مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

دکتر یسنا به‌منش: مسمومیت دارویی یکی از متداول‌ترین انواع مسمومیت‌هاست.

درواقع استفاده بيش از حدمجاز هر دارو يا ماده‌اي مي‌تواند باعث اين نوع از مسموميت شود و اين در حالي است كه با افزايش آگاهي، مي‌توانيم مانع مسموميت دارويي شويم. درواقع بسياري از ضايعات ناشي از بروز مسموميت‌ها به‌سادگي قابل پيشگيري هستند و با نگاهي نو به روند آموزش نحوه پيشگيري از آنها و توجه به اين نكته كه «شايد قرباني بعدي يكي از انواع مسموميت‌ها من يا خانواده‌ام باشيم» هيچگاه خطر را از خود دور نخواهيم ديد؛ به‌خصوص در ميان كودكان كه يك لحظه غفلت منجر به عوارض دائمي و آزار‌دهنده ناشي از مسموميت مي‌شود.

بايد به اين نكته توجه كرد كه داروها يكي از خطرناك‌ترين عوامل مسموميت‌زا در منازل هستند و بي‌توجهي به ميزان مصرف دارو، استفاده از داروها در تاريكي و با خواب‌آلودگي و مصرف خودسرانه داروها، همگي مي‌تواند منجر به مسموميت‌هاي دارويي شود؛ بنابراين بايد از مصرف خودسرانه داروها اجتناب كرده و توجه داشته باشيم كه مصرف مقادير بالاي برخي از داروهاي به ظاهر كم‌خطر، مي‌تواند براي فرد و به‌ويژه براي كودكان و افراد مسن، كشنده باشد. اما اهميت مسموميت دارويي در اين نكته است كه گاهي ممكن است كبد و كليه فرد مسموم بر اثر مسموميت دچار صدمه دائمي شود و تا آخر عمر با اين مشكل دست به گريبان شود. با توجه به آمار سازمان پزشكي‌قانوني كشور درخصوص مرگ‌ومير ناشي از مسموميت دارويي، مشاهده مي‌شود كه سالانه نزديك به ۷۰۰ نفر از هموطنان‌مان بر اثر مسموميت با دارو جان سپرده‌اند. البته مرگ ناشي از مسموميت دارويي در كشور ما شايع نيست و فقط ۱۲ درصد از كل موارد مرگ ناشي از مسموميت بر اثر داروها اتفاق مي‌افتد. البته به‌طور كلي مسموميت دارويي نخستين علت مراجعه به مراكز درماني مسموميت در ايران است؛ ضمن اينكه مسموميت ۷۰ تا ۸۰ درصد هم تعمدي بوده است. همچنين مسموميت‌هاي دارويي در كودكان اغلب اتفاقي و بر اثر كنجكاوي كودك يا اشتباه والدين رخ مي‌دهد.

بر اين اساس ۶۰ درصد از مسموميت‌هاي كودكان ناشي از داروست كه اغلب اتفاقي است. اما در بحث مسموميت دارويي بايد بدانيم كه در راس داروهايي كه اغلب منجر به مسموميت مي‌شوند، داروهاي آرامبخش، ضد‌افسردگي و سپس داروهاي مسكن غيرمخدر و داروهاي ضد‌جنون شايع‌تر هستند كه بهتر است داروهاي بيمار افسرده يا بيماراني كه تعادل رواني ندارند يا افرادي كه سابقه اقدام به‌خودكشي دارند را دور از دسترس‌شان قرار داده و مراقبت دقيقي درخصوص ميزان داروي مصرفي‌شان به عمل آوريم. در عين حال بايد توجه كرد كه در سالمندان مسموميت دارويي بسيار شايع و البته خطرناك است. در برخورد با فرد مسموم غيرهوشياري كه در كنارش بسته‌هاي داروي مصرف‌شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردي خود و عدم‌القاي استفراغ در اين فرد، بسته‌هاي دارويي را همراه بيمار به بيمارستان ببريد و با شماره ۱۹۰ داخلي ۳ (مركز اطلاع‌رساني داروها و سموم) يا ۱۱۵ تماس بگيريد.

کد خبر 386093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha