مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان هشدار می‌دهند که دوران تاریک پزشکی درحال آغاز است،‌ دورانی که داروهای موجود در برابر ابتدایی‌ترین عفونت‌ها نیز بی‌تاثیر می‌شوند.

آنتیبیوتیک

براساس گزارش نيواطلس، محققان MIT و هاروارد در حين مطالعه روي عوارض جانبي آنتي‌بيوتيك‌ها و چگونگي مقاوم شدن باكتري‌ها در برابر آنها دريافتند آنتي‌بيوتيك‌ها درواقع عليه بدن عمل مي‌كنند و توانايي سيستم ايمني بدن را در مبارزه با باكتري‌ها كاهش مي‌دهند.

محققان به منظور جلوگيري از به واقعيت تبديل شدن سناريوي ابرباكتري درحال ابداع درماني جديد هستند كه به داروهايي مانند مواد ضدميكروبي،‌ نور و باكتري‌هاي شكارچي نياز ندارد. اما آنتي‌بيوتيك‌ها همچنان نقشي مهم را در آينده درمان‌هاي پزشكي ايفا خواهند كرد زيرا محققان به تازگي گروهي جديد از آنتي‌بيوتيك‌ها را كشف كرده‌اند كه استفاده از آنها ملزم به درك بهتر عملكرد اين داروها در بدن خواهد بود.

تحقيق جديد كه توسط محققان MIT و هاروارد انجام گرفته با تمركز بر تاثيرات آنتي‌بيوتيك‌ها روي بدن انسان و تاثير اين عوارض بر باكتري‌هاي مهاجم و سلول‌هاي ايمني بدن به اين نتيجه رسيد كه اين تغييرات هميشه مثبت نيستند.

به گفته محققان آنتي‌بيوتيك‌ها با سلول‌هاي ايمني به شيوه‌هايي غيرمتعارف تعامل پيدا مي‌كنند و محتواي زيست‌شيميايي، كه در نسوج اطراف سلول‌ها تحت تاثير آنتي‌بيوتيك‌ها و سلول‌ها قرار مي‌گيرند، براي پيش‌بيني چگونگي عملكرد دارو در بيماران و عفونت‌هاي مختلف از اهميت بالايي برخوردار است.

محققان در اين پژوهش موش‌ها را به اي-كولاي آلوده كرده و سپس آنها را با آنتي‌بيوتيك‌هاي معمولي درمان كردند. در اين روند دريافتند دارو مستقيم بر نسوج موش تاثير مي‌گذارد و در مقابل متابوليت‌هاي سلول‌هاي نسج (اجزای شرکت کننده در سوخت و ساز سلولی) كه در حين فرايند سوخت و ساز بدن آزاد مي‌شوند را تغيير مي‌دهد و اين تغييرات خلاف هدف دارو عمل مي‌كنند، درواقع متابوليت‌ها در راستاي مقاوم شدن باكتري نسبت به دارو به كار گرفته مي‌شوند. همزمان دارو مي‌تواند كارايي سيستم ايمني بدن را كاهش دهد. توانايي سلول‌هاي ماكروفاژ سيستم ايمني بدن در مبارزه عليه عفونت كاسته مي‌شود زيرا آنتي‌بيوتيك مانع از تنفس آنها مي‌شود.

از اين رو محققان به اين نتيجه رسيده‌اند گه آنتي‌بيوتيك‌ها تغييراتي مخرب در بدن ايجاد مي‌كنند كه منجر به كاهش تاثيرگذاري دارو در درمان عفونت مي‌شود. همچنين اين داروها علاوه بر كاهش كارايي سيستم ايمني،‌ حساسيت باكتري به آنتي‌بيوتيك‌ها را كاهش مي‌دهد.

کد خبر 391437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha