مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

مژگان مهرابی- خبرنگار: «بوستان سرخه‌حصار قطب گردشگری می‌شود.» اتفاق نیکی که مژده‌اش را «مرتضی رحمان‌زاده» شهردار منطقه ۱۳، فروردین امسال به شهروندان داد و این موضوع را هم متذکر شد که در آینده‌ای نزدیک بوستان جنگلی سرخه‌حصار به یکی از برجسته‌ترین مراکز تفریحی نه فقط تهرانی‌ها، بلکه کشور تبدیل خواهد شد.

مناطق شهری

ایجاد بازار گل و مدرسه طبیعت، مسیر دوچرخه‌سواری، پیست موتورسواری، رالی و جاده سلامت در بوستان سرخه‌حصار از طرح‌هایی است که خبر اجرایی شدنش به گوشمان رسید.

همین ترغیب‌مان کرد مهمان شهردار منطقه 13 شویم تا دراین‌باره بیشتر برای‌ ما توضیح دهد، در نشست خبری با شهردار منطقه، رحمان‌زاده متذکر شد برای تبدیل بوستان سرخه‌حصار به قطب گردشگری، نزدیک به 100 طرح پیش‌بینی شده که از این تعداد 54 طرح به سرانجام رسیده است. اگر شما هم می‌خواهید از تحولات آتی منطقه باخبر شوید این گفت‌و‌گو را بخوانید.

  • تبدیل بوستان سرخه‌حصار به قطب گردشگری تهران هزینه و وقت زیادی می‌طلبد. آیا چنین ظرفیتی را در منطقه 13 می‌بینید که بتوان این طرح را در آن اجرا کرد؟

بله، قطعاً. تصمیم‌گیری درباره این طرح در مقطع زمانی چند روزه اتفاق نیفتاده است. برای اجرای آن با مشاوران زیادی که در زمینه گردشگری و توسعه فضای سبز تخصص دارند، صحبت شده. موقعیت بوستان سرخه‌حصار هم به سبب همسایگی‌ با بزرگراه شهید یاسینی، امکان دسترسی مردم را به آن راحت می‌کند بی‌آن که بار ترافیکی در بر داشته باشد، اما دلیل اصلی اجرای این طرح به کمبود سرانه فضای سبز منطقه برمی‌گردد.

بخش وسیعی از بافت منطقه را مکان‌های نظامی اشغال کرده و همین امر کاستی‌های زیادی را رقم زده است. بوستان سرخه‌حصار بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند به یک مکان تفریحی و گردشگری تبدیل شود.

  • بوستان سرخه‌حصار به سبب جنگلکاری سال‌هاست محل تفریح اهالی منطقه 13 و شرق تهران است. در حال حاضر هم امکانات خوبی در آن تعبیه شده که جوابگوی نیاز شهروندان است. چه ضرورتی دارد که قطب گردشگری تهران شود؟

هدف ما از تبدیل بوستان سرخه‌حصار به قطب گردشگری این است که تحولی در معیشت و درآمدزایی منطقه 13 ایجاد کنیم. به عبارتی رونق اقتصادی به وجود آوریم.

  • اعتبار این طرح‌ها از کجا تأمین می‌شود؟

اجرای طرح‌های عمرانی در بوستان سرخه‌حصار نه از بودجه مردم تأمین می‌شود و نه شهرداری. بعد از مشورت با کارشناسان حوزه شهری بهترین راهکار ارائه شده برای تأمین اعتبار کمک گرفتن از سرمایه‌گذاران بود که با استقبال خوبی هم همراه شد. در واقع تبدیل سرخه‌حصار به قطب گردشگری، زدن یک تیر با دو نشان است، هم منطقه رونق اقتصادی پیدا می‌کند و هم لازم نیست مردم برای تفریح به دیگر شهرها بروند.

  • درباره رونق اقتصادی گفتید. قرار است چه اقداماتی در این حوزه انجام شود؟

ایجاد بازار گل در بوستان سرخه‌حصار یکی از طرح‌هایی است که به‌زودی در این مکان اجرا می‌شود. همین شهروندان زیادی را روانه منطقه ما می‌کند. برخلاف دیگر بازارهای گل‌، شهروندان با مشکل جای پارک مواجه نیستند و همین امتیازی برای ما محسوب می‌شود. مزیت دیگر آن عرضه گل با کمترین قیمت است. طرح دیگر کاشت گیاهان دارویی است. مکانی که مردم بیایند و از گیاهان دارویی چه به‌صورت گل‌های خشک شده و چه عرقیجات استفاده کنند.

رایزنی‌های لازم انجام شده و قرار است به‌زودی تیم گلابگیری از کاشان در اینجا مستقر شود. غیر از آن در کنار بازار گل، مدرسه طبیعت ویژه دانش‌آموزان راه‌اندازی می‌کنیم. با این کار بچه‌ها می‌توانند از نزدیک با انواع ‌گونه‌های گیاهی آشنا شوند. طرح دیگر اینکه در کنار بازار گل کافه یا رستوران سنتی و همچنین جایگاه استراحت خانواده‌ها دایر می‌شود. مردم هم خرید می‌کنند و هم در کنار خانواده غذایی نوش جان کرده و خستگی از تن به در می‌کنند. اجرای طرح بازارگل امسال کلید می‌خورد و بهره‌برداری از آن تا پایان سال صورت می‌گیرد.

  • پایانه شرق و ترافیک همیشگی خیابان دماوند یکی از موانعی است که شاید حضور شهروندان در بوستان سرخه‌حصار را کم کند. پایانه شرق به سبب جا نمایی‌اش هم بار ترافیکی دارد و هم جلوه نازیبایی به این محدوده داده است. در این باره تصمیمی گرفته‌اید؟

تغییر کاربری پایانه شرق از طرح‌های مدت‌داری است که رایزنی آن با شهرداری تهران انجام شده و امید داریم این فضا در اختیار شهرداری منطقه قرار بگیرد. با حمایت سرمایه‌گذار می‌توانیم پایانه شرق را به یک مرکز خرید تبدیل کنیم. فضای پایانه به یک مرکز خرید تجاری و تفریحی تبدیل می‌شود و از داخل آن، پل طبیعت به داخل بوستان سرخه‌حصار کشیده می‌شود؛ پلی سرسبز با انواع‌گونه‌های گیاهی که حس نشاط و شادابی را به شهروندان القا می‌کند.

  • درباره راه‌اندازی بازار گل و مدرسه طبیعت و طرح‌های اجرایی دیگر در بوستان سرخه‌حصار توضیح بیشتری دهید.

بازار گل و مدرسه طبیعت یکی از 100 طرح پیشنهادی برای ایجاد قطب گردشگری در این منطقه است. هر هفته گروهی از مدیران شهری و کارشناسان، فضای بوستان را رصد می‌کنند و نقاط قوتی را که می‌تواند به اجرای طرح کمک کند، مورد ارزیابی قرار می‌دهند. به‌طور مثال در همین ارزیابی‌ها متوجه شدیم بالای جنگل، منطقه وسیعی وجود دارد که بدون استفاده مانده است.

آن را برای بام‌گردی در نظر گرفته‌ایم. قرار است آن جا تعداد زیادی کلبه چوبی با همه امکانات جانمایی شود. این‌طور مردم آخر هفته راهی شهرهای شمالی نمی‌شوند و بالطبع ترافیکی هم ایجاد نمی‌شود. برای زیباتر کردن این محدوده، کاشت 10 هزار اصله نهال را در برنامه داریم. طرح دیگر ما راه‌اندازی تله کابین است. 4 هزار و 800 متر مسیر تله‌کابین با 4 ایستگاه در برنامه‌ کاری سال 98 اجرا می‌شود.

با فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری هم رایزنی کرده‌ایم و قرار است مکان‌های مناسب برای این کار مشخص و زیرساخت‌های آن توسط فدراسیون مناسب‌سازی شود. در کنار آن پیست دوچرخه‌سواری با همکاری سازمان ورزش ایجاد می‌شود. تعامل لازم انجام شده و مسیر دوچرخه‌سواری اواخر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

طول مسیر 14 کیلومتر است با 10 ایستگاه که در حال حاضر یک ایستگاه آن فعال است. برای شهروندانی هم که تمایل به پیاده‌روی دارند، جاده سلامت ایجاد کرده‌ایم. مسیری مناسب بی‌هیچ ناهمواری که مردم بتوانند بی‌دغدغه پیاده‌روی کنند.

تا چندی پیش بوستان سرخه‌حصار یکی از مکان‌های مناسب برای جولان معتادان بود. این ذهنیت همچنان وجود دارد که این مکان به سبب وسعتی که دارد چندان برای خانواده‌ها امن نیست. در این‌باره چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

شاید این موضوع پیش‌تر وجود داشته، اما در حال حاضر به شهروندان اطمینان می‌دهم که بوستان سرخه‌حصار از هر نظر امن است. با همکاری نیروی انتظامی، تعدادی کانکس در بوستان مستقر شده است. برای امنیت بیشتر ایستگاه آتش‌نشانی هم جانمایی شده است.

  • درباره هتل بیمارستان که خبر راه‌اندازی آن را در سرخه‌حصار داده‌اید، بگویید.

بیمارستان شهید لواسانی یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های پایتخت است که از تهران و شهرهای دور و نزدیک برای مداوا به آن جا می‌آیند. اغلب همراه با خانواده یا فامیل‌شان می‌آیند. وقتی بیمار بستری می‌شود، همراه بیمار که جایی برای اسکان ندارد، در خیابان‌ می‌ماند و بعضی هم به سبب نداشتن وسع مالی ناگزیر در پارک‌ها می‌خوابند.

برای رفاه آنها در قطعه زمین بزرگی که روبه‌روی بیمارستان بود، در نظر داریم هتل بسازیم. اما طرح دیگری که به‌زودی اجرایی می‌شود، ساخت خانه سالمندان در سرخه‌حصار است. فضای سبز و خوش آب و هوا بودن آنجا می‌تواند تأثیر زیادی در نشاط و شادابی سالمندان داشته باشد.

  • برنامه شما برای دیگر محله‌های منطقه که از نعمت فضای سبز محروم هستند چیست؟

یکی از محله‌هایی که شهروندان با کمبود فضای سبز و تفریحی مواجه هستند محله شوراست. اهالی مجبورند برای تفریح و گذران اوقات فراغت به محله‌های دیگر بروند. همین بار ترافیکی و کمبود جای پارک ایجاد می‌کند. رایزنی‌هایی برای تغییر کارخانه جوراب‌بافی به مکان تفریحی انجام شده است. این کارخانه مساحتی بالغ بر 8 هزار‌مترمربع دارد که در تملک بنیاد مستضعفان است. از این وسعت 5 هزار‌مترمربع به مبلغ 35 میلیارد تومان، رایگان در اختیار ما قرار داده شده است و در عوض برای 3 هزار‌متر باقیمانده تسهیلاتی به بنیاد داده‌ایم.

  • یکی دیگر از مکان‌هایی که ظرفیت لازم برای جبران کمبود فضای فرهنگی و تفریحی دارد، پادگان نظامی ساصد است که می‌تواند برای اهالی محله‌های زاهد گیلانی، صفا و نیروی هوایی مشکل‌گشا باشد. با توجه به طرح خروج پادگان‌ها از داخل شهر آیا این امر در مورد پادگان ساصد هم می‌تواند صدق کند؟

وسعت قابل توجهی از منطقه را پادگان‌های نظامی دربرگرفته‌اند که با خروج آنها از بافت مسکونی، امکانات خوبی برای منطقه فراهم می‌شود. این تعامل با مسئول پادگان ساصد به‌زودی انجام می‌شود.

کد خبر 406091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha