چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمدرضا شجریان استاد مسلم آواز ایران در نشستی خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های خبری به تشریح وضعیت و پیشرفت پروژه باغ هنر بم پرداخت.

به گزارش همشهری آنلاین، شجریان در ابتدای این نشست با اشاره به همزمانی برگزاری این نشست مطبوعاتی با سالگرد فاجعه بم، بهانه این همزمانی را یادآوری فاجعه بم دانست و از مردم و رسانه‌ها خواست این فاجعه را به فراموشی نسپارند.

وی بر نقش خبرنگاران رسانه‌های جمعی در زنده نگه داشتن خاطره بم تأکید کرد.

وی سپس به بیان پیشینه‌ای از تصمیم‌گیری و عملیات اجرایی درخصوص ایجاد باغ هنر بم پرداخت.

  • باغ هنر بم

باغ هنر بم در زمینی به مساحت ‪ ۱۴‬هکتار و با زیر بنای هفت هزار متر مربع بنا می‌شود؛ از کتابخانه، گالری، آمفی تئاتر، مدرسه موسیقی، فضای باز و هفت باغ تشکیل می‌شود.

باغ هنر بم در واقع به ۴.۵ تا ۵ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که تاکنون ۹۰۰میلیون تومان از طریق اجرای کنسرت و فروش دی‌وی‌دی و سی‌دی و همچنین کمک‌های مردمی تأمین شده‌است.

  • تأمین بودجه

استاد شجریان در این نشست با اشاره به اینکه تقریباً نیمی از ۹۰۰ میلیون تومان بودجه فراهم شده، از طریق برگزاری کنسرت و فروش محصولاتی از قبیل دی‌وی‌دی و وی‌سی‌دی، تأمین شده‌ است تأکید کرد، کنسرت‌ها و فروش محصولات فرهنگی به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌ها باشد، و ناچاریم در این پروژه به کمک‌های مردمی و همکاری سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و غیر دولتی تکیه کنیم.

وی در عین حال توضیح داد برای مشارکت در هزینه‌ها درخواستی به سازمان خاصی ارائه نشده و بدین منظور تاکنون فقط دعوت عمومی داشته‌ایم.

  • مشارکت هنرمندان

شجریان در پاسخ به سؤال همشهری آنلاین درخصوص سطح مشارکت هنرمندان در تأمین هزینه‌های باغ هنر بم، گفت: هنرمندان در رشته‌های مختلف برای این موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند و اقدامات اولیه در این زمینه صورت گرفته‌است، منتها این اقدامات منتج به نتیجه نشده و هنوز هیچ کمکی از این طریق دریافت نشده‌است.

وی همچنین اضافه کرد، برخی شرکت‌های خصوصی هم در زمینه اختصاص برخی از ملزومات به این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند، اما هنوز مراحل اجرایی طرح به جایی نرسیده که امکان استفاده از این ملزومات فراهم شود.

  • مشارکت ایرانیان خارج از کشور

شجریان در خصوص جلب کمک‌های ایرانیان خارج از کشور گفت: به دنبال راهکارهایی برای جلب کمک‌های خارجی بوده‌ایم اما مشکل اساسی که در این مورد وجود دارد این است که امکان ورود ارز را به داخل کشور نداریم.

وی گفت به این ترتیب کمکی که از هموطنان خارج از کشور برای این پروژه جلب شده منحصر به وجوه نقدی‌است که در کنسرت‌ها به من ارائه شده و از طریق من به حسابی که برای این امر اختصاص داده شده، واریز شده‌است.

وی در عین حال تأکید کرد به دنبال راهکارهای حقوقی برای جذب کمک‌های هموطنان ایرانی خارج از کشور بوده‌ایم.

  • اختصاص دو حساب ارزی و ریالی برای کمک‌های مردمی

شجریان در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت دو حساب ارزی و ریالی برای جلب کمک‌های مردمی اختصاص یافته و این حساب‌ها بارها توسط رسانه‌های داخلی و خارجی اعلام شده‌است و هموطنان می‌توانند کمک‌های ریالی خود را به حساب  ۴۲۸۰ / ریالی بانک ملی شعبه هفت تیر(کد۴۴۴) به نام محمدرضا شجریان و کمک‌های ارزی را به حساب شماره
۲۲۰۰ ۷ ۷۷ / ارزی بانک ملی شعبه هفت تیر CODE SWIFT:MELLI IRTH۴۴۴  واریز کنند.

وی از کمک‌های چشمگیر انجمن صنفی مهندسان به این طرح تقدیر کرد و در عین حال گفت تا کنون کمک یا پیشنهادی از سوی مؤسسات دولتی برای همکاری در این طرح ارائه نشده‌است.

  • طراحی و پیشرفت پروژه

شجریان در نشست مطبوعاتی خود در خصوص طراحی و پیشرفت این پروژه گفت: بهار مشیری (دختر زنده‌یاد فریدون مشیری) و همسر وی فرداد خواجه‌نصیری طراحی این پروژه را به‌صورت افتخاری پذیرفته‌اند و با کمک گروهی از مهندسان به خوبی آن را پیش برده‌اند.

وی همچنین اضافه کرد با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده مبنی بر این که ارتفاع این پروژه در سطح شهر باشد تنها به دو طبقه اکتفا کردیم ولی در مقابل ناچار به خاکبرداری به میزان سی‌هزار متر مکعب شدیم.

همچنین تا کنون ۶ هزار و ۸۰۰ متر سقف ضد زلزله تا این بخش از پروژه ایجاد شده‌است.

  • چگونگی برگزاری نمایشگاه

شجریان درخصوص برگزاری نمایشگاه آثار خوشنویسی اهدایی به وی گفت: آثار خوشنویسی ارزنده آقای علیرضا کدخدایی پس از انتخاب و امضا، برای فروش در نمایشگاه در نظر گرفته شده‌است اما این آثار قیمت‌گذاری نشده و قرار است به صورت "همت عالی" به فروش برسد.

وی تأکید کرد همه درآمد حاصل از فروش این آثار به باغ هنر بم اختصاص خواهد یافت.

استاد آواز ایران در پاسخ به سؤالی درخصوص ارائه آثار خوشنویسی خود در این نمایشگاه گفت: سال‌هاست دست به خوشنویسی نبرده‌ام و به این کار نپرداخته‌ام و از این رو آثاری درخور ارائه در نمایشگاه‌های این‌چنینی فراهم نکرده‌ام.

شجریان در مورد چگونگی برگزاری نمایشگاه گفت، هنوز به جمع‌بندی خاصی برای زمان برگزاری نمایشگاه نرسیده‌ایم ولی مکان برگزاری نمایشگاه در تهران و در مجموعه فرهنگستان هنر ایران خواهد بود.

وی همچنین اعلام کرد که به زودی تصمیم شورای سیاست‌گذاری پروژه باغ هنر بم درخصوص زمان برگزاری نمایشگاه اعلام خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در مورد عرضه بین‌المللی آثار و همچنین برگزاری نمایشگاه در سایر شهرهای ایران گفت، شورای سیاستگذاری پروژه باغ هنر بم در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

  • شورای سیاستگذاری پروژه باغ هنر بم

استاد شجریان در پاسخ به سؤالی در ترکیب شورای سیاستگذاری پروژه باغ هنر گفت: دکتر محسن گودرزی، دکتر حسن ریاضی، دکتر محسن کاشی، کامبیز نوروزی، مهندس بهار مشیری، مهندس خواجه‌نصیری و دکتر یونس شکرخواه اعضای شورای سیاستگذاری هستند که جلسات مداومی را جهت بررسی و تدوین سیاست‌ها و روند اجرایی این پروژه برگزار می‌کنند.

وی به‌طور ویژه از همکاری‌ها و مشارکت‌های علی جهاندار در طراحی و اجرای پروژه باغ هنر تشکر کرد.
جهاندار از شاگردان نامدار مکتب آوازی استاد شجریان است که در سال‌های اخیر نقش مهمی در طراحی و مدیریت پروژه باغ هنر ایفا کرده‌است.

  • کنسرت‌های خیریه در خارج از کشور

شجریان درخصوص عدم برگزاری کنسرت‌های خیریه در خارج از کشور گفت: به این نتیجه رسیدیم که نتیجه خوبی از برگزاری این گونه کنسرت‌ها در خارج از کشور نخواهیم داشت چرا که در صورت تصمیم به برگزاری، مشکلاتی درخصوص فروش بلیت و همچنین مسائل مالیاتی پیش‌بینی می‌شد و از این رو چنین کاری در دستور کار ما نیست.

وی تأکید کرد، در فکر معرفی بیش از پیش پروژه باغ هنر در خارج از کشور بوده‌ایم اما هنوز  راهکارهای لازم مشخص نشده‌اند.

  • حضور در رادیو برای معرفی پروژه

شجریان همچنین در پاسخ به خبرنگار صدای جمهوری اسلامی ایران درخصوص حضور در یک برنامه زنده رادیویی و استفاده از ظرفیت‌های این رسانه برای معرفی پروژه باغ هنر و ترغیب مردم به مشارکت در این پروژه گفت: نشست امروز به همین منظور تشکیل شد و شخصاً اعتقاد دارم حضور من در این گونه برنامه‌ها لطفی ندارد و این تهیه‌کنندگان و خبرنگاران هستند که باید در برنامه‌های خود در این خصوص اطلاع رسانی کنند.

وی گفت در هر صورت تصمیم‌گیری برای برگزاری مصاحبه‌های رسانه‌ای بر عهده شورای سیاستگذاری‌است و من به تنهایی در این ارتباط تصمیم نمی‌گیرم.

کد خبر 40197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز