جمعه ۲۱ دی ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۷
۰ نفر

فرنوش صفوی‌فر: چاقی به یک معضل تقریباً همه‌گیر تبدیل شده است، باید نگاهمان را هم به پدیده، جامع‌تر و عمیق‌تر کنیم.

دیگر نمی‌توان فقط به عواملی مثل زیاد خوردن، بد خوردن یا ورزش و فعالیت نداشتن، بسنده کرد. اینها شاید ظاهر موضوع باشد. محققان پزشکی و سلامت هم سعی دارند با چنین نگاهی پدیده افزایش بی‌رویه وزن را بررسی کنند.

در تازه‌ترین این تلاش‌ها، محققان متوجه شده‌اند دخترانی که خود را محبوب جامعه و اطرافیان‌شان نمی‌دانند، بیشتر احتمال دارد که در آینده چاق شوند.

به گزارش آسوشیتدپرس، در مطالعه‌ای که در واقع یک پایان‌نامه دانشجویی در دانشگاه هاروارد بوده، تعداد زیادی دختر نوجوان 15 ساله انتخاب شدند. در ابتدای مطالعه، که سال 1999، یعنی حدود 8 سال پیش بوده، وزن و قد این دختران نوجوان اندازه‌گیری شد و شاخص توده بدنی یا BMI آنها محاسبه شد. (این شاخص حاصل تقسیم وزن فرد به کیلوگرم به مجذور قد به متر است)

در مرحله بعدی، پرسشنامه‌ای در اختیار آنها قرار داده شد تا خود نوجوان جایگاهی را که حدس می‌زند در بین اطرافیانش دارد، ابراز کند. سؤال پژوهشگران از این نوجوانان این بود: «اگر نردبانی وجود داشته باشد که در بالای آن کسانی باشند که بیشترین احترام و محبوبیت را در میان جمع دارند و در پایین‌ترین پله آن، کسانی که دیگران هیچ توجهی به آنها ندارند و تمایلی به معاشرت با آنها ندارند، شما خود را در چندمین پله آن می‌بینید؟»

البته در این پرسشنامه، اطلاعات جانبی دیگر هم از افراد پرسیده شده بود؛ مانند این که آیا به بلوغ رسیده‌اند یا خیر، از چه نژادی هستند، درآمد خانواده آنها چگونه است و همچنین رژیم غذایی‌شان به چه ترتیبی است. آنها می‌خواستند اثر احتمالی عوامل دیگر را در بروز چاقی نوجوانان، تا آنجا که ممکن است حذف کنند.

نتیجه نهایی این شد که 4 هزار و 200 نفر خودشان را در پله پنجم به بالا می‌دیدند و 182 نفر، خود را از پله چهارم هم پایین‌تر می‌دیدند، یعنی که محبوبیت زیادی در بین جامعه اطراف خود ندارند.

بررسی‌های 2 سال بعد روی تغییرات وزن این نوجوانان نشان داد، بیشتر آنها افزایش وزن پیدا کرده‌اند که این البته قابل‌انتظار بود؛ چرا که بلوغ دختران همواره با مقادیری افزایش در میزان چربی بدن همراه است.

اما آنهایی که نسبت به خود نظر مثبتی نداشتند و خود را چندان محبوب نمی‌دانستند، بیشتر چاق شده بودند و این احتمال برای آنها، 69 درصد بیشتر از نوجوانانی بود که تصویر مثبتی از خود داشتند.

در گزارش این مطالعه آمده است که این گروه حدود 2 برابر بیشتر از گروه اول، چاق شده بودند.

نتایج این مطالعه جالب، در شماره ژانویه 2008 نشریه «آرشیو پزشکی کودکان و نوجوانان» منتشر شده و نشان می‌دهد تصویری که ما، به‌خصوص در سنین نوجوانی از خودمان داریم، عزت نفس و اعتماد به نفسی که داریم و خلاصه وضعیت روحی و روانی ما، تأثیر قاطعی در سلامت ما و به‌طور مشخص چاق شدن احتمالی ما دارد.

البته عکس این موضوع هم صحیح است؛ چرا که چاقی، به‌خصوص در نوجوانان، موجب طرد نوجوان از طرف هم‌سالانش، کاهش اعتماد به نفس او و نهایتا انزوای او می‌شود.

نوجوانانی که نسبت به وضعیت عمومی هم‌کلاسی‌هایشان چاق‌ترند، در پیشرفت تحصیلی بیشتر مشکل پیدا می‌کنند و حتی بعدها در یافتن و پذیرش مشاغل مهم هم بیشتر دچار دردسر می‌شوند.

کد خبر 41425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز