همشهری آنلاین: بالاخره نشست حزب الدعوه به توافق بین نوری مالکی و حیدر العبادی برای تشکیل یک ائتلاف جهت ورود به انتخابات نینجامید و العبادی از تشکیل ائتلاف «النصر و الاصلاح» خبر داد و نوری مالکی نیز در راس ائتلاف دولت قانون تحت نظارت حزب وارد انتخابات می‌شود.

العبادی با ائتلاف النصر و مالکی با ائتلاف دولت قانون وارد رقابت‌های انتخاباتی عراق می‌شوند

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز عراق، حیدر العبادی نخست وزیر عراق در صفحه خود در توییتر نوشت، ائتلاف النصر در راستای حفظ پیروزی، فداکاری شهدا و مبارزه با فساد و سهمیه‌بندی‌ها تلاش خواهد کرد.

نخست وزیر عراق در این راستا از فراکسیون‌های سیاسی خواست به ائتلاف ملی فراطایفه‌ای النصر بپیوندند.

وی خاطرنشان کرد، ائتلاف النصر برای تمامی عراقی‌ها کار کرده و در مسیر تقویت وحدت کشور و حاکمیت ملی گام برخواهد داشت.

ائتلاف النصر به ریاست العبادی تاکید کرد که قصد دارد روند سیاسی را اصلاح و به مبارزه با فساد بپردازد.

این ائتلاف در بیانیه‌ای آورده است: از تمامی گروه‌های ملی خیر با هر گرایشی استقبال می‌کند.

ائتلاف مذکور ادامه داد، در راستای ایجاد روند سیاسی جدید و ساخت نهادهای کشور طبق قانون اساسی تلاش خواهد کرد.

براساس بیانیه این ائتلاف، حال بعد از آزادسازی کل خاک عراق روند بازسازی کشور آغاز خواهد شد.

این ائتلاف افزایش ثروت‌های ملت و سرمایه‌گذاری روی آن به نفع کشور و بالا بردن سطح معیشتی و رفاه شهروندان را از دیگر اهداف خود برشمرد.

طبق بیانیه این ائتلاف، آنها در راستای حفظ مهارت و حرفه‌ای عمل کردن به همراه مشارکت دادن تمامی ساکنان استان‌ها در اداره عراق یکپارچه عزم‌شان را جزم کرده‌اند و از تمامی گروه‌های ملی استقبال می‌کنند.

رهبران حزب الدعوه عراق شب گذشته بعد از نشستی طولانی توافق کردند، حیدر العبادی در راس لیست النصر و الاصلاح قرار بگیرد، در حالی نور ی مالکی،‌ نخست وزیر سابق عراق در راس"ائتلاف دولت قانون" تحت نظارت حزب در انتخابات آینده شرکت خواهد کرد.

  • ائتلاف‌های النصر و الفتح در قالب ائتلاف النصر

همچنین ائتلاف النصر به ریاست العبادی و ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری،‌ دبیرکل سازمان بدر که شامل مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست همام حمودی و فراکسیون‌های دیگر است، شب گذشته در قالب لیست النصر ائتلاف تشکیل دادند تا تحت این ائتلاف وارد انتخابات آینده شوند.

  • حزب الدعوه: ورود به انتخابات با نام این حزب ضروری نیست

حزب الدعوه نیز تاکید کرد، تمایل دارد انتخابات در موعد خود برگزار شود و هیچ ضرورتی برای ورود به انتخابات با نام این حزب نمی‌بیند.

این حزب افزود: ما امید داریم نتایج این انتخابات در تحقق اصلاح و تغییر مورد نظر در جهت خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان سهم بسزایی داشته باشد.

این حزب آورده است: اطمینان داریم می‌توانیم به مقابله با چالش‌ها رفته و به پیروزی برسیم. حزب از تمام توان خود برای حمایت از اعضا و طرفدارانش حمایت می‌کند.

طبق بیانیه الدعوه، رهبران حزب تصمیم گرفتند تحت عنوان یک حزب سیاسی در ائتلاف‌های سیاسی و انتخاباتی ثبت نام شده در اداره احزاب کمیسیون عالی انتخابات عراق شرکت نکنند.

طبق بیانیه حزب الدعوه، اعضای حزب در سطوح مختلف تشکیلاتی و رهبری در مشارکت در انتخابات تحت عناوین شخصی و لیست حزبی آزادی کامل دارند و می‌توانند در هر لیستی و یا ائتلافی نامزد شوند و ریاست هر لیست انتخاباتی را برعهده بگیرند.

همچنین تصمیم بر آن شد، نشست تشکیلاتی تبلیغ کنندگان و کمیته هماهنگی بین دو لیست اصلی برگزار و تصمیمات فنی سودمند به اطلاع رهبری حزب رسانده شود.
مالکی: با تعویق انتخابات مخالفیم

نوری مالکی، دبیرکل حزب "الدعوه الاسلامیه" نیز مخالفت خود را با تلاش‌ها برای تعویق انتخابات اعلام کرد و گفت: حزب کمیته‌ای عالی برای حمایت از دو ائتلاف جهت رقابت انتخاباتی تشکیل داده است.

مالکی گفت: تلاش‌ها برای به تعویق انداختن انتخابات و منع عراقی‌ها از احقاق حق‌شان در مشارکت در روند دموکراتیک قابل قبول نیست.

وی افزود: حزب الدعوه تصمیم گرفت در انتخابات پارلمانی و شورای استان‌ها در سال ۲۰۱۸ به واسطه دو ائتلاف انتخاباتی شرکت کند.

پیشتر در پی ثبت نام حزب الدعوه به عنوان یکی از احزاب تشکیل دهنده ائتلاف دولت قانون به ریاست مالکی تنش‌هایی در این حزب به وجود آمد به طوریکه هشت عضو از هیئت رئیسه حزب که شامل ۱۱ عضو است به آن انتقاد و آن را رد کردند.

خروج حزب الدعوه از لیست احزاب انتخاباتی یعنی دادن آزادی به اعضای حزب برای ورود به انتخابات به عنوان افراد مستقل یا در قالب دو ائتلاف النصر و الاصلاح یا ائتلاف دولت قانون.

منابع گفتند، بسته شدن باب ثبت نام ائتلاف‌های انتخاباتی مانعی نهایی در مسیر الحاق گروه‌های سیاسی و احزاب به لیست العبادی می‌شود.

به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، مهلت تمدید شده ثبت‌نام احزاب انتخاباتی روز پنجشنبه به پایان رسید.

برخی منابع نزدیک به حیدر العبادی می‌گویند، وی منتظر موافقت فؤاد معصوم، رئیس‌جمهوری این کشور برای تمدید مجدد دوره ثبت‌نام است.

العبادی در ثبت‌نام ائتلاف انتخاباتی ویژه خودش به دلیل ثبت‌نام به عنوان نامزد حزب الدعوه شکست خورد.

منابع عراقی اعلام کردند: العبادی ابتدا با سلیم الجبوری، رئیس پارلمان تماس گرفته و از او خواسته بود قانونی را برای ازسرگیری ثبت‌نام صادر کند اما وی اعلام کرده که این مساله تنها جزو اختیارات رئیس‌جمهوری است.

این منابع می‌گویند: فؤاد معصوم در روش حل بحران با اقلیم کردستان با العبادی اختلاف دارد و خواهان آغاز مذاکرات فوری میان بغداد و اربیل است. نگرانی‌هایی درباره تأثیر این مساله بر موضع معصوم درخصوص ازسرگیری ثبت‌نام احزاب انتخاباتی وجود دارد.

این منابع می‌گویند که العبادی منتظر پاسخ رئیس‌جمهوری است و در غیر این صورت انتخابات را برای شش ماه دیگر به تأخیر می‌اندازد.

  • شروط عمار حکیم برای پیوستن به ائتلاف حیدر العبادی

از سو يديگر يك منبع از جریان حکمت روز یکشنبه از شروط رهبر این جریان برای پیوستن به ائتلاف النصر به ریاست حیدرالعبادی خبر داد.

به گزارش ایسنا، این منبع در مصاحبه با سومریه نیوز گفت: عمار حکیم، رهبر جریان حکمت دیدگاه خود را پیرامون امکان ایجاد یک ائتلاف سیاسی با ائتلاف النصر که رهبری آن را حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق بر عهده دارد، ارائه داده است.

این منبع خاطرنشان کرد که عمار حکیم عنوان کرده است که ملی گرا بودن این ائتلاف یک شرط اساسی بوده و نمی‌توان به رویکردهای پیشین بازگشت.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: عمار حکیم همچنین عنوان کرده است وجود برنامه واقعی که در ساختن کشور نقش داشته باشد و حضور نامزدهای جوان و همچنین ملی گرا بودن ائتلاف، یک مثلث طلایی است که هیچ ائتلافی بدون آنها نمی‌تواند به موفقیت دست یابد.

وی افزود: این نقشه راهی است که تمامی طرف‌ها در مورد آن توافق نظر دارند و جهت گیری‌ها در مرحله آتی با محوریت آن خواهد بود.

پیشتر جاسم محمد جعفر، از نمایندگان پارلمان عراق گفته بود که مناقشات پیرامون ائتلاف النصر ادامه دارد و اطلاعاتی مبنی بر پیوستن جریان صدر و حکمت به این ائتلاف وجود دارد.

کد خبر 395484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha