همشهری آنلاین: یک فهرست علائم بیماری‌های شدید می‌تواند جان ده‌ها هزار نوزاد را در کشورهای فقیر نجات دهد

به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس نتایج یک بررسی جدید این اصول راهنما می‌تواند به مراقبان بهداشتی در روستاها کمک کند با تشخیص سریع و دقیق نوزادان بیمار، آنهایی را که نیاز به بستری‌شدن فوری دارند، تعیین کنند.

حدود 4 میلیون نوزاد هر سال در 28 روز اول زندگی می‌میرند، و سه چهارم آنها در هفت روز اول پس از تولد به عللی از عفونت و خفگی هنگام زایمان گرفته تا عفونت خونی، ذات‌الریه و مننژیت فوت می‌کنند.

پژوهشگران در بنگلادش، بولیوی، غنا، هند، پاکستان و آفریقای جنوبی پس از بررسی 3177 نوزاد زیر 7 روز و 5712 هفت تا 59 روزه این اصول راهنما را استخراج کرده‌اند.

از کارکنان بهداشتی که مستقیما خدمات بهداشتی را ارائه می‌دهند، خواسته شده بود که به دنبال هر یک ار 12 علامت مهمی باشند که  هر یک از آنها ارجاع کودک را به سطح بالاتر مراقبت‌های بهداشتی ضروری می‌کند، باشند.

نتایج که بوسیله متخصصان اطفال مورد بررسی قرار گرفته بود، نشان‌دهنده  میزان "حساسیت"  87 درصد بود، به این معنا که تنها 13 درصد کودکانی که باید ارجاع می‌شدند، ارجاع نشده بودند.

این نتایج همچنین نشان‌دهند 74 درصد دقت تشخیصی این فهرست دوازده‌تایی علائم بود.

این بررسی که در نشریه پزشکی لانست منتشر شده است، نشان داد هنگامی که این علائم به هفت علائم شایع‌تر کاهش پیدا کرد، میزان حساسیت و دقت تشخیصی تقریبا مشابه باقی ماند و به این ترتیب راه برای ایجاد یک چارچوب ساده‌‌تر تشخیصی باز می‌شود.

فرانکو سیمینی از دانشگاه جمهوری در اوروگوئه در مقاله‌ای در نقد این بررسی که در همین شماره لانست منتشر شده است،این فرض را که در مواجهه با کمبود منابع باید به انتخاب‌های مشکل دست زد،  مورد پرسش قرار می‌دهد.
به نظر او عدم توانایی در تعیین 13 درصد نوزادانی که  نیاز

به مراقبت بیمارستانی داشته‌اند، تاوانی بیش از حد زیاد است.

هدف توسعه هزاره سازمان ملل کاستن از مرگ و میر کودکان به اندازه دوسوم میزان آن در سال 1990 تا سال 2015 است. به گفته نویسندگان مقاله  روند فعلی در جهان تنها 27 درصد کاهش در میزان مرگ و میر  کودکان ایجاد خواهد کرد.

هفت علامتی که در این فهرست آمده‌اند اینها هستند:

  • اشکال در شیرخوردن.
  • حرکت کردن تنها در هنگام تحریک شدن.
  • درجه حرارت بدن زیر 35.5 درجه سانتی‌گراد.
  • درجه حرارت بدن بالای 37.5 درجه سانتی‌گراد.
  • سرعت تنفس بالای 60 نفس در دقیقه.
  • کشیده‌شدن شدید قفسه‌ سینه به داخل.
  • سابقه تشنج.
کد خبر 41447

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز