همشهری آنلاین: با تشدید سیلاب‌های مرگبار ناشی از انباشت زباله‌های پلاستیکی در شهر رسیفی برزیل، مردم یکی از محله‌های این شهر در اقدامی با پاکسازی رودخانه‌ها امرار معاش می‌کنند.

تبدیل تهدید آلودگی‌های پلاستیکی به فرصت در برزیل

به گزارش ایسنا، یکی از زنان ساکن این محله با دیدن جسد یکی از همسایگانش که به دلیل سیل‌های تشدید شده بر اثر آلودگی‌های پلاستیکی جان خود را از دست داده بود به فکر طرح جمع‌آوری این زباله‌ها و تحویل آنها به مراکز بازیافت افتاد. هرچند او این کار را صرفا به خاطر پول انجام نمی‌دهد بلکه قصد دارد محل زندگی خود را از انباشت این آلودگی‌ها و خطرات متعاقب آن پاکسازی کند.

در این طرح پیشنهادی که از محله‌ای فقیرنشین در شهر رسیفی در برزیل آغاز شده و به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است، ساکنان محلی با جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی از محیط زیست علاوه بر کمک به پاکسازی طبیعت، کسب درآمد نیز می‌کنند.

در حال حاضر در سراسر جهان حدود دو میلیارد نفر در جوامعی بدون سیستم‌های جمع‌آوری زباله زندگی می‌کنند. در حالی که توجه جهانی به تازگی به بحران تجمع زباله‌های پلاستیکی در آب‌ها متمرکز شده است، انباشت زباله‌های پلاستیکی در فقیرترین نقاط جهان تاثیرات ویران‌کننده‌ای از جمله بروز سیل، بیماری و صدها هزار مورد مرگ زودهنگام ناشی از گازهای سمی حاصل از زباله‌سوزی به همراه دارند.

در شهر رسیفی مردم محلی از انتظار برای انجام اقداماتی توسط دولت خسته شده‌اند و جوامع محلی با اعتراضات خیابانی، جلسات عمومی و کمپین‌های اطلاع‌رسانی و ایجاد شبکه‌ای کارآفرینی به منظور جمع‌آوری زباله‌ها و تبدیل آنها به محصولات قابل فروش برای حل این معضل تلاش می‌کنند.

به گزارش گاردین، کمپین شهر رسیفی توسط سازمان غیردولتی بین‌المللی TearFund حمایت می‌شود که برای افزایش بودجه جهانی پروژه‌های پسماند از ۰.۳ درصد به ۳ درصد تلاش می‌کند و باعث توجه بیشتر به معضل زباله‌های پلاستیکی در سطح جهانی، کاهش این زباله‌ها در آب‌های سراسر جهان، بهبود شرایط زیست محیطی و زندگی در فقیرترین و آسیب‌پذیرترین نقاط جهان می‌شود.

کد خبر 405175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha