یکشنبه ۹ دی ۱۳۸۶ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

مهدی ربوشه: تا 10 روز دیگر رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب خواهد شد.

با این حال اولین لیست بازیکنان دعوت شده به تیم‌ملی همان قدر پرابهام است که انتخاب سرمربی از سوی کمیته انتقالی. چه به نظر می‌رسد کمیته انتقالی که پیش از این برای به سرانجام رساندن موضوع انتخاب سرمربی تیم‌ملی نتوانسته حرکت روشنی از خود نشان دهد، اکنون با سپردن تیم ملی به ابراهیم‌زاده، فوتبال کشور را در مسیر جدیدی قرار داده تا اگر حتی مربی تیم ملی هم به زودی مشخص نشود مشکلی در راه آماده سازی وجود نداشته باشد.

 مصاحبه روز گذشته سخنگوی کمیته انتقالی شاید این گمانه را بیش از پیش تأیید کند: «تاکنون هیچ توافقی با مربیان خارجی برای عهده‌دار شدن هدایت تیم‌ملی فوتبال کشورمان انجام نشده است و همه چیز در جلسه یکشنبه (امروز) مشخص خواهد شد.» این در حالی است که محسن صفایی‌فراهانی با اشاره به تصمیم تعیین‌کننده سازمان تأکید کرد: «اگر آنها در مورد آرتور جورج پاسخ مثبت بدهند، این مربی پرتغالی از روز دوشنبه تمرینات تیم‌ملی را تحت نظر خواهد گرفت.»

 در چنین شرایطی اما تیم ملی با 50 بازیکن که استراتژی دعوت از آنها چندان هم پیچیده نیست، از روز یازدهم دی‌ماه تمرینات خود را در کمپ تیم‌های ملی آغاز خواهد کرد. فهرست 05 نفره‌ای که منصور ابراهیم‌زاده در دفاع از آن گفته است: «سعی کردیم حق هیچ‌کس ضایع نشود.» دستیار سابق امیر قلعه‌نویی در جام ملت‌های آسیا که به طور موقت وظیفه هدایت تمرینات تیم‌ملی را برعهده گرفته، درخصوص لیست پرحرف و حدیث تیم‌ملی تأکید کرده است: «شاید برخی از بازیکنان ما آمادگی و شرایط گذشته را نداشته باشند اما به هرحال ما آنها را نیز مدنظر قرار دادیم تا حق بازیکنی پایمال نشود.»

 فهرست دعوت شدگان

مهدی واعظی، حسن رودباریان، عباس محمدی، ابراهیم میرزاپور، وحید طالب‌لو، میثاق معمارزاده، هادی عقیلی، محسن بنگر، سپهر حیدری، محمد نصرتی، سیدجلال حسینی، مرتضی کاشی، هادی شکوری، احمد آل‌نعمه، رحمان رضایی، سیدمحمد علوی، مهدی مهدوی‌کیا، حسین کعبی، مرتضی اسدی، شیث رضایی، علی حمودی، پژمان نوری، آندرانیک تیموریان، مازیار زارع، هاشم بیک‌زاده، احسان حاج‌صفی، فریدون زندی، جواد نکونام، کیانوش رحمتی، ابراهیم صادقی، محرم نویدکیا، جواد کاظمیان، مسعود شجاعی، مهرزاد معدنچی، ایمان مبعلی، ستار زارع، علیرضا نیکبخت واحدی، حسین بادامکی، مجتبی جباری، عادل کلاه‌کج، علی کریمی، وحید هاشمیان، محسن خلیلی، میلاد میداودی، احمد جمشیدیان، مهدی رجب‌زاده، علی سامره، وحید امرایی، جلال رافخایی و صابر میرقربانی 50 بازیکنی هستند که طبق گفته منصور ابراهیم‌زاده آنها را با مشورت یک گروه کارشناس به تیم‌ملی دعوت کرده است.

این بازیکنان ظهر روز یازدهم دی‌ماه با حضور در کمپ تیم‌های ملی خود را به کادرفنی معرفی خواهند کرد که البته بازیکنان پرسپولیس و سپاهان از این قاعده مستثنی خواهند بود. چه این دو تیم دهم دی‌ماه در فولادشهر اصفهان مصاف سختی خواهند داشت و به همین دلیل قرار است با تأخیر، ملی‌پوشان خود را در اختیار تیم‌ملی قراردهند.

این 50نفر اما در شرایطی به تیم‌ملی دعوت شده‌اند که ادامه فعالیت‌شان شاید مورد قبول سرمربی جدید قرار نگیرد. این در حالی است که تاریخ بازی‌های تدارکاتی نیز از بی‌برنامگی در خصوص استفاده از نفرات خبر می‌دهد. آنجا که تیم‌ملی در دیدارهای تدارکاتی خود پانزدهم، نوزدهم و بیست و سوم دی‌ماه برابر تیم باشگاهی هانزاروستوک، تیم‌های ملی قطر و مالی قرار خواهد گرفت و در دهم بهمن‌ماه نیز با کاستاریکا روبه‌رو خواهد شد.

انتقادها نسبت به فهرستی که منصور ابراهیم‌زاده آن را شروع خوبی در راستای مهیاسازی تیم‌ملی برای مقدماتی جام جهانی می‌داند، در حالی متوجه نام برخی از بازیکنان است که نمایش مهره‌هایی چون حسین کعبی، میرزاپور، رودباریان و فریدون زندی در حد استاندارد نبوده است.

کعبی در لسترسیتی تنها در 3 بازی مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر نیز در فهرست فروش این باشگاه قرار دارد. حسن رودباریان در پرسپولیس پراشتباه ظاهر شده و فریدون زندی در هیچ تیمی عضویت نداشته. بازیکنی که دعوتش از مدت‌ها پیش هم مورد انتقاد بوده است، طی نیم‌فصل گذشته در هیچ تیمی حضور نداشته است. زندی قرار بود به آپولون قبرس بپیوندد که این اتفاق درست مثل به هم خوردن شرایط حضور او در چند تیم بوندس‌لیگایی منتفی شد.

 از سویی دیگر حضور ابراهیم میرزاپور که در استیل‌آذین اشتباهات عجیب و غریبی مرتکب شده نیز فشار انتقادات را افزایش داده است. در این بین اما دعوت از جواد نکونام برای احیای روحی این بازیکن با توجه به قابلیت‌های هافبک دفاعی تیم‌ملی قابل توجیه است. هرچند که ملی‌پوش مصدوم اوساسونا به دلیل مصدومیت همچنان توانایی بازی کردن را ندارد.

و در نهایت اینکه خط دفاع پرسپولیس مورد توجه کادرفنی تیم‌ملی نیز قرار گرفت که به طور همزمان از نوری، نصرتی، حیدری و رضایی برای حضور در تمرینات تیم‌ملی دعوت به عمل آمده است.

هفدهم بهمن‌ماه تیم‌ملی در اولین دیدار مقدماتی جام‌جهانی 2010 باید به مصاف سوریه برود.

کد خبر 40431

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز