همشهری آنلاین: کارشناس سازمان غذا و دارو روش‌های عدم بروز مسمومیت‌های دارویی در سالمندان را تشریح کرد.

روش‌های پیشگیری از مسمومیت‌های دارویی در سالمندان

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، الناز بهروز کارشناس دارو در خصوص عوامل بروز مسمومیت داروئی در سالمندان اظهار داشت: تشابه ظاهری شکل داروها، ابتلاء به فراموشی، عدم اطلاع از نام داروها، بی سوادی یا کم سوادی و یا خوانا نبودن مقادیر مصرفی دارو مندرج روی جعبه دارویی ممکن است منجر شود تا سالمندان داروی خود را به اشتباه یا بطور تکراری مصرف نمایند.

بهروز، روش‌های عدم بروز مسمومیت‌های دارویی در سالمندان را تشریح کرد و توصیه کرد:

1) برای جلوگیری از مسمومیت دارویی در سالمندان باید بر مصرف داروی افراد مسن خانواده نظارت داشته باشید.

2) بهترین روش برای پیشگیری از خوردن دوز تکراری دارو، یادداشت کردن دفعات مصرف دارو و یا قرار دادن قرصها در داخل جعبه‌های مخصوص تقسیم بندی شده موجود در داروخانه‌ها ،برحسب صبح، ظهر، شب و یا روزهای هفته می‌باشد.

3) داروها را در بسته‌بندی اولیه آنها نگهداری نمائید تا در صورت مصرف اشتباهی، قادر باشید اطلاعات لازم را در اختیار پزشکان قرار دهید.

در ادامه این کارشناس دارویی گفت: ایجاد استفراغ در مسمومیت‌ها تنها باید به توصیه پزشک باشد چرا که این عمل در برخی از مسمومیت‌های دارویی سبب وخامت اوضاع بیمار خواهد شد.

وی افزود: مصرف مقادیر بالای بسیاری از داروها در اقدام به خودکشی، ممکن است در ابتدا علامت و نشانه خاصی نداشته باشد ولی وضعیت فرد مسموم به طور ناگهانی وخیم گردد و یا در آینده منجر به صدمات دائمی کبد و کلیه در فرد مسموم شود.به عنوان مثال مصرف خودسرانه داروی استامینوفن جهت درمان درد و تب بیش از مقادیر درمانی، منجر به صدمات کبدی خواهد شد. بنابراین ارجاع فرد مسموم به بیمارستان بسیار حیاتی است.

در پایان بهروز یادآور شد: در برخورد با فرد مسموم غیر هوشیاری که در کنارش بسته‌های دارو خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی خود و عدم القاء استفراغ در این فرد، بسته‌های دارویی را همراه بیمار به بیمارستان ببرید.

کد خبر 386249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha