همشهری آنلاین: مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: غلظت نمک دریاچه ارومیه به ۳۳۲ گرم بر لیتر رسیده است.

غلظت نمک دریاچه ارومیه به ۳۳۲ گرم بر لیتر رسید

به گزارش ايسنا، فرهاد سرخوش با اشاره به قرمز شدن رنگ دریاچه ارومیه گفت: با کاهش حجم آب دریاچه ارومیه و افزایش شوری آب در اثر گرمای هوا و تبخیر، میزان تراکم جلبک «دونالینا سالینا» افزایش می‌یابد؛ این جلبک در شرایط عادی در دریاچه ارومیه سبز رنگ است که با افزایش غلظت نمک و در شرایط غیرطبیعی برای حفظ بقای خود اقدام به ترشح رنگیزه قرمز رنگ می‌کند و دریاچه به رنگ قرمز دیده می‌شود.

وی با بیان این که تا رسیدن تراز دریاچه ارومیه به شرایط اکولوژیکی قرمزی رنگ دریاچه در تابستان با افزایش شوری آب دور از انتظار نیست گفت: غلظت فعلی دریاچه 332 گرم بر لیتر گزارش شده است.

سرخوش با اشاره به این که طی آزمایشات خرداد ماه مرکز ارتمیا تراکم این جلبک به یک میلیون و 200 عدد در هر لیتر می‌رسید، افزود: بر اساس آخرین بررسی‌ها از دو ایستگاه آق گنبد و زنبیل این میزان تراکم به 3 تا 8 میلیون عدد در هر لیتر رسیده و این امر سبب قرمزی رنگ دریاچه ارومیه شده است.

وی با اشاره به این که تراز دریاچه ارومیه بر اساس گزارش 12 مرداد سال‌ جاری 1270.51 است تصریح کرد: وسعت دریاچه ارومیه 2013.08 کیلومتر بوده که نسبت به مشابه سال گذشته تغییری نداشته است.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی اظهار کرد: حجم آب در دریاچه ارومیه یک میلیارد و 490 میلیون متر مکعب گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر نداشته است.

کد خبر 412740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha