همشهری آنلاین: مطالعه جدید نشان می‌دهد زنان می‌توانند با کاهش وزن ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند.

کاهش وزن حتی اندک از خطر ابتلا به سرطان سینه می‌کاهد

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دریافتند ۵ درصد یا بیشتر کاهش وزن بعد از یائسگی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را تا حدود ۱۲ درصد کاهش دهد. برای یک زن ۷۷ کیلویی، ۵ درصد کاهش وزن حدود ۴ کیلو است.

روآن چلوبوسکی، سرپرست تیم تحقیق از دپارتمان آنکولوژی سیتی هوپ کالیفرنیا، در این باره می‌گوید: «کمی کاهش وزن که البته پایدار باشد می‌تواند منجر به پیامدهای خوب سلامت شود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «یافته‌های این مطالعه ترغیب کننده هستند چراکه فقط بر وزن ایده آل تاکید ندارند. از طرفی ۵ درصد کاهش وزن هم به راحتی امکان‌پذیر است.»

چاقی فاکتور پرخطر اصلی در سرطان سینه است. اما چلوبوسکی عنوان می‌کند که هنوز مشخص نیست آیا کاهش وزن می‌تواند از سرطان سینه پیشگیری کند.

در این مطالعه داده‌های بیش از ۶۱ هزار زن بعد از سن یائسگی مورد بررسی قرار گرفت. رده سنی زنان ۵۰ تا ۷۹ سال بود که بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ وارد مطالعه موسسات ملی سلامت آمریکا شده بودند. هیچ یک دارای سابقه سرطان سینه نبودند و همگی در ابتدای مطالعه دارای نیجه نرمال در تست ماموگرافی بودند.

به گفته چلوبوسکی، وزن زنان در آغاز مطالعه و مجددا ۳ سال بعد اندازه گیری شد. سپس سلامت‌شان به طور میانگین بیش از ۱۱ سال تحت نظر بود.

در طول این مدت بیش از ۳۰۰۰ زن به سرطان سینه تهاجمی مبتلا شده بودند.

از بین تعداد اصلی زنان، بیش از ۸۱۰۰ زن ۵ درصد یا بیشتر از وزن‌شان را از دست داده بودند. محققان این زنان را با بیش از ۴۱,۱۰۰ زن که وزن شان ثابت مانده بود مقایسه کردند.

محققان همچنین دریافتند زنانی که کاهش وزن بیشتری داشتند، یعنی ۱۵ درصد یا بیشتر، ریسک سرطان سینه‌شان هم ۳۷ درصد کاهش یافته بود.

به گفته چلوبوسکی، شمار زیادی از فاکتورهای پرخطر، نظیر کاهش التهاب، با کاهش وزن مرتبط هستند که می‌تواند موجب کاهش ریسک سرطان باشد.

کد خبر 391987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha