همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا در اقدامی استفاده از نی‌ها، همزن‌ها، کارد و چنگال‌ها، گوش پاک کن‌ها و دسته و گیره‌های بادکنک پلاستیکی را در تلاش برای مقابله با افزایش رو به رشد زباله‌های پلاستیکی ممنوع کرده است.

ممنوعیت توزیع اقلام پلاستیکی یکبار مصرف در بازارهای اروپا

به گزارش ایسنا، این حرکت موجب شده از مایکل گوو، وزیر محیط زیست انگلیس فورا درخواست شود که انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا (برکسیت) رهبری بروکسل در این زمینه را دنبال کند.

ممنوعیت پلاستیک‌های یکبار مصرف روز دوشنبه توسط کمیسیون اروپا به عنوان بخشی از برنامه آن برای اطمینان از بازیافت ۵۵ درصد از تمامی پلاستیک‌ها تا سال ۲۰۳۰ اعمال خواهد شد. حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از کل زباله‌های اقیانوس‌ها را پلاستیک‌ها و نیمی از این مقدار را مواد دور ریختنی نظیر نی‌های پلاستیکی تشکیل داده‌اند.

پیش‌نویس فاش شده از طرح‌های پیشنهادی کمیسیون، یک گام تغییر در موضع زباله‌های پلاستیکی است اما احتمال دارد تا انتقال این بخش از مقررات اتحادیه اروپا به قوانین انگلیس زمان زیادی برده و دیر شود.

پیش‌نویس این سند که توسط معاون رئیس کمیسیون اروپا معرفی شده توضیح می‌دهد که محصولات پلاستیکی یکبار مصرف که جایگزین‌های مناسب آنها به راحتی در دسترس عمومی قرار دارند به منظور محدود کردن تاثیرات آنها بر محیط زیست نباید در بازارهای اتحادیه اروپا وجود داشته باشند.

اقلام پلاستیکی که در لیست ممنوعیت قرار خواهند گرفت گوش پاک کن‌ها (به استثنای نمونه‌های پزشکی آنها)، چنگال‌ها، چاقوها، قاشق‌ها، بشقاب‌ها، نی‌ها، همزن‌ها و دسته و گیره‌های بادکنک پلاستیکی هستند.

در مواردی که هیچ گونه جایگزین قابل دسترسی وجود ندارد، کشورهای عضو اتحادیه اروپا ملزم به رعایت اصل جریمه آلودگی بوده و شرکت‌هایی که چنین اقلامی را تولید می‌کنند ملزم به پرداخت هزینه مدیریت پسماندها و پاکسازی زباله‌های دریایی و انجام اقداماتی برای افزایش آگاهی به منظور جلوگیری و کاهش چنین زباله‌هایی هستند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین باید در مدت شش سال پس از تصویب این طرح در قوانین ملی به کاهش قابل توجه در استفاده و دورریز این دسته از اقلام پلاستیکی دست یابند. همچنین این کشورها باید اطمینان دهند که از طرح‌های جمع‌آوری جداگانه ۹۰ درصد بطری‌های پلاستیکی تا سال ۲۰۲۵ استفاده کنند.

به گزارش گاردین، بسیاری از مقامات و فعالان زیست محیطی انگلیس از دولت این کشور خواسته‌اند با توجه به اهمیت و ضرورت حل معضل زباله‌های پلاستیکی دولت انگلیس با وجود خروج از اتحادیه اروپا به طرح‌های زیست محیطی کمیسیون اروپا ملحق شود.

کد خبر 406654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha