همشهری آنلاین: هاشمی رفسنجانی با اشاره به عملیاتی شدن سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در کشور خواستار الگو قرار گرفتن فعالیت مردم مدار دفاتر ثبت اسناد در سایر بخش های اجرایی شد.

به گزارش مهر، آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در همایش نخستین دوره فارغ التحصیلان کارشناسی حقوق سطحی در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما سخن می گفت، اظهار داشت: صحت کار ثبت اسناد به جامعه آرامش می دهد و اگر این صحت نباشد هر روز شاهد موارد فراوانی از اشکالات اساسی و دعاوی خواهیم بود که فضای جامعه و مراجع قضایی را تحت تاثیر قرار داده می مخدوش می کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خصوصی سازی را نیاز امروز کشور دانست و گفت: اوائل انقلاب کسانی که روحیه دولت محوری داشتند مایل بودند دفاتر ثبت اسناد  دولتی شوند و فکر نمی کردند که این کارباعث افزایش هزینه دولت و ملت می شود اما دیدگاه آنها جامه عمل نپوشید.

وی افزود: افرادی که چنین نظریه ای را مطرح می کردند سوءنیت نداشتند بلکه شرایط انقلاب به گونه ای بود که این اردوگاههای سوسیالیست و امپریالیست کشمکش جدی بود و آنها تلاش می کردند فضای جامعه ما را تحت تاثیر قرار دهند و مردم ما از هر دو زخم خورده بودند و در چنین فضایی  اعتقاد انقلابیون دولتی کردن امور و تمرکزگرایی بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد که در آن شرایط دشوار به عنوان رئیس مجلس وقت تلاش فراوانی زیادی برای مهار دولت محوری کرد و شورای نگهبان قانون اساسی نیز دربرابر دیدگاه دولت مدارانه قرار داشت و مصوباتی که موجب تضعیف بخش خصوصی و فربه شدن دولت می شد تایید نمی کرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: مرور زمان و حضور مردم در عرصه دفاع بزرگ از کشور شرایط را به تدریج تغییر داد و تجربه نشان داد واگذاری امور مردمی به خود آنها در ارتقا کیفیت کار بسیار موثر خواهد بود و رفته رفته فضا به سوی کاهش تصدی گری دولت بر امور پیش رفت.

وی گفت: هنگامی که رهبر معظم انقلاب به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به اقتصاد ملی و تبدیل شدن دولت به کارفرمای بزرگ از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند که راهکارهای اجرای اصل 44 قانون اساسی را بررسی و تدوین کنند این موضوع با جدیت در دستور کار مجمع قرار گرفت تا بنیان درستی برای واگذاری کارها به مردم  و نظارت حاکمیت بر این فرآیند نهاده شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امروز حدود و مرزهای اجرای اصل 44 مشخص شده که باید برای تکمیل این روند تلاش کرد و امیدواریم مجریان به درستی مسیر طراحی شده را بپیمایند و واگذاری امور را جدی بگیرند  و در انجام وظایف خود موفق شوند.

وی تصریح کرد: هنگامی که قصد داشتیم دانشگاه جامع علمی کاربردی را تاسیس کنیم فضا و افق آینده را روشن می دیدیم . تقویت دانشگاهی دیگر در کنار دانشگاههای دولتی را ضرورت می دانستیم و خوشبختانه امروز آثار و برکات این گام بزرگ در جهت توسعه دانشوری در کشور به خوبی نمایان شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه از فارغ التحصیلان مرکز آموزش عالی جامع علمی کاربردی کانون سردفترداران و دفتریاران خواست که نقش آموزش های جدید را در عمل نشان دهند تا درستی این مسیر بیش از پیش برای مردم روشن شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مردم باید متصدی امور باشند و نظام باید حاکمیت و برای جلوگیری از ظلم و طغیان بر حسن اجرای امور نظارت کند، مردم مداری دفاتر ثبت را الگوی مناسب برای خصوصی سازی در سایر دستگاههای اجرایی دانست.

وی در پایان از سردفترداران و دفتریاران خواست که در جهت تسهیل امور کشور، سرعت عمل و اطمینان بخشی خود را بیشتر کنند و فارغ التحصیلان کارشناسی حقوق ثبتی رموز و آموزه های خود را در حسن تداوم ارائه خدمات به مردم اعمال نمایند.

همایش نخستین دوره فارغ التحصیلان کارشناسی حقوق ثبتی عصر روز سه‌شنبه (11دی) به همت کانون سر دفترداران و دفتریاران و دانشگاه جامع علمی کاربردی در مرکز  همایش های بین المللی  صدا و سیما برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان دستگاه قضایی نیز حضور داشتند از 17 تن از اساتید و دانشجویان برگزیده و هیئت امنای مرکز آموزش عالی جامع علمی کاربردی کانون سردفترداران و دفتریاران تقدیر شد.

کد خبر 40684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز