن، سالمون و قزل آلا مملو از اسیدهای چرب امگا-۳ هستند که نه تنها موجب کاهش التهاب می‌شوند بلکه اضطراب را نیز کاهش می‌دهند. مطالعه سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد مصرف روزانه مکمل‌های امگا-۳ موجب کاهش اضطراب تا ۲۰ درصد می‌شود.

  • غلات کامل

کربوهیدرات‌ها موجب تحریک به تولید سروتونین می‌شوند که دقیقا کاری مشابه با داروهای ضدافسردگی انجام می‌دهند و به طورطبیعی رفتارهای اخلاقی را تنظیم می‌کنند. از این رو مصرف نان‌های تهیه شده با غلات کامل و نان حو بهترین گزینه است.

  • شکلات تلخ

شکلات تلخ موجب کاهش هورمون استرس شده و آنتی اکسیدان‌ها به شل شدن عروق خونی کمک کرده، فشارخون را کاهش داده و موجب بهبود جریان خون می‌شوند.

کد خبر 419761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha