همشهری آنلاین: کمیسیون اتحادیه اروپا قصد دارد استفاده از برخی وسائل پلاستیکی دورانداختنی مانند قاشق و چنگال یک‌بار مصرف را ممنوع کند.

طرح اتحادیه اروپا برای کاهش زباله‌های پلاستیکی

در کشورهای اروپایی سالانه ۲۶ میلیون تن مواد پلاستیکی دور ریخته می‌شود.

به گزارش دويچه وله، خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه (اول ماه مه/ ۱۱ اردیبهشت) به نقل از یک مجله اقتصادی گزارش داد که کمیسیون اتحادیه اروپا پیش‌نویس طرحی برای کاهش مواد پلاستیکی در زباله را آماده کرده است.

در صورت نهایی شدن و تصویب این طرح قرار است فروش اقلامی مانند قاشق، چنگال، چاقو و نی‌نوش پلاستیکی یک‌بار مصرف در کشورهای اروپایی ممنوع شود.

بنابر این گزارش کمیسر بودجه اتحادیه اروپا، گونتر اوتینگر قصد دارد به زودی پیشنهاد دریافت مالیات از ظرف‌ها و وسایل پلاستیکی یک‌بار مصرف را مطرح کند.

کمیسیون اتحادیه اروپا حدود دو ماه پیش در سند موسوم به "استراتژی پلاستیک" خود به ضرورت ممنوعیت استفاده از ظرف‌های پلاستیکی اشاره کرده بود.

کشورهایی نظیر بریتانیا، فرانسه و ایرلند از مدتی پیش طرح‌هایی برای مقابله با افزایش مواد پلاستیکی در زباله را در دستور کار دارند اما هدف کمیسیون اتحادیه اروپا دست یافتن به یک قاعده فراگیر و تصویب قوانین بازدارنده برای همه کشورهای عضو اتحادیه است.

  • انبوه زباله‌های پلاستیکی در ساحل

خبرگزاری فرانسه می‌گوید چشم‌انداز این کمیسیون، کاهش دادن زباله‌های پلاستیکی در ساحل‌های کشورهای اروپایی است که مطابق برآوردها ۵۰ درصد آن را ظرف‌ها و وسائل یک‌بار مصرف تشکیل می‌دهند و تاثیر قوانین موجود برای مقابله با این وضعیت تا کنون رضایت بخش نبوده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، کمیسیون اتحادیه اروپا طرح پیشنهادی خود برای مقابله با ازدحام مواد پلاستیکی در زباله را تا ۲۳ ماه مه به کشورهای عضو اتحادیه ارائه خواهد کرد.

یکی از سخنگویان کمیسیون حاضر به تائید یا تکذیب این خبر نشده اما تاکید کرده که ممنوعیت فقط در مورد وسائلی اعمال خواهد شد که برای آنها بدیلی مناسب و به لحاظ قیمت معقول وجود داشته باشد.

چنین ممنوعیتی جز با موافقت همه کشورهای عضو اتحادیه و پارلمان اروپا قابل اجرا نخواهد بود. مطابق برآوردهای کمیسیون اتحادیه اروپا هر سال ۲۶ میلیون تن مواد پلاستیکی در کشورهای اروپایی دور ریخته می‌شود.

خبرگزاری آلمان به نقل از این کمیسیون می‌گوید تنها ۳۰ درصد از پلاستیک‌های دور ریخته شده در اروپا بازیافت، و ۷۰ درصد آن‌ها یا روانه محل دفن زباله و کارگاه‌های زباله‌سوزی می‌شوند یا در طبیعت رها شده و به افزایش آلودگی محیط زیست دامن می‌زنند.

کد خبر 404390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha