معرفی کتاب > پتش‌خوارگر نیز بی‌آن‌که بداند، برای آخرین‌بار به پسرکش نگاه کرد و او را در آن کلبه‌ی لبریز از عشق به یاد آورد...

دوچرخه شماره ۹۱۲

در روزگاراني كه همچون افسانه‌هاي ديرين و تكرار نشدني سراسر نور و عشق و شادماني بود و در لحظه‌اي كه گويي هرگز تمام نمي‌شد اراستي را ديد كه در پيچ پله‌ها رفت و براي هميشه از ديد او ناپديد شد.

حالا تنها گليم‌گوش با شاهزاده‌ي درهم شكسته مانده بود و ساكنان آن تخت روان و وزيري پير و سربازي چند، نيرومند و كين‌جو و آماده براي كشتن.

«بر بنيادهاي هستي» جلد سوم از مجموعه‌ي پنج جلدي «پتش‌خوارگر» است كه مجموعه‌ي فضاها، حس‌ها، شخصيت‌ها، مكان‌ها، اسطوره‌ها و حماسه‌هاي دو متن تاريخي ايراني، يعني اوستا و بندهش را در قالب يك داستان بيان مي‌كند.

پتش‌خوارگر در حقيقت نام منطقه‌اي در مازندران امروزي است كه اسمش در بسياري از متن‌هاي باستاني آمده است. آن‌هايي كه دو جلد نخست اين مجموعه را خوانده‌اند،‌ خوب مي‌دانند كه «آرمان آرين»، نويسنده‌ي اين كتاب، استاد نوشتن داستان‌هاي اسطوره‌اي و فانتزي است.

اين كتاب را نشر افق (66413367) در 464صفحه با قيمت 23هزار تومان منتشر كرده است.

 

  • يك خوش‌شانس واقعي

سال تحصيلي چند هفته پيش شروع شده بود. بنابراين من شاگرد جديد حساب مي‌شدم. تجربه‌ي دوران پرورشگاه به من ياد داده بود كه جديد‌بودن يكي از بزرگ‌ترين جرم‌هايي است كه ممكن است كسي مرتكب شود! و فردي كه چنين جرمي مرتكب مي‌شود، مجبور است تاوانش را بپردازد! حالا اگر اين فرد يك پرورشگاهي تازه‌وارد باشد، ديگر قوز بالا قوز مي‌شود!

«هيتي» همه‌ي اعضاي خانواده‌اش را در يك آتش‌سوزي از دست داده است و به همين دليل مجبور مي‌شود تا 9سالگي در پرورشگاه زندگي كند. مسئولان پرورشگاه بچه‌ها را به مزارع كشاورزي مي‌فرستند تا كشاورزان آن‌ها را به فرزندخواندگي قبول كنند.

شخصي به نام «هنري» همراه همسرش «اليزابت» كه بچه‌هايشان را از دست داده‌اند، سرپرستي هيتي را قبول مي‌كنند. اما آيا آن‌ها هيتي را براي كار در مزرعه آورده‌اند يا براي پر‌كردن جاي خالي بچه‌هايشان؟

«متشكرم؛ از ته دل» برنده‌ي جايزه‌ي جورجيا و نامزد مدال مارك تواين شده است. نويسنده‌ي اين كتاب «جين بيوكنن»  و مترجم آن «پروين علي‌پور» است. نشر‌افق (66413367) اين كتاب را در 128‌صفحه با قيمت 8500تومان روانه‌ي بازار كرده است.

 

  • پيش به سوي حقيقت

دوباره دستش را روي چشمانش كشيد، انگار مي‌خواست غباري از روي چشمانش پاك كند. زمزمه كرد: «مثل يكي از آن فيلم‌هاي وحشتناكي است كه در تلويزيون مي‌بيني. حتماً همه‌ي سال‌هايي كه آرچي در آن خانه آقايي كرده باعث شده خيال برش دارد كه روزي ارباب آن‌جا مي‌شود.

خيلي‌وقت‌ها بچه‌ها ناخواسته وارد ماجراي آدم‌بزرگ‌ها مي‌شوند. براي «اميلي» هم همين اتفاق افتاده است. او براي تعطيلات تابستاني به سفر مي‌رود و در آن‌جا با پسري به اسم «الكس» آشنا مي‌شود كه به تازگي پدربزرگش را از دست داده است.

پدربزرگ الكس برايشان خانه‌اي به ارث گذاشته اما «آرچي»، پسرخاله‌ي الكس مي‌خواهد همه‌چيز را بالا بكشد. اميلي و الكس تصميم مي‌گيرند از طريق پيداكردن وصيت‌نامه‌ي اصلي، حقيقت را فاش كنند.

كتاب «كيكِ كرِم» اثر «جون كارليون» و ترجمه‌ي «گلرنگ درويشيان» است. نشر چشمه (88333600) اين كتاب را در 108صفحه منتشر كرده و قيمت آن 9هزار تومان است.

 

  • مأموريت تاريخي

چند دقيقه به ديوار سنگي چسبيدم و به مغزم فشار آوردم كه بدانم چه اتفاقي افتاده. فكر كردم شايد تو يكي از سردابه‌هاي كاخ سقوط كرده‌ام. اما مگر مي‌شد دوبار آن اتفاق افتاده باشد، آن‌هم در جاهاي مختلف خانه؟ جوابي پيدا نكردم و مغزم خسته شد. كمي كه گذشت، دختر سرش را از طاقي بيرون آورد، كاري كه اميدوار بودم بكند.

«آنا» مادرش را بر اثر بيماري سِل از دست داده است و با خاله و بچه‌هاي خاله‌اش زندگي مي‌كند تا اين‌كه با پيشنهاد برادرش به كاخ «هكسر» مي‌رود تا خدمتكار خانم هكسر بشود. كاخ عجيبي پر از كنده‌كاري و تصاوير مار كه دست‌زدن به هركدام از مارها باعث سفري به گذشته مي‌شود.

آنا دلش نمي‌خواهد باز هم به اين سفر برود اما مجبور است كتابي را كه راه درمان بيماري‌ها در آن نوشته شده، پيدا كند و به كاخ برگرداند...

«خانه‌ي افعي» يك پيشنهاد عالي براي كساني است كه داستان‌هاي تاريخي و مرموز دوست دارند. اين كتاب را «بي ديون پورت» نوشته، «شهره نورصالحي» ترجمه‌اش كرده و نشر پيدايش (66970270) آن را در 396صفحه با قيمت 25هزار تومان منتشر كرده است.

کد خبر 396993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha