همشهری آنلاین: کارشناسان محیط زیست خواستار آن شده‌اند که مطالعات و بررسی‌های جدی‌تری در مورد تاثیرات میکروپلاستیک‌ها روی آبزیان بزرگ‌جثه در اقیانوس‌ها انجام شود.

خطر جدیِ میکروپلاستیک‌ها برای آبزیان بزرگ‌جثه

به گزارش ایسنا، کارشناسان معتقدند آبزیان بزرگ جثه در اقیانوس‌ها همچون نهنگ‌ها و کوسه‌ها با تهدیدات مهمی از سوی میکروپلاستیک‌ها روبرو هستند.

برآوردها نشان می‌دهد برخی از نهنگ‌ها در طول روز صدها تکه ماده پلاستیکی می‌بلعند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد خلیج مکزیک، دریای مدیترانه، خلیج بنگال و مثلث مرجانی در اولویت مکان‌هایی قرار دارند که باید روی آن‌ها نظارت انجام شود.

کارشناسان آمریکایی، استرالیایی و ایتالیایی در این رابطه اظهار داشتند: این تکه‌های پلاستیکی کوچک که کمتر از پنج میلی‌متر طول دارند می‌توانند برای حیات اقیانوس‌ها و آبزیان خطرناک باشند.

به گفته محققان، میکروپلاستیک‌ها خطراتی را همچون کاهش جذب مواد مغذی و آسیب رساندن به سیستم گوارشی متوجه موجودات دریایی می‌کند.

علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض مواد سمی ناشی از بلعیدن میکروپلاستیک‌ها می‌تواند بر بسیاری از فرایندهای زیست‌شناختی همچون رشد و تولید مثل موجودات عظیم‌الجثه دریایی تاثیر بگذارد.

کد خبر 397559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha