همشهری آنلاین: تشکیلات خودگردان فلسطینی سه‌شنبه۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) تمامی روابط دیپلماتیک خود با ایالات متحده آمریکا را به حالت تعلیق درآورد.

تشکیلات خودگردان فلسطینی روابط دیپلماتیک با ایالات متحده را تعلیق کرد

به گزارش يورونيوز، این تصمیم پس از آن گرفته شد که دولت آمریکا در روزهای گذشته اعلام کرد که دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین را در واشنگتن تعطیل خواهد کرد.

واشنگتن می‌گوید تشکیلات خودگردان - که از سوی سازمان آزادیبخش فلسطین (فتح) اداره می‌شود از گروه‌‌های افراطی و تروریستی حمایت می‌کنند. فتح اخیرا با حماس برای آشتی ملی و تشکیل یک دولت واحد در سراسر اراضی فلسطینی، توافق‌نامه امضا کرده است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز سه‌شنبه در پارلمان اسپانیا گفت: «فلسطینیان با حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا متعهد به امضای یک معاهده صلح تاریخی با اسرائیل هستند.»

همزمان ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در مصاحبه‌ای با رادیو رسمی «صدای فلسطین» گفت: «دولت آمریکا در حال بازبینی تصمیم خود مبنی بر بستن دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین واقع در واشنگتن است.»

وی در ادامه افزود: «در صورتی که دولت ایالات متحده بخواهد دفتر واشنگتن را تعطیل کند، باید تمامی قوانین کنگره آمریکا درباره تروریستی خواندن سازمان آزادی بخش فلسطین را نیز بازنگری کند.»

در سال ۱۹۸۷، کنگره آمریکا هرگونه حضور سازمان آزادیبخش فلسطین در خاک ایالات متحده را به دلیل فعالیت‌های مسلحانه این گروه در آن زمان ممنوع کرد. قوه قانونگذاری آمریکا در آن زمان فتح را به همراه شمار دیگری از سازمان‌های نظامی-سیاسی فلسطینی «تروریستی» می‌خواند.

در سال ۱۹۹۳ و با آغاز مذاکرات صلح اسلو، کنگره اجازه داد که سازمان آزادیبخش فلسطین در دفتر نمایندگی خود را در واشنگتن افتتاح کند. ایالات متحده در آن زمان اعلام کرد تا زمانی که فتح به تعهدات خود در مذاکرات صلح وفادار مانده است، اعضای این سازمان اجازه حضور در این دفتر را خواهند داشت.

این رویه تا سال ۲۰۱۱ یعنی تا زمانی که فلسطینی‌ها به سازمان علمی، فرهنگی آموزشی ملل متحد (یونسکو) پیوستند و اعلام کردند که می خواهند عضویت کامل در سازمان ملل متحد را بیایند، برقرار بود.

در پاسخ به این تقاضا، کنگره مقررات جدیدی را به تصویب رساند که بر اساس آن رئیس جمهوری آمریکا قادر به چشم پوشی از تحریم‌ها علیه فلسطین نخواهد بود مگر اینکه فلسطین وارد «مذاکره مستقیم و موثر» با اسرائیل شود.

پس از آنکه فلسطین در سال ۲۰۱۵ به دیوان کیفری بین‌المللی پیوست، کنگره مجددا مقرارت مشابهی را وضع کرد.

دونالد ترامپ در یک بازه زمانی ۹۰ روزه باید تصمیم بگیرد که آیا مذاکره مستقیم و موثری بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی صورت گرفته است یا نه. پس از آن، رئیس جمهوری آمریکا درباره ادامه کار یا بستن دفتر تشکیلات خودگردان در واشنگتن تصمیم خواهد گرفت.

دولت دونالد ترامپ می‌گوید به دنبال راهی است تا مقامات فلسطینی و اسرائیلی را برای برقراری مجدد گفتگوهای صلح بر سر میز مذاکره بیاورد.

سال ۲۰۱۴ و پس از سال‌ها بن بست در جریان گفتگوهای صلح میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان، دو طرف مذاکرات صلح را از سر گرفتند. این گفتگوها به نتیجه نرسید و برای مذاکرات بعدی جدول زمانی خاصی مشخص نشده است.

کد خبر 390293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha