چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۵
۰ نفر

گروه سلامت: «سیگار سرطان‌زاست»، «سیگار هزار تا ضرر دارد»، این جمله‌ها را زیاد شنیده‌ایم و به‌خصوص به‌نظر می‌رسد گوش سیگاری‌ها از این حرف‌ها پر باشد؛

اما این بار محققان به نتیجه جالبی در مورد آثار زیان‌بار سیگار رسیده‌اند و آن این که سیگار باعث افزایش احتمال خودکشی در جوانان می‌شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مطالعه را محققان آلمانی در مؤسسه تحقیقاتی ماکس پلانک انجام داده‌اند.

در این مطالعه، با بیش از 3 هزار نوجوان و جوان 14 تا 24 ساله که گروهی سیگاری و گروهی غیرسیگاری بوده‌اند، مصاحبه‌های عمیق روانشناسی انجام شد.

محققان می‌خواستند تمایلات و افکار خودکشی را در این افراد، در طول زمان بسنجند و آن را بین دو گروه مورد مطالعه، مقایسه کنند.

از بین گروه سیگاری‌ها، 40 درصد گاه گاه سیگار می‌کشیدند، 17 درصد منظم سیگار می‌کشیدند اما شواهد نشان می‌داد هنوز به آن وابسته نشده‌اند و 19 درصد چنان به آن وابسته بودند که می‌شد گفت معتاد به آن هستند.

وقتی در مورد افکار خودکشی و نیز اقدام برای از بین بردن خود، با آنها مصاحبه شد، نتیجه به این ترتیب بود که در گروه اول سیگاری‌ها، تمایل به خودکشی، برای مدت زمان بیش از 2 هفته، 20 درصد و در بقیه، 30 درصد بود.

این در حالی بود که در گروه غیرسیگاری‌ها، این میزان، تنها 15 درصد بود. در یک نوع تحلیل دیگر، از بین افرادی که در مدت مطالعه، میل به خودکشی را درخود احساس می‌کردند، 69 درصد سیگاری بودند که نشان‌دهنده رابطه قوی بین سیگار کشیدن و میل به خودکشی است.

محققان این نتایج را بعد از حذف اثر مداخله‌ای برخی عوامل مانند مصرف الکل یا داروهای مخدر و روان‌گردان و نیز سابقه هر گونه بیماری افسردگی به دست آوردند. البته این نتایج، مربوط است به فکر خودکشی و نیز اقدام برای آن، نه این که لزوما این فکر یا اقدام موجب مرگ یا آسیب جسمی برای فرد شده باشد.

تلاش برای خودکشی، یکی از اورژانس‌های روان‌پزشکی محسوب می‌شود و نیاز به بستری کردن بیمار و درمان مناسب و فوری او دارد.

هنوز محققان توجیه مناسبی برای این نتایج ندارند. این که آیا سیگار موجب تغییرات شیمیایی در بدن می‌شود و  آن تغییرات باعث بروز بیماری‌های روان‌پزشکی می‌شود یا این که اصولا آنهایی که مشکل شخصیتی یا بیماری خاصی دارند، به طرف سیگار می‌روند و به این ترتیب احتمال خودکشی هم در آنها بالاست، حالا چه سیگار بکشند یا نه!

هرچه که باشد، بهترین سرنخ برای مطالعه این تأثیرات احتمالی، واسطه‌ای شیمیایی در سامانه عصبی، به نام سروتونین است؛ ماده‌ای که رابطه آن هم با افسردگی و هم با خودکشی به‌عنوان یک عامل مستقل، بررسی شده و تقریبا ثابت شده است.

به هر حال، این رابطه، از هر طرف که باشد، نشان‌دهنده موضوعی جدی است که سیگاری‌ها باید به آن توجه کنند.

اگر از توصیه تکراری «سیگار را کنار بگذارید تا سالم بمانید»، بگذریم، بهتر است به سیگاری‌ها توصیه کنیم هرچند وقت یک بار به روان‌پزشک مراجعه کنند و علائمی مانند فکر یا اقدام به خودکشی را در خودشان جدی‌تر بگیرند.

کد خبر 41322

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز