نیلوفر نیک‌بنیاد: سی و ششمین دوره‌ی جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر، بخش ویژه‌ای به‌نام «زنگ هفتم» را به اکران فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی برای کودکان و نوجوانان اختصاص داده است.

دوچرخه شماره ۹۲۰

اين بخش با برنامه‌هاي آموزشي و تفريحي متنوع خود، فرصتي براي آشنايي بيش‌تر اين گروه سني با مفاهيم مطرح در سينما فراهم مي‌كند.

«سيداحد ميکائيل‌زاده»، مديرارتباطات و دبير ويژه‌برنامه‌ي زنگ هفتم سي و ششمين جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر، در گفت‌وگو با هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «در ويژه‌برنامه‌ي زنگ هفتم، 11 فيلم براي دانش‌آموزان به نمايش در مي‌آيد. اين 11 فيلم از ميان فيلم‌هاي برگزيده‌ي جشنواره‌جهاني فيلم فجر در سال گذشته و يا جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم کودک و نوجوان برگزيده شده‌اند. بعضي از فيلم‌هاي کوتاه مناسب هم توسط دبيرخانه براي اکران در ايام جشنواره انتخاب شده است.»

«فيلشاه»، «سلام»، «آلفابت»، «کلاغ‌پر» و «ماه گفت: قلپ، قلپ، کمک!» آثار ايراني حاضر در جشنواره و «150 ميلي‌گرم» (محصول فرانسه)، «افق زيبا» (محصول سوئيس و اتيوپي)، «ال کلاسيکو» (محصول عراق و نروژ)، «حريف تمريني» (محصول فرانسه)، «شازده‌کوچولو» (محصول فرانسه و کانادا) و «شير» (محصول استراليا)، آثار خارجي حاضر در ويژه‌برنامه‌ي زنگ هفتم هستند.

ميکائيل‌زاده درباره‌ي چگونگي اکران اين 11 فيلم مي‌گويد: «فيلم‌ها در سانس صبح در 10 پرديس سينمايي در شهر تهران براي مدارس به نمايش درمي‌آيند.» پرديس‌هاي سينمايي آزادي، تماشا، چارسو، رازي، راگا، فرهنگ، فلسطين، ماندانا، مگامال و ملت، ميزبان دانش‌آموزان در سي و ششمين جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر هستند.

گفتني است علاوه بر نمايش صبح، سينما فلسطين هم هرروز در ساعت پنج عصر يکي از فيلم‌هاي ويژه‌برنامه‌ي زنگ هفتم را نمايش مي‌دهد. ميکائيل‌زاده در اين‌باره مي‌گويد: «براي سانس عصر در مدارس مختلف بليت‌هايي بين دانش‌آموزان توزيع کرده‌ايم تا دانش‌آموزان بتوانند همراه خانواده به سينما بروند و از ديدن برنامه‌ها لذت ببرند.»

هم‌چنين علاقه‌مندان به حوزه‌ي هنر و سينماي کودک و نوجوان مي‌توانند با دبيرخانه‌ي جشنواره (02175259000) تماس بگيرند تا در صورت امکان در سانس عصر اکران فيلم‌ها حضور پيدا كنند.

به گفته‌ي مدير ارتباطات زنگ هفتم، کار رزرو و حضور مدارس در اين برنامه در حال اجراست و مسئولين مدرسه‌ها هنوز هم مي‌توانند براي ثبت‌نام و حضور در اکران فيلم‌ها ثبت‌نام کنند. او مي‌گويد: «پيش‌بيني مي‌کنيم امسال بيش از 20هزار دانش‌آموز فرصت تماشاي فيلم‌ها و انيميشن‌هاي جشنواره را داشته باشند.»

از آن‌جايي‌که معمولاً فعاليت‌هاي جنبي از جذاب‌ترين بخش‌هاي هرجشنواره براي کودکان و نوجوانان است، در سي و ششمين جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر هم براي اين گروه سني برنامه‌هاي گوناگوني در نظر گرفته شده است. دبير ويژه‌برنامه‌ي زنگ هفتم در اين‌باره مي‌گويد:

«براي هرفيلم فرم‌هايي آماده شده که پس از اکران فيلم در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌گيرد تا نظر و تحليلشان را درباره‌ي آن فيلم بنويسند. در پايان جشنواره نيز به برترين تحليل‌ها جوايزي اهدا مي‌شود.»

از ديگر برنامه‌هاي اين دوره‌ي جشنواره براي کودکان و نوجوانان مي‌توان به حضور هنرمنداني اشاره کرد که پيش از شروع هرفيلم براي معرفي فيلم، چگونه فيلم‌ديدن و نقدفيلم نكاتي را به دانش‌آموزان يادآوري مي‌كنند؛ البته اين فعاليت تنها در پرديس چارسو يا همان کاخ جشنواره اجرا مي‌شود.

سيداحد ميکائيل‌زاده در انتها خطاب به خوانندگان هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «ويژه‌برنامه‌ي زنگ هفتم با هم‌کاري شهرداري و آموزش و پرورش تهران برگزار مي‌شود و اميدواريم که بتواند از راه سينما برنامه‌هاي آموزشي و تفريحي مناسبي را براي نوجوانان اجرا کند.»


عكس: سحر قريب

 

کد خبر 403402

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha