شنبه ۸ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

پس از گذشت دو روز از ترور بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان بحث‌ها در مورد پیامدهای این اتفاق همچنان ادامه دارد.

در حالی که سخنگوی وزارت کشور پاکستان مرگ خانم بی‌نظیر بوتو را در اثر اصابت سر وی به جسمی سخت اعلام کرده است یکی از مشاوران بوتو اعلام کرد که جراحت ناشی از اصابت گلوله به سر وی را به صورت واضح مشاهده کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شری رحمان، سخنگوی بوتو که در زمان ترور در خودروی حامل بوتو حضور داشته است ادعای دولت را مبنی بر مرگ وی بر اثر برخورد سرش به سقف خودرو رد کرد و گفت: به هنگام غسل دادن بوتو جای زخم گلوله را کاملا مشاهده کردم که از پشت سر وی وارد و از پیشانی خارج شده بود.

وی با اشاره به اینکه جسد بوتو با خودروی وی به بیمارستان منتقل شده است و به هنگام غسل دادن وی حضور داشته است گفت: به خاطر خونریزی زیاد قادر به غسل وی نبودیم.

شری رحمان دولت را به سرپوش گذاشتن بر ماجرای ترور بوتو متهم کرد و اعلام کرد دولت مسئولان بیمارستان را مجبور کرده است که گزارش خود را درباره مرگ بوتو تغییر دهند.

علاوه بر این، وزارت کشور پاکستان اعلام کرده است که با شنود یک تماس تلفنی به این نتیجه رسیده است که قتل خانم بوتو به دستور بیت‌الله مسعود، رئیس یکی از گروه‌های قبایلی پاکستان صورت گرفته است.

این در حالی است که مولانا عمر، سخنگوی بیت‌الله مسعود اتهام دولت را مبنی بر دخالت وی در ترور بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر پیشین پاکستان رد کرد.

مولانا عمر در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: مسعود در حمله به بی‌نظیر بوتو هیچ نقشی نداشته است.

سخنگوی مسعود طرح این اتهام را توطئه‌ای از سوی دولت، ارتش و نهادهای اطلاعاتی پاکستان دانست.

مولانا عمر در این گفت‌وگو گفت: من به شدت این اتهام را تکذیب می‌کنم چون مردم قبیله آداب و رسوم و قوانین خاص خود را دارند.ما هیچ وقت به زن‌ها حمله نمی‌کنیم.

در حالی که پرویز مشرف با اعلام سه روز عزای عمومی، تلاش کرد اوضاع کشور را قدری آرام کند اما بسیاری اعتقاد دارند ترور بی‌نظیر بوتو پیامدهای منفی بسیاری برای او خواهد داشت.

دیلی تلگراف در این باره می‌نویسد که پرویز مشرف در پی افزایش ناآرامی‌های داخلی مجبور خواهد شد انتخابات 8 ژانویه را لغو کند.

به گزارش این روزنامه مشرف مجبور می‌شود به اقدام‌هایی چون اعلام وضعیت فوق العاده یا حتی برقراری حکومت نظامی دست بزند.

با وجود اظهارات اخیر مسئولان وزارت کشور پاکستان درباره نحوه ترور بوتو شمار روزافزونی از مردم این کشور به برنامه‌های سیاسی مشرف با تردید نگاه می‌کنند.

به نوشته دیلی تلگراف مشرف پیامدهای مرگ بوتو را به زودی مشاهده خواهد کرد. اگر شورش‌های داخلی شدید‌تر شود و جامعه بین‌المللی فاصله گرفتن از وی را آغاز کند ارتش مجبور به خلع مشرف می‌شود.

این در حالی است که مقام‌های آمریکا هم در این وضعیت به بن بست در تلاش هایشان رسیده‌اند. به گزارش هرالد تریبیون سفارت آمریکا پس از ترور بوتو در روز پنجشنبه با استیصال تمام خواستار دیدار با هواداران نواز شریف نخست وزیر اسبق پاکستان شد.

تلاش آمریکا برای جلب مساعدت نواز شریف که به گفته مقام‌های کاخ سفید رابطه وسیعی با گروه‌های افراطی دارد خود بیانگر این واقعیت است که یافتن یک متحد سیاسی قابل اعتماد دیگر در پاکستان تا چه اندازه برای آمریکایی‌ها دشوار شده است.

کد خبر 40352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز