چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

تهران در روزهای چهارم تا ششم اسفند ماه میزبان اولین کنگره پیشگیری و درمان چاقی در ایران بود.

همایشی دو روزه که در آن آخرین یافته های پزشکی برای درمان چاقی به پزشکان و مردم عادی، آموخته می شد. [مفاهیم: چاقی چیست؟]

همایشی که با مشارکت شهرداری، وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، شرکت فردای سبز و به همت انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران برگزار شد.

 اجلاسی که از دو بخش کلاس های آموزشی برای پزشکان و بازدید و دوره های کار آموزی برای علاقمندان تشکیل شده بود. محل برگزاری همایش سالن ذکریای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.

 جایی که دانشجویان جوان رشته پزشکی در حیاط دانشگاه شان می توانستند از کنگره ای علمی به سهولت استفاده کنند. هر روز از ساعت 8 تا 15 ، تنها پزشکان می توانستند از سالن همایش و کلاس های بازآموزی که در سالن های جنبی برگزار می شد استفاده کنند و پس از این ساعت تا 6 عصر ، این مردم عادی بودند که به محل برگزاری همایش می آمدند تا اطلاعاتی علمی را درباره جدیدترین شیوه های طبی برای درمان های بی خطر چاقی ، بدست بیاورند.

دکتر محمد هاشمی، دبیر برگزاری این همایش درباره کنگره پیشگیری از چاقی، درباره دلایلی که باعث شد تا این همایش در تهران برگزار شود، میگوید:« از یک سو تغییر الگوهای زندگی و رواج زندگی ماشینی، تحرک را در میان مردم جهان کم کرده است و همچنین با تغییر الگوهای تغذیه استفاده از هیدرو کربات ها رواج بسیاری یافته است.

 به این دلیل هم هست که چاقی در میان مردم شایع شده است و سال به سال بر تعداد افراد چاق افزوده می شود. از طرف دیگر چاقی یکی از حالات طبیعی بدن نیست و زمینه ساز بسیاری از بیماری ها مثل چربی خون و یا دیابت می شود. 

 متاسفانه آماری که ما داریم نشان میدهد بیش از 70 درصد جمعیت بالای بیست سال ایران دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. »

این آمار نگران کننده باعث شد تا انجمن پیشگیری از چاقی برای اولین بار به فکر برگزاری چنین همایشی بیفتد تا سطح آگاهی های عومی مردم و جامعه پزشکی ایران را به این خطر رو به شیوع افزایش دهد.

 انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران که از دوسال قبل تاسیس شده تا پیش از این اجلاس ، اقدام به برگزاری سمپوزیم های گوناگونی درباره متد های درمانی چاقی کرده بود اما این همایش در چنین سطحی ، بزرگترین کنگره پزشکی در رابطه با درمان چاقی بود که به همت این انجمن و زیر نظر وزارت بهداشت و درمان برگزار شد؛« لفظ چاقی که به میان می آید همه از جنبه زیبایی به آن نگاه می کنند اما چاقی یک بیماری ست که درمان آن نیاز به یک مجموعه از اقدامات پزشکی دارد.

 چاقی جنبه های بیو شیمیایی و علوم پایه دارد ، جنبه های مرضی و. غددی دارد. آندو کرین ها آن را تشدید می کنند. به نوع تغذیه و فعالیت های بدنی ارتباط پیدا می کند و از همه مهمتر ریشه در رفتارهای روانی دارد.

 حتی روش های درمانی موثر هم برای این بیماری ، درمان های مبتنی بر دارو نیستند و الگوهای مناسب آن، همان شیوه های تغییر رفتاری و الگوهای تغذیه ای هستند.» دکتر هاشمی با بیان این جمله به اهمیت ویژه برگزاری چنین همایشی می پردازد.

همایشی که با شرکت 18 کمپانی تولید مواد غذایی دارای مجوز از وزارت بهداشت برگزار شد که در آن محصولات طبیعی مناسب برای کاهش وزن را عرضه می کردند ، برگزار شد. دکتر حسینی مقدم نماینده موسسه فردای سبز ایرانیان که یکی از ارگان های اصلی برگزار کننده این همایش بود درباره آنچه در این کنگره به مخاطبان ارائه می شد ، می گوید:« مسئله چاقی مسئله خاصی است. اگر به درمان چاقی به چشم کاسب کارانه نگاه کنیم ، خواهیم دید که یک بازار مناسبی وجود دارد ولی اگر این مسئله را علمی ببینید، باید دانست چطور به مردم آگاهی داد.

 چاقی درمان های زیادی وجود دارد. البته تمام این اقدامات انجام گرفته دارویی یا جراحی در اولویت های سوم به بعد برای درمان چاقی هستند چون مهمترین نکته این است کسی که مبتلا به چاقی است باید در آنچه می خورده تجدید نظر کند و روی بیاورند به خوردن مواد غذایی طبیعی . در مرحله دوم باید دانست چاقی زمانی به وجود می آید که  ورودی انرژی بیشتر از خروجی انرژی به بدن باشد.

 پس با ورزش و فعالیت بدنی می توان این مشکل را حل کرد پس برای این کار هم باید با روشی عملی و دائم به مرحله ای برسیم که بتوانیم مشکلات مان را برطرف کنیم. پس از این دو نکته است که می توان امید داشت تا با روش های درمانی دارویی یا عمل های لیپو ساکشن بر مشکل چاقی فائق آمد.»  آموزش این نکات در قالب کلاس های توجیحی به شرکت کنندگان در همایش درمان چاقی ، آموزش داده می شد. اینکه چه راه هایی برای مبارزه با مشکل شیوع بی رویه چاقی وجود دارد.

اینگونه بود که بسیاری از اساتید برجسته پزشکی ایران در طول این دو روز بیش از 30 جلسه، کلاس های آموزشی را در شاخه های گوناگونی چون اپیدمیولوژی چاقی و عوارض چاقی برای شرکت کنندگان در این همایش ، برگزار کردند.

 در قالب این همایش بیش از 30 مقاله علمی به دبیرخانه کنگره ارائه شد ، مقالاتی که انتشار آنها می تواند باعث افزایش سطح آگاهی های عمومی از معظلاتی که روش های نامناسب درمان چاقی برای افراد دارند، می شود.

دکتر هاشمی درباره این باره می گوید:« برگزاری منظم چنین جلساتی می تواند گامی بلند در راه درمان بیماری های در ارتباط با چاقی باشد و از روش هایی که با هدف سودجویی تجویز می شوند ، به کمک آگاهی رسانی صحیح می توان پیشگیری کرد. این نشست با وجود همه کاستی هایش ، بار علمی بسیار بالایی داشت و ما به دوره های بعدی آن امید بسیاری داریم.»

همایشی برای مبارزه با سودجویان از چاقی!

«آنچه به سودجویان اجازه می دهد تا امنیت جانی افراد را به خطر بیندازند این توقع است که بخواهند بدون تغییر در الگوهای غذایی و رفتاری و در زمانی کم ، وزن شان را کم کنند.»

دکتر حسینی مقدم یکی از مسئولان برگزاری اولین همایش راه های پیشگیری از چاقی با بیان این جمله از شیوه های درمانی ناصحیح که توسط گروهی از پزشکان برای درمان چاقی تجویز می شود ، انتقاد می کند و این روش ها را مخل سلامتی معرفی می کند؛« متاسفانه با تبلیغات واهی سلامت مردم را به خطر می اندازند و این حس را القا می کنند که با خوردن یک قرص  بی آنکه تغییر در نوع زندگی فرد ایجاد کنند ، او را لاغر کنند. این روش ها البته در کوتاه مدت ممکن است که انجام شود اما عوارضی جبران ناپذیر را به همراه خواهد داشت. »

 البته او معتقد است که بسیاری از این افراد سودجو از انگاره های اشتباه افراد بیمار استفاده می کنند چون؛« مردم دوست دارند مکه بی زحمت لاغر شوند و نداشتن آگاهی کافی هم بر کشیده شدن افراد به سوی این بنگاه های سودجو کمک شایانی می کند.» و برگزاری همایش دو روزه پیشگیری از چاقی به این دلیل بود تا متقاضیان روش های درمانی لاغری با الگوهای صحیح درمان آشنا شوند.

معرفی مکمل های مناسب غذایی

در کنار کلاس های بازآموزی پیشگیری و درمان چاقی ، الگوهای تغذیه مناسب غذایی به بازدید کنندگان معرفی می شد.

 انواع محصولات غذایی موثر که می توانند الگوی غذایی جایگزین برای مصرف و جذب انرژی کافی بدن باشند. دسته ای از جلبک های طبیعی به نام « آلگومد » یکی از محصولاتی بود که به عنوان یک مکمل به بازدیدکنندگان معرفی می کرد.

ماده ای غذایی که نوعی جلبک تک سلولی به نام کلورلا بولگاری است که از غذاهای سنتی کشورهای خاور دور بوده و این روزها در کشورهای غربی رواج بسیاری دارد. جلبکی که بیش از 50 درصد پروتئین و اسیدهای آمینه است ، فیبر ، ویتامین و املاح مناسبی دارد که به عنوان یک مکمل خوب برای حفظ سلامتی معرفی شده بود.

همشهری امارات

کد خبر 45400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز