همشهری آنلاین: مطالعات اخیر محققان دانشگاه فلوریدای آمریکا نشان می‌دهد که آلودگی هوا احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

سرطان سینه

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، اکثر زنان از عوامل خطر سرطان سینه از جمله رژیم غذایی و کم‌تحرکی اطلاع دارند، ولی ارتباط آلودگی هوا با افزایش احتمال سرطان سینه از مواردی است که تا به امروز به طور کامل مطالعه نشده است.

همان‌طور که مطالعات قبلی نشان داده بود، تراکم بافت سینه یکی از مهمترین عوامل خطر ابتلا به سرطان سینه است. مطالعات جدید محققان دانشگاه فلوریدا روی 280 هزار زن نشان می‌دهد وجود ذرات ریز آلودگی در هوا، احتمال تراکم بافت سینه را 4 درصد افزایش می دهد و همین امر می‌تواند منجر به بروز سرطان سینه شود.

بافت متراکم سینه به معنی کاهش بافت چربی و افزایش بافت غیر چربی است؛ امکان رشد غده در بافت غیر چربی بیشتر است.

تحقیقات قبلی نشان داده بود بافت سینه یک صفت ژنتیکی است؛ تحقیقات قبلی علاوه بر تایید این مطلب، نقش عوامل محیطی را نیز بر این موضوع موثر می‌داند و نشان می‌دهد امکان بروز سرطان در بافت متراکم تا 6 برابر بیشتر است.

از طرفی ماموگرافی که شایع‌ترین شیوه تشخیص سرطان است، در بیمارانی که بافت متراکمی دارند، با دقت کمتری احتمال سرطان را نشان می‌دهد.

به رشد کنترل نشده سلول‌های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول، سرطان سینه گفته می‌شود. هر سینه از 15 تا 20 بخش به نام لوب تشکیل شده که به صورت خوشه ای در کنار هم قرار دارند. لوب‌ها مجموعه ای از غدد شیری هستند. هر لوب از بخش‌های کوچکتری به نام لوبول تشکیل شده است. سرطانی که از لوبول آغاز شود، سرطان لوبولار نامیده می‌شود. سرطان سینه در زنان شایع‌تر است، گرچه احتمال ابتلای مردان نیز به سرطان سینه وجود دارد.

معمولا پس از تشخیص سرطان و نمونه‌برداری، درمان آغاز می‌شود که شامل پرتودرمانی، هورمون درمانی و شیمی درمانی است. در برخی موارد و درصورت عدم گسترش تومور، به تشخیص پزشک پرتودرمانی کفایت می‌کند.

سرطان سینه تهاجمی‌ترین نوع سرطان زنان در سراسر جهان است و 16 درصد آمار سرطان‌های زنان را به خود اختصاص می‌دهد.

با توجه به پیشرفت علم، اکثر بیماران درمان می‌شوند و بدون کوچکترین تغییر به زندگی خود ادامه می‌دهند. امید به زندگی وحمایت خانواده، یکی از مهمترین عوامل موفقیت در درمان سرطان سینه است و در کشورهای توسعه یافته به دلیل فرهنگ‌سازی در زمینه تغذیه سالم و فعالیت مستمر بدنی، درمان با موفقیت بیشتری صورت می‌گیرد.

کد خبر 366402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha