یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع گفت: برای کاهش مصرف پلاستیک، می‌توانیم دو کار اساسی کنیم یکی وضع قوانین انگیزشی و دوم حمایت دولت از سرمایه‌گذاری در پلاستیک‌های تجدیدپذیر است که کمتر از دو هفته به‌طور کامل در محیط تجزیه می‌شوند.

ایران، پنجمین کشور مصرف کننده پلاستیک

به گزارش ایسنا محمد درویش در یک برنامه رادیویی با بیان این که هفدهمین جمعیت جهان را داریم اما با تولید ۵۰۰ هزار تن مصرف پلاستیک در سال، پنجمین کشور مصرف‌کننده پلاستیک هستیم، گفت: شاید بخشی از مصرف پلاستیک اجتناب‌ناپذیر باشد اما روندی که در کشور ما اتفاق افتاده، نگران‌کننده است و بخشی از مصرف بی‌رویه پلاستیک به هزینه‌های مصرف و خرید پلاستیک ارزان‌تر از متوسط جهانی بر می‌گردد.

وی افزود: در دنیا وقتی به سوپر مارکتی می‌روید و می‌خواهید پلاستیک بگیرید از شما هزینه می‌گیرند و این مسئله انگیزه می‌شود تا از کیسه‌های پارچه‌ای یا چند بار مصرف استفاده کنید تا هم به سبد اقتصاد خانوار کمک کنید و هم به این ترتیب میزان مصرف پلاستیک کاهش پیدا کند اما در ایران برعکس است.

درویش در ادامه گفت: مسئله‌ای که نگران‌کننده است، قوانینی است که در کشور ما وجود دارد که نه تنها منع‌کننده استفاده از پلاستیک نیست بلکه به نحوی مشوق استفاده از پلاستیک است. ما نمی‌توانیم پلاستیک را حذف کنیم ولی می‌توانیم ماهیت پلاستیک را به‌نحوی تغییر دهیم که از یک عنصر آلاینده و مخرب محیط زیستی به یک عنصر دوستدار محیط زیست تبدیل شود.

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع با بیان این که باید از تجربه‌های کشورهای دیگر برای کاهش مصرف پلاستیک استفاده کنیم، اظهار کرد: یکی از این کارها وضع قوانینی است که به شدت برای استفاده نکردن از پلاستیک انگیزه ایجاد می‌کند یعنی شهروندانی که پلاستیک کمتری استفاده می‌کنند، مالیات کمتری می‌پردازند.

وی افزود: صنایعی که در مصارف بسته‌بندی خودشان پلاستیک کمتری استفاده می‌کنند و یا از پلاستیک‌هایی استفاده می‌کنند که قابل بازیافت باشد، از مشوق‌های مالیاتی برخوردار می‌شوند.

درویش تاکید کرد: برای کاهش مصرف پلاستیک، می‌توانیم دو کار اساسی کنیم. یکی این که در قوانین خود برای صاحبان مشاغل، صنایع و مردمی که داوطلبانه در تلاش برای کاهش استفاده از پلاستیک در سبد مصرف خودشان هستند، انگیزه ایجاد کنیم. گام بعدی حمایت دولت از سرمایه‌گذاری در پلاستیک‌های تجدیدپذیر است که کمتر از دو هفته کاملا در محیط تجزیه می‌شوند و به هیچ عنوان باعث کاهش ضریب نفوذ بارندگی بر خاک و مسمومیت غذایی دام نمی‌شوند.

در ادامه این برنامه رادیویی مجید عباسپور با بیان این که اولین کارخانه تولید پلاستیک و کیسه‌های نایلونی در سال ۱۳۳۷ در کشور تاسیس شد، گفت: میزان تولید پلاستیک در کشور حدود ۲۴۸ هزار تن در سال است و یکی از مشکلات بزرگ به بخش صنعت بر می‌گردد و در رابطه با تولید مواد پلاستیکی بايد تغییر نگرشی ایجاد شود.

وی افزود: شورای عالی حفاظت از محیط زیست به عنوان مرجعی که وزرای بازرگانی و صنعت، معدن و تجارت در این شورا وجود دارند باید در سطح عالی به تصمیماتی برسند ولی بخشی از این موضوع مربوط به تصمیم‌گیری است و بخشی مربوط به فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی است و مردم باید در این زمینه نقش داشته باشند.

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران با تاکید بر این‌که برای کاهش مصرف پلاستیک می‌توان اقدامات متعددی انجام داد، اظهار کرد: حمایت از تولید پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر، استفاده نکردن از مواد پلاستیکی یک‌بار مصرف و اراده مردم برای استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای از جمله اقداماتی است که می‌توان برای کاهش مصرف پلاستیک انجام داد.

کد خبر 402733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha