همشهری آنلاین: زمانی که فاتحان اروپایی به سمت جهان جدید سفر کردند،‌ فتح آنها به صورت نامحسوس با همکاری متحدی نامرئی و مرگبار و به شکل یک بیماری به موفقیت رسید.

براساس گزارش CNN،‌ اكنون دانشمندان موفق به شناسايي بيماري شده‌اند كه منجر به آغاز مرگبارترين بيماري همه‌گير در اين فصل تاريك از تاريخ شده‌است، بيماري كه 80 درصد از جمعيت بوميان مكزيك را، نزديك به 15 ميليون نفر،‌به كام مرگ كشاند.

DNA استخراج شده از دندان قربانيان بيماري همه‌گير سال‌هاي 1545 تا 1550 اولين مورد ابتلا به سالمونلا در آمريكا را نشان مي‌دهد. اين نامي است كه امروز روي اين بيماري گذاشته شده‌است، در زماني كه بيماري در مكزيك و گواتمالا شيوع پيدا كرد، بوميان آن را cocoliztli (به معني مورچه) مي‌ناميدند.

در دوران اين همه‌گيري يكي از فاتحان جهان جديد به نام فري خوان دي توركومادا درباره بيماري نوشته‌است: تب واگيردار، سوزنده و مداوم بود، زبان خشك و سياه مي‌شد و تشنگي تمامي نداشت. افرادي كه به اين بيماري مبتلا مي‌شدند نشانه‌هايي مانند هذيان،‌ بي‌خوابي،‌ تشنج، خونريزي و استفراغ شديد از خود نشان مي‌دادند.

تا پيش از تحقيق جديد،‌ براي تمامي اين نشانه‌ها دليل طبيعي ديگري متصور مي‌شد،‌اما اكنون محققان ماكس پلانك در آلمان براي اولين بار نشانه مستقيم ژنتيكي را از بيماري سالمونلا از بقاياي قربانيان اين همه‌گيري وسيع به دست آورده‌اند. بيش از 30 اسكلت انسان از شهر اوآكساكا در مكزيك از زمين بيرون كشيده شد،‌محلي كه قربانيان اين بيماري همه‌گير صدها سال پيش در آن دفن شده‌ بودند.

محققان با استفاده از تكنيك تشخيص DNA جديدي به نام ابزار تحليل‌گر هم‌تراز متا ژنوم، يا MALT، موفق به كشف رشته‌اي از باكتري به نام Paratyphi C از خانواده سالمونلا انتريكا شدند كه احتمالا توسط اسپانيايي‌ها به جهان جديد منتقل شده‌است. 

کد خبر 395611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha