همشهری آنلاین: مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: ۷۰ درصد از ریزگردهای دریاچه ارومیه مهار شده است.

مهار ۷۰ درصدی ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه

به گزارش ايسنا، فرهاد سرخوش با اشاره به این که خشکی دریاچه ارومیه تبعات زیادی برای منطقه و موجودات زنده خواهد داشت، تصریح کرد: اولویت دولت احیای صددرصدی دریاچه ارومیه است و در همین راستا با اجرای پروژه‌های انتقال اب و کاشت درخچه هاو بوته در شوره‌زارهای منطقه توانسته 70 دردصد از ریزگردها را مهار کند.

وی با بیان این که وسعت ریزگردهای نمکی در آذربایجان شرقی بیشتر از آذربایجان غربی است، ادامه داد: غبار نمکی حاصل از خشکی دریاچه ارومیه همانند غبار خاکی نیست و به محض گسترش یافتن آن تمامی پوشش گیاهی را از بین می‌برد که در این راستا ستاد احیا و منابع طبیعی با شناسایی مناطق گرد و غبار و بیابان‌زدایی برای تثبیت ریزگردها تلاش می‌کنند.

سرخوش با بیان این که دریاچه ارومیه 2 میلیارد و 130 میلیون مترمکعب آب دارد، تصریح کرد: تراز فعلی دریاچه 1270.80 است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18 سانتی‌متر کاهش دارد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، فضای مجازی، رسانه و دنیای دیجیتال را بستری ارزشمند برای فرهنگسازی دانست و گفت: امروزه به سبب گسترش فناوری و دنیای مجازی برای انتقال اطلاعات و استفاده عمومی و گسترده اکثر جامعه از این بستر می‌تواند زمینه خوبی برای شناساندن اهمیت احیای دریاچه ارومیه و مضرات خشکی آن باشد.

وی با بیان این که مشکل زیست محیطی دریاچه ارومیه مسئله‌ای فرامنطقه‌ای است ادامه داد: خشکی دریاچه ارومیه اثرات جبران‌ناپذیری بر منطقه خواهد داشت و استفاده از زیرساخت‌های بروز از جمله فضای مجازی و دنیای دیجیتال در کنار پروژه‌های اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه لازم است چرا که احیای دریاچه ارومیه بدون فرهنگسازی و همراهی مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.

سرخوش با اشاره به این که امروزه دنیای بازی (گیم) در بین کودکان رواج یافته و زمینه خوبی برای فرهنگسازی است، گفت: ساخت انواع بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند دانش‌آموزان و کودکان را با مشکلات کم آبی، مصرف بهینه آب و خطرات اتمام آب‌های زیرزمینی آشنا کند و فرهنگ استفاده صحیح و اصولی منابع ابی را از زمان کودکی به آنها آموزش داد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، فرهنگسازی و ایجاد زیرساخت آموزشی را از اولویت‌های ستاد احیا دانست و افزود: بر همین اساس در 9 شهر اطراف حوضه آبریز دریاچه ارومیه مقرر شده معلمان در کلاس‌های درس با بیان اهمیت صرفه‌جویی آب، خطرات خشکی دریاچه ارومیه، اهمیت استفاده از ابیاری نوین فرهنگ‌سازی کرده و از بستر فضای آموزشی نیز برای احیای دریاچه ارومیه کمک شود.

وی ادامه داد: 2 میلیارد و 100 میلیون تومان نیز از محل اعتبارات سال 96 احیای دریاچه ارومیه برای تامین هزینه این زیرساخت آموزشی در نظر گرفته شده است.

سرخوش، اجرای پروژه‌های اجرایی ستاد احیا و پروژه‌های اجتماعی و فرهنگسازی را مکمل هم دانست و بیان کرد: پروژه‌های احیا بدون فرهنگسازی و توجیه کشاورزان در روی آوری به کشاورزی نوین و کشت محصولات کم آب بر در حوضه دریاچه ارومیه میسر نمی‌شود.

کد خبر 405623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha