الهام اسمعیلی: وقتی در خانه‌ای زندگی می‌کنید که به خاطر وسعت کم فضای داخل آن، ‌اتاق‌خواب‌ها به قدری کوچک هستند

که حتی امکان قراردادن یک یا 2 تختخواب به‌طور ثابت در آنها وجود ندارد، مجبور نیستید از نیازتان به خوابیدن روی تختی راحت صرف‌نظر کنید.

این روزها نوآوری و ابتکار باعث پدیدآمدن امکاناتی شده‌ که با استفاده از آنها همزمان می‌توان چندین نیاز را برآورده کرد. جالب‌تر اینکه برای دستیابی به این اهداف، تنها یک راهکار عملی وجود ندارد بلکه راه‌های مختلفی در قالب لوازم دکوراسیون کم‌جا برای حل این مشکل اندیشیده شده است.

به‌طور کلی، منظور از لوازم دکوراسیونی کم‌جا، لوازمی است که با اشغال حداقل فضای ممکن، بیشترین و بهترین امکانات را در یک قالب در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد؛ یعنی درواقع صفت کم‌جا به معنای اشغال کمترین‌جا توسط آن وسیله دکوراسیونی است.

اغلب ما در میان این قبیل لوازم، فقط با مبل‌های تختخواب‌شو آشنایی داریم؛ درحالی که این‌گونه لوازم در انواع و اقسام مدل‌ها و برای منظورهای مختلفی تولید می‌شوند و تنها کافی است براساس نیاز و شرایط محیط‌تان، بهترین و مناسب‌ترین را برگزینید.

به‌عنوان مثال، باتوجه به اینکه اتاق خواب ازجمله مهم‌ترین فضاهای خصوصی است که هر فرد پس از اتمام یک روز پر از فعالیت و تلاش، برای استراحت و خواب شبانه یا گاهی نیمروزی و همچنین کسب انرژی مجدد به آنجا پناه می‌برد، هرچه امکانات این مکان بیشتر مهیا باشد، نتیجه بهتر خواهد بود.

بنابراین داشتن تختخوابی راحت در اتاقی کوچک، می‌تواند یک نیاز اصلی به‌شمار آید که این روزها چندان دور از ذهن هم نیست؛ پس باید به دنبال راهکارهای مناسب برای دستیابی به این هدف بود.

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، برای این منظور، راه‌های متعددی ازجمله همان کاربرد مبلمان تختخواب‌شو وجود دارد ولی ما در اینجا قصد داریم به ارائه روش دیگری به نام کمدهای تختخواب‌شو یا تختخواب‌های کمدی بپردازیم. این کمدها اگرچه ظاهری شبیه به کمد دارند ولی درواقع تختخوابی راحت را نیز تشکیل می‌دهند.

البته این حداقل امکان آنهاست؛ زیرا معمولا این مدل تختخواب‌ها قسمتی از یک مجموعه کمد دیواری را شامل می‌شوند که در کنار تختی یک‌نفره یا حتی دونفره، کاربردهای دیگری نیز دارند.

در تصاویر مختلف، نمونه‌هایی از این کمدها و تخت‌ها را ملاحظه می‌کنید. البته انتخاب هرکدام از این ترکیب‌ها با خصوصیات و امکانات‌شان، رابطه مستقیمی با نوع کاربرد و فضایی دارد که کمد تختخواب‌شو برای آنجا درنظر گرفته شده است.

گذشته از این مورد، در اصل، سیستم به این ترتیب است که تختخواب شامل یک تشک ابری و یک سطح چوبی در کف آن است که از یک‌سو در حالت باز، این سطح چوبی به همراه پایه آن – که ممکن است دسته کمد باشد – ساختار اصلی تخت و از سوی دیگر در حالت بسته، همان نمای کمد را تشکیل می‌دهد.

درواقع با بازکردن و قراردادن این تخت به همراه پایه‌هایش در راستای زمین، تشک آن نیز به پایین آمده و تختخوابی راحت برای استراحت مهیا می‌شود و به هنگام روز و در مواقعی که دیگر نیازی به تختخواب نبوده و فقط فضای اتاق را اشغال کرده است، سطح چوبی به همراه تشک روی آن به داخل کمد منتقل شده و تنها نمایی از در یک کمد آشکار می‌شود.

البته نحوه قرارگرفتن تختخواب داخل کمد، علاوه بر تنوع مدل و فرم کمد به 2 صورت انجام می‌پذیرد؛ یکی به صورت عمودی و دیگری به صورت افقی که مورد دوم بیشتر مخصوص تختخواب‌های یک‌نفره است ولی مکانیزم کار در هر دو با اندک تفاوت‌هایی، یکسان است.

 مزیت کمدهای تختخواب‌شو

هم‌ترین مزیت این کمدها، استفاده از فضای عمودی و سطح بدون استفاده یکی از دیوارهای اتاق و اشغال کمترین فضا از سطح کف اتاق به صورت ثابت - آن هم برای این وسیله جاگیر دکوراسیونی – است.

البته اشغال این فضا، تنها منحصر به شب و هنگام استفاده از تختخواب است و هنگام روز و اوقات دیگر، انتقال آن به راحتی به داخل کمد عملی بوده و محیط اشغال‌شده مجددا برای دیگر فعالیت‌های روزانه در اتاق، خالی خواهد شد.

در ضمن، کمدهای تختخواب‌شو در 2 نوع یک نفره و 2 نفره تولید و عرضه می‌شوند؛ در نتیجه، مدل یک نفره آنها برای اتاق‌ نوجوانان و جوانان و همچنین در خانه‌های کوچک مجردی و زندگی‌های دانشجویی نیز کاربردی است.

علاوه بر مهم‌ترین مزیت این‌گونه کمدها ( اشغال فضای اندک ) داشتن نمایی زیبا نیز ازجمله خصوصیاتی است که سبب می‌شود درصورت وجود موقعیت و شرایط لازم، از آنها در فضاهای مختلف خانه و حتی اتاق نشیمن نیز بتوان استفاده کرد.

در یکی از این تصاویر، شما نمونه‌ای از این کمدهای تختخواب‌شو را ملاحظه می‌کنید که در ترکیبی چندقسمتی واقع شده و در کنار آن بخش‌هایی به کتابخانه، بوفه، ویترین، کمد واقعی و حتی زیرتلویزیونی اختصاص یافته است.

تشکیل چنین ترکیب کاملی در کنار هم، کاربرد آن را در اتاق نشیمن به راحتی توجیه می‌کند. در ضمن، مزیت دیگر این مدل این است که هریک از اجزای این ترکیب به صورت مجزا بوده و در زمانی که شرایط ایجاب می‌کند و فضای کافی نیز برای همه یا حتی بخش‌هایی از آنها در محیط وجود نداشته باشد، از ترکیب کاسته خواهند شد. البته معمولا در این ترکیب‌ها، قسمت‌های ثابتی برای قراردادن پتو، ملحفه و بالش وجود دارد.

 مواقع غیرعملی‌بودن راهکار

استفاده از این راهکار با تمام مزایای گفته شده، برای هر اتاقی  عملی نیست. برای این محدودیت، 2 دلیل وجود دارد:

1 – وسعت اتاق باید ظرفیت قرارگرفتن یک یا2  تختخواب – هرچندتاشو – را داشته باشد. علاوه بر آن، فضای کمی با عرض حداقل یک متر برای اطراف تختخواب نیز باید باز باقی بماند در غیر این صورت، تخت  هنگام بازشدن با مانع برخورد کرده و  نمی‌توان از آن  استفاده کرد.

2 – وجود نداشتن دیوار خالی نیز دلیل دیگری برای محدودیت استفاده‌ از این مدل تختخواب‌هاست.

بعضی از فضاها طوری طراحی شده‌اند که دیوارهای آن یا با درهای متعدد رو به فضاهای همجوار شامل تراس، حمام، کمدهای دیواری و حتی پنجره‌ها اشغال شده‌اند یا آنکه فضای خالی لازم در مقابل دیوار موردنظر وجود ندارد تا بتوان روی آن، کمد تختخواب‌شویی با طولی حدود 2 متر نصب کرد.

یک راهکار جالب‌  توجه برای شما

اگر 2 دوست دانشجو هستید و خانه‌ای متشکل از یک اتاق کوچک و همچنین آشپزخانه و سرویس بهداشتی تهیه کرده‌اید و می‌خواهید آن فضا، هم اتاق‌خوابی راحت و هم اتاق نشیمنی مجهز به مبلمان باشد، پیشنهاد ما استفاده از کمدهایی مانند تصاویر زیر است.

همان‌طور که در تصاویر ملاحظه می‌کنید، با بسته‌بودن در این کمدها یا درواقع همان تختخواب، اتاق نشیمنی با چند مبل و میز ساده مهیا می‌شود ضمن اینکه با باز کردن تخت‌ها این اتاق نشیمن به طرز جالبی به اتاق خوابی مناسب برای استراحت مبدل خواهد شد.
نکته:  مبلمان تختخواب‌شو در این قبیل شرایط همین کاربرد را دارد ولی جای بیشتری را نسبت به این کمدها اشغال می‌کند.

کد خبر 39162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز